وبلاگ آموزش سئو و بهینه سازی سایت

CTR در سئو چیست نرخ کلیک در سئوسئو صفحات سایت با CTR

نرخ کلیک

تمامی تلاش های سئو اعم از تولید تولید محتوا شده، سئو تکنیکال و لینک بیلدینگ در نهایت باید منجر به افزایش CTR و ورود کاربر به سایت شود. افزایش CTR باعث افزایش ورودی گوگل شده و میزان فروش کالا یا خدمات را افزایش می دهد. یکی از وظایف مهم هر وبمستر بهینه سازی CTR برای بهبود وضعیت سئو و بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) است.

CTR در سئو چیست [آپدیت شده در 2022]

برای درک مفهوم نرخ کلیک باید ابتدا با Impression آشنا شوید. وقتی یک کاربر موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کند؛ سایت شما در نتایج جستجو به وی نمایش داده می شود؛ هر جستجو به معنای یک Impression است. Impression بر اساس نمایش در صفحه محسابه می شود این یعنی ایمپرژن رتبه 1 با 10 تفاوتی با هم ندارند. CTR مخفف Click Through Rate به معنای نرخ کلیک است.

نرخ کلیک در سئو

گوگل به صراحت اعلام کرده است که CTR و Dwell Time از افسانه های ساخت دست بشر هستند و هرگز استفاده ای از این معیارها در رتبه بندی نتایج جستجو انجام نمی شود اما با یک نگاه هوشمنده می توان فهمید که اگر سایتی به دلیل استفاده از Schema Markup یا نمایش در Search Snippets کلیک بیشتری نسبت به سایر رقبا دریافت کند شانس دیده شدن بیشتری پیدا خواهد کرد؛ این موضوع ارتباط مستقیم دارد با ترافیک و میزان جذب لینک که هردو از موثر ترین عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی نتایج جستجو گوگل هستند.

سئو صفحات سایت با CTR

افزایش نرخ کلیک صفحه نیاز به داشتن دقت و خلاقیت دارد به این دلیل که منابع انجام آن بسیار محدود است لذا باید برای غلبه بر رقبا نهایت استفاده از آن ها را کرد: ریچ اسنیپت؛ استفاده از FAQ؛ تگ عنوان؛ کلمات کلیدی طولانی؛ توضیحات متا؛ ایموجی.

1- روی تگ عنوان و توضیحات صفحه کار کنید

بهتر است عنوان بلند، جذاب و حاوی دلیلی برای کیک باشد. ممکن است به کارگیری این عبارات بتوانند کمی کمک کنند: لینک مستقیم؛ دانلود رایگان؛ مشاوره رایگان؛ از 0 تا 100؛ مرحله به مرحله؛ گام به گام؛ آپدیت؛ چک لیست؛ 2020؛ فقط در 10 روز استفاده از پرانتز، کروشه و اعداد در عنوان نرخ کلیک را افزایش می دهد و بر روی افزایش رتبه سایت موثر است.

2- نشانه گذاری صفحات یا ریچ اسنیپت

با استفاده از اسنیپت hreview صفحات را به صورت Rating نشانه گذاری کنید؛ این عمل میتواند موجب افزایش نرخ کلیک شده و رتبه صفحات را افزایش دهد؛ نمونه کد ستاره دار کردن صفحات در نتایج جستجو:

<script type="application/ld+json">{
    "@context": "https://schema.org/",
    "@type": "CreativeWorkSeries",
    "name": "عنوان صفحه",
    "aggregateRating": {
        "@type": "AggregateRating",
        "ratingValue": "5",
        "bestRating": "5",
        "ratingCount": "5"
    }
}
</script>	

3- استفاده از FAQ

FAQ فقط برای سایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند کار میکند؛ خود یک رتبه محسوب شده و یکی از نتایج را از صفحه جستجو حذف می کند لذا می تواند کمک بسزایی به افزایش CTR رتبه های اول تا پنجم گوگل بکند.

4- استفاده از Long Tail Keywords

نکته: اگر نمی دانید Long Tail Keywords چیست حتما سری به مقاله کلمات کلیدی طولانی و دم بلند بزنید. خب برگردیم سر اصل موضوع یعنی افزایش CTR از طریق Long Tail Keywords، ماجرا از این قرار است که معمولا در هر صنعتی مجموع جستجو عبارات کلیدی بلند چند سیلابی از کلیدواژه اصلی یا Seed Keyword بیشتر است. با کار کردن بر روی عبارات چند سیلابی این شانس را پیدا خواهید کرد که ترافیک ارگانیک بیشتری از گوگل دریافت کنید.

5- توضیحات متا معجزه می کند

تگ Meta Description پس از تگ Title بیشترین اثرگذاری در SERP را بر روی کاربر دارد. محتوای این تگ به صورت مستقیم در نتایج جستجو برای خوانندگان به نمایش در می‌آید. شما برای نوشتن یک توضیحات متا موثر 160 کاراکتر فضا دارید پس سعی کنید نهایت استفاده را از آن بکنید، با کمی خلاقیت خرج کردن توضیحات متای خود را جذاب جلوه دهید.

7- استفاده از ایموجی

یکی از تکنیک های سئو مورد علاقه من استفاده از ایموجی در عنوان است. استفاده از ایموجی به طرز چشم گیری CTR سایت را افزایش می دهد پس همین حالا به پنل مدیریت سایت خود مراجعه کرده و عناوین نوشته‌ها را آغشته بر ایموجی کنید.

نوشته قبلی

سندباکس گوگل

نوشته بعدی

توضیحات متا

  1. محمد عزیز استفاده از ایموجی باعث پر رنگ دیده تر شدن عنوان صفحه در نتایج جستجو شده و در نهایت احتمال باعث احتمال افزایش نرخ کلیک می شود اینکه شما می فرمایید چون حوزه فعالیت ما آموزشی هست و برای کارهای تخصصی مناسب نیست به نظر من درست نیست.

  2. درود وقت بخیر
    خیلی ممنون بابت مطالب عالی و کاربردی در مورد افزایش نرخ CTR.
    به تازگی بسیاری از دوستان در عنوان از ایموجی (💎⚡💣😍😎) استفاده می کنند که شاید برای مطالب علمی و آموزشی و حتی برای کارهای تخصصی مناسب نباشد. اما عنوان می کنند که باعث افزایش نرخ کلیک کاربر می شود و با توجه به اینکه در رنک های بالا به هیچ عنوان ایموجی دیده نمی شود.
    خوشحال میشم نظرتون رو بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox