فاکتورهای رتبه بندی گوگل کم نیستند و برخی از آن ها در دامنه وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد عدم توجه به امتیازات سئو دامنه باعث از دست دادن فرصت‌هایی خواهد شد.

تعریف سئو دامنه چیست [آپدیت شده در 2022]

بهترین راه برای راه اندازی سایتی قدرتمند انتخاب نام و آدرسی مناسب است. آدرس مناسب دامنه در نهایت باید منجر به رضایت اول کاربر و دوم گوگل می شود اگر متوجه نشدید نگران نباشید، توضیح زیر را با دقت مطالعه کنید: با ذکر مثالی توضیح می دهیم: فرض کنید 2 دامنه با آدرس های متفاوت که قبلا تاریخچه ای در گوگل نداشتند در یک ساعت توسط دو نفر ثبت و ایندکس می شوند. هر دوی این دامنه ها از نظر محتوا و بک لینک پروفایل با یکدیگر برابرند و هر دو قصد کسب رتبه با یک عبارت کلیدی مشترک را دارند. تا به الان هر دو سایت امتیازی مساوی داشته و برتری نسبت به یکدیگر ندارند اما در هنگام ثبت دامنه اولی 1 سال و دومی 5 ساله ثبت می شود! در اینجاست که دامین دوم نسبت به دامین اول برتری پیدا می کند چرا که یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل میزان عمر دامنه است.

تاثیر نام دامنه در سئو

در ابتدا اعلام می کنیم که این فاکتورها بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی نشده اند چرا اهمیت آنها ناشناخته است!

1- دامنه سطح بالا در سئو

Top Level domain (TLD) یا دامنه سطح بالا اصطلاح رسمی برای پسوندی است که در انتهای نام دامنه ظاهر می شود. برخی از نمونه های دامنه های سطح بالا شامل این موارد است: .com, .net, .org. همه ما با پسوند های فوق آشنا هستیم، در واقع بیش از 1000 پسوند ممکن وجود دارد که وب مسترها می توانند در هنگام ثبت دامنه از آنها استفاده کنند اما توصیه ما یا استفاده از دامنه های کشوری مانند .IR است و یا بین المللی نظیر .COM. البته انتخاب پسوند دامنه کاملا بستگی به موضوع سایت داشته و امری پیش فرض نیست یعنی اگر در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می کنید پسوند .Shop می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای ما باشد.

2- ریشه دامنه در سئو

Domain Root یا ریشه دامنه به معنی صفحه اصلی است. اگر قصد فعالیت در حوزه ای خاص مانند فروش آنتی ویروس را دارید بهتر است تا از کلمه کلیدی در آدرس دامنه مورد نظر خود استفاده کنید این کلمه در اینجا می شود – Antivirus

3- عمر دامنه در سئو

طبق اسناد موجود به جرات می توان گفت که مهم ترین شاخص ارزش گذاری دامنه از دیدگاه گوگل عمر آن است. ارزش دامنه ای با عمری 2 ماه با دامنه ای 2 ساله تفاوت بسیاری با هم داشته و حتی از نظر ارزش گذاری آن قابل قیاس نیست، چرا؟ به دو دلیل: عمر محتوا و عمر لینک.

نکته: یک درک نادرست از عمر دامنه در میان افراد وجود دارد، بسیاری فکر می کنند گوگل به زمان ثبت دامنه اهمیت می دهد اما اصلا اینطور نیست، عمر یک دامنه دقیقا از زمان ایندکس شدن سایت در گوگل محاسبه می شود نه خرید آن!

4- تاریخ انقضا دامنه در سئو

تاریخ انقضا دامنه یک شاخص مهم در سئو و بهینه سازی کردن یک وب سایت است، دامنه هایی که تاریخ انقضای بیشتری دارند از احساس امنیت بیشتری نزد گوگل برخوردار بوده و این موضوع ممکن است موجب بالا رفتن میزان Trust Rank (شاخص اعتماد گوگل) سایت شود.

