سئو دامنه

آموزش سئو دامنه / فاکتور های سئو در ثبت دامنه / Domain SEO

فاکتور های رتبه بندی گوگل کم نیستند اما چندی از آن ها در دامنه وجود دارند که باید در هنگام ثبت به آن ها توجه کرد تا اعتماد سایت نزد گوگل افزایش پیدا کند.

بهترین راه برای راه اندازی سایتی قدرتمند انتخاب نام و آدرسی مناسب است. آدرس دامنه در نهایت باید منجرب به رضایت اول کاربران و دوم گوگل شوند.

Nobody

یعنی چه؟ با ذکر مثالی توضیح می دهیم: فرض کنید ۲ دامنه با آدرس های: Laptop2.com و Laptop1.com که قبلا History در گوگل نداشتند در یک ساعت توسط دو نفر ثبت و ایندکس می شوند، هر دو این دامنه ها از نظر محتوا و لینک با هم برابرند و هر دو قصد کسب رتبه اول گوگل در کلمه کلیدی خرید لپ تاپ را دارند.

تا به الان هر دو سایت امتیازی مساوی داشته و از دیگری قوی تر نیستد اما در هنگام ثبت دامنه اولی ۱ سال و دومی ۵ ساله ثبت شده است! در اینجاست که دامین دوم نسبت به دامین اول برتری پیدا می کند چرا که یکی از فاکتور های تاثیر گذار در سئو سایت میزان عمر دامنه است.

سئو و بهینه سازی دامنه

۱۲ شاخص مهم در ثبت دامنه SEO-friendly

در ابتدا اعلام می کنیم که تمامی این فاکتور ها بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی نشده اند.

۱- عمر

طبق اسناد موجود به جرات می توان گفت که مهم ترین شاخص ارزش گذاری دامنه از دیدگاه گوگل عمر دامنه است. ارزش دامنه ای با عمری ۲ ماهه با دامنه ای ۲ ساله تفاوت بسیاری با هم داشته و حتی از نظر ارزش گذاری قابل قیاس نیستد، چرا؟ به دو دلیل:

  • عمر محتوا
  • عمر لینک

مانند گیاه سیر که هر چه بیشتر بماند جا افتاده تر شده و برای خورنده آن خوشمزده تر می شود در بک لینک و محتوا نیز گوگل نقش جناب آقای سیر خوار را بازی می کند.

نکته: یک درک نادرست از عمر دامنه در میان افراد وجود دارد، بسیاری فکر می کنند گوگل به زمان ثبت دامنه اهمیت می دهد اما اصلا اینطور نیست، عمر یک دامنه دقیقا از زمان ایندکس شدن سایت در گوگل محاسبه می شود نه خرید!

۲- تاریخ انقضا

تاریخ انقضا دومین شاخص مهم است، دامنه ای که تاریخ انقضای بیشتری دارد از احساس امنیت بیشتری نزد گوگل برخوردار بوده و ممکن است موجب بالا رفتن میزان اعتماد گوگل نسبت به وب سایت شود.

۳- نام و آدرس

نام دامنه نه تنها برای گوگل بلکه برای کاربران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر اساس اسناد بدست آمده بهترین نام برای دامنه آن است که با موضوع سایت و کلمات کلیدی هدف مرتبط باشد.

به طور مثال اگر قرار سایت قصد فعالیت در حوزه ارائه خدمات طراحی سایت را داشته باشد، دامنه Sitedesign.ir شانس بهتری نسبت به دامنه Ehsan.ir دارد.

هنگامی که کلمه کلیدی هدف عیننا و به صورت کاملا مستقیم در آدرس دامین قرار گرفته است به اصطلاح این دامنه Exact Match Domain با کلمه کلیدی بوده و شانس بهتری را برای کسب رتبه ۱ با آن عبارت کلیدی را دارد.

۴- SSL

معمولا گوگل فاکتور های رتبه بندی سایت ها را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما SSL یکی از آن ها نیست! نصب پروتکل امنیت لایه انتقال از آن دسته فاکتورهایی است که گوگل به صورت علنی به تاثیر آن اعتراف کرده است.

پس از نصب SSL حتما باید تمامی آدرس های قدیمی از Http توسط ریدایرکت ۳۰۱ به Https منتقل شوند. همچنین اتصال سایت به پنل سرچ کنسول باید مجدد و با آدرس جدید انجام شود.

۵- پسوند

پسوند دامنه در زمان های قدیم جزو مهم ترین ها بود اما با اضافