از اوایل سال 2012  (البته تاریخ دقیقیش را نمی دانم!) که جمله محتوا پادشاه است بین زبان های افتاد تا همین امروز یک دوستگی بین SEO Experts افتاده است.

دسته اول تاکید دارند که محتوا پادشاه، بنا، زیرساخت و همه چیز یک وب سایت است اما عده ای بر این باورند که لینک ها از اهمیت بیشتری در SEO برخوردارند البته عده دیگری هم در این میان هستند که با هیچ کدام از این باور ها موافق نیستند که در این مورد در انتهای پست توضیح خواهم داد. فعلا در ادامه به نقد باور های دسته اول و دوم می پردازیم.

دسته اول: توسعه دهندگان محتوا و کلاه سفید کاران

توسعه دهندگان محتوا و یا محتوا باوران اسمی است که من روی این دسته از وبمستران و متخصصان سئو گذاشته ام، این دسته از آدم ها بر این باورند که محتوا مهم ترین عنصر در هر وب سایت است.  این قبیل از سئو کاران پس از افزودن سایت در گوگل مستقیم وارد پنل مدیریت وردپرس شده و شروع به تولید محتوا می کنند و به نوعی اکثریت آنان فکر می کنند که میزان فروش سایت، کاربران، تعداد بازدیدکنندگان، برندینگ و برندسازی، Link Earning و یا به طور کلی سئوی سایت تنها به تولید محتوا با کیفیت و بهینه شده بستگی دارد.

دسته دوم: لینک سازان و کلاه سیاه کاران

اکثریت غریب به اتفاق این دسته از متخصصان سئو را سئو کاران کلاه سیاه تشکیل می دهند، این دسته برعکس دسته اول اهمیت بسیار کمی به محتوا سایت داده و به جای تولید محتوا با کیفیت به دنبال ساخت بک لینک می روند، تنها هدف آن ها نیز بالا بردن اتوریتی دامنه است، آنها در بعضی موارد موفق به انجام کار و در بعضی موارد نیز موفق نمی شوند.

سوال اصلی: به راستی تولید محتوا مهمتر است یا ساخت لینک؟

اینجاست که پای دسته سوم (در اولایل مقاله اشاره کردم که بغیر است دسته اول و دسته دوم، دسته سومی نیز وجود دارد) به وسط می آید، سئوکاران این دسته که به سئوکاران کلاه خاکستری معروف هستند آنها نه با دسته اول موافقند و نه با دسته دوم، نه مزرعه داری لینک را می کنند و نه می گویند محتوا اهمیتی ندارد.

تولید محتوا بهتر است یا ساخت لینک؟ دسته اول اشتباه می کند و یا دسته دوم؟  پاسخ این سوال این است: “نه ساخت لینک و نه تولید محتوا هیچ کدام به تنهایی به بهبود سئو کمکی نمی کنند!” تولید محتوا و لینک بیلدینگ هر دو باید به طور موازی و همزمان انجام شوند تا نتیجه ای مطلوب حاصل گردد. محتوای بدون لینک رتبه خوبی نمی گیرد و لینک به محتوای بی کیفیت نیز کمک چندانی به بهبود رتبه آن صفحه نمی کند.

مت کاتس در این باره چه می گوید؟

مت کاتس (Matt Cutts) مدیر ارشد تیم ضد اسپم گوگل در ویدوئی چند دقیقه در جواب به پاسخ یکی از متخصصان سئو در نیویورک به سوال: تولید محتوا مهمتر است یا ساخت لینک اینگونه پاسخ می دهد:

جف از نیویورک: با توجه به پیشرفت الگوریتم‌های گوگل سایتی با لینک های استثنایی و محتوای معمولی بهتر است با سایتی با محتوای استثنایی و لینک های معمولی؟

Jeff

پاسخ مت کاتس به جف:

گوگل همیشه باید بین میزان اعتبار یک سایت و موضوع محتوای آن تعادل بر قرار کند، اگر کسی کلمه Viagra را جستجو کند (که یکی از اسپم ترین کلمات کلیدی دنیاست) حتما می خواهد چیزی راجب آن بداند پس به دنبال سایتی نیست که مشهور و معتبر باشد مثل نیویورک تایمز که در یک مقاله اشاره به Viagra کرده پس همانقدر که شهرت و قابل اعتماد بودن سایت مهم است موضوع محتوای آن نیز مهم است، سایت باید درباره چیزی باشد که کاربر جستجو کرده است به همین دلیل است که گوگل سعی می کند تعادلی در این بین برقرار کند پس شما هم در وب سایت خود تعادل برقرار کنید محتوای خوب باید سنگ بنای هر سایت باشد زیرا محتوای خوب به خودی خود قادر به جذب لینک های خوب است پس اگر تلاش کنید لینک های با کیفیت برای محتوا بی کیفیت آورید، مثل هل دادن بار به بالای تپه است، پس بهتره تا با ایجاد محتوا خوب کاری کنید تا لینک های خوب به طور طبیعی به شما داده شود به این ترتیب سایت شما هر دو عامل را خواهد داشت، هم محتوای خوب و هم لینک خوب نه انجام کارهایی که جالب نیستند مثل ارسال ایمیل های اسپم و فشار آوردن و خواهش و تمنای لینک پس اگر شما سایت خوب و متعادل می خواهید، بهترین کار این است که محتوای جذاب حاوی اطلاعات و منابع مفید تولید کنید و به طور طبیعی لینک جذب کنید و موتور جسجتو چیزی را که هستید را به خوبی انعکاس خواهد داد جذاب، مهم و مفید.

MATT CUTTS

جمع بندی

همانطور که گفتم محتوای خوب بدون لینک رتبه مناسبی دریافت نمی کند و لینک به محتوای بی کیفیت نیز بهبود زیادی حاصل نمی کند پس بهترین راه برای دریافت جایگاه مناسب ایجاد محتوا و لینک بیلدینگ به طور موازی با یکدیگر است.

البته باید این نکات را هم باید در نظر داشته باشید :

  • بسیاری از موضوعات سئو هستند که نمی توان محتوایی برای آن ها تولید کرد  چرا که محتوایی برای تولید وجود ندارد! مثل سایت های فروش شارژ و بسیاری از فروشگاه های اینترنتی. ( درباره نحوه بهینه سازی اینطور وب سایت های به زودی مقاله ای منتشر خواهیم کرد)
  • محتوا باید طوری و در موضوعی تولید شود که منجر به فروش و جذب مخطاطب شود نه بازدیدکننده معمولی.
  • محتوا تنها متن نیست، عکس، فیلم، فایل، کتاب، PDF، نوع طراحی وب سایت و به طور کلی هر چیزی که به نفع سایت شما تولید شده باشد به نوعی محتوا محسوب می شود.
  • محتوا باعث بهبود رتبه در کلمه کلیدی اصلی سایت نمی شود. به طور مثال اگر شما یک وب سایتی دارید که در موضوع طراحی سایت فعالیت می کند و در کلمه طراحی سایت در صفحه ۲ گوگل قرار دارد، با تولید محتوا مربوط به حوزه طراحی وب سایت رتبه آن کلمه بهبود پیدا نمی کند ( این فکر اشتباهی است که در میان وب مستران رواج دارد)

موفق باشید – احسان اسکندری