5- نام دامنه

نام دامنه نه تنها برای گوگل بلکه برای کاربران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر اساس اسناد بدست آمده بهترین نام برای دامنه آن است که با موضوع سایت و کلمات کلیدی هدف مرتبط باشد. هنگامی که کلمه کلیدی هدف عیننا و به صورت کاملا مستقیم در آدرس دامین قرار میگیرد به اصطلاح این دامنه تطابق دقیق دامنه با کلمه کلیدی داشته و شانس بهتری را برای کسب رتبه اول با آن عبارت کلیدی را دارد به این تکنیک در سئو Exact Match Domain گفته می شود؛ گرچه گوگل اعلام کرده که ما دیگر ارزش خاصی به این نوع دامنه ها نمی دهیم اما شواهد حاکی از آن است که Exact Match Domain ها معمولا رتبه بهتری بر روی کلمات خود دریافت می کنند.

6- SSL در سئو

سئو دامنه - آموزش Domain SEO - نام دامنه در سئو - Seofox.ir 1

معمولا گوگل فاکتورهای رتبه بندی سایت ها را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما SSL یکی از آن ها نیست! نصب پروتکل امنیت لایه انتقال از آن دسته فاکتورهایی است که گوگل به صورت علنی به تاثیر آن اعتراف کرده است.

https://developers.google.com/search/blog/2014/08/https-as-ranking-signal

پس از نصب SSL حتما باید تمامی آدرس های قدیمی از Https توسط ریدایرکت 301 به Https منتقل شوند. همچنین اتصال سایت به پنل سرچ کنسول باید مجدد و با آدرس جدید انجام شود.

7- پسوند دامنه در سئو

پسوند دامنه در زمان های قدیم جزو مهم ترین فاکتورهای سئو سایت بود اما با اضافه شدن هدف گذاری بین المللی به پنل سرچ کنسول گوگل دیگر تاثیر چندانی ندارد یا شاید اصلا ندارد! نحوه کارکرد به این صورت است که سایت های با پسوند حاوی TLD کشوری (مثلا در ایران .ir) شانس بهتری در نتایج جستجو کاربران ایرانی را دارا هستند. اما همان طور که گفتیم با اضافه شدن هدف گذاری بین المللی به آسانی می توان کشور هدف را تعیین کرد. نکته دیگری نیز هست این فاکتور در نتایج جستجو فارسی اثری ندارد چرا که گوگل فارسی ای وجود ندارد.

8- شاخص های دامنه در سئو

  • کوتاه بودن تعداد حروف
  • یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-)
  • عمومی بودن هویز دامنه
  • خرید و فروشی نبودن

9- دامنه رنک دار در سئو

خرید دامنه ای که قبلا سابقه ای در گوگل داشته می تواند برای شروع مناسب باشد! برای اینکار باید به سایت Expireddomains.net مراجعه کرده و از بین هزاران دامنه‌ای که روزانه منقضی می شوند دامنه مورد نظر خود را پیدا کنید؛ سپس با پرداخت مبلغ 5$ به عضویت Auction Godaddy دربیایید و خود را وارد مزایده کنید تا اگر خوش شانس باشید بتوانید برنده آن شوید و دامین خریدداری شده را به مدت 1 سال ازان خود کنید.

10- سابقه دامنه در سئو

قبل از ثبت دامنه سری به Archive.org زده و سابقه آن را مورد بررسی قرار دهید؛ اگر به من باشد دامنه ای که قبلا بر روی آن فعالیتی غیر مرتبط با فعالیت اصلی سایت صورت گرفته باشد را ثبت نخواهم کرد.

11-تعداد کاراکترهای دامنه در سئو

هر چه آدرس کوتاه تر باشد بهتر! چرا که هم در ذهن بهتر می ماند و هم حروف اضافی ندارد، آمارها حاکی از این است که دامنه‌هایی با کارکترهای کمتر شانس بهتری در دریافت لینک نسبت به دامنه های طولانی دارند.

12- انتخاب نام دامنه در سئو

نام دامنه کوتاه باشد، آسان به خاطر سپرده شود و تایپی آسان داشته باشد و البته راحت تلفظ شود. وجود این ویژگی ها برای انجام سئو سایت مهم است زیرا باعث می شود شانس بازدید مستقیم توسط کاربران ثابت از سایت بیشتر شود.

13- پسوند های فرعی دامنه در سئو

هر روزه پسوند های جدید مانند .xyz, .website و … به میان بازار می آیند اما شما گول این ها را نخورید، هنوز پسوند .Com در دنیا و .IR نزد ایرانیان از محبوب ترین ها هستند. حفظ آدرس سایتی که با پسوند جدید ثبت شده است برای افراد قدیمی می تواند کمی مشکل ساز باشد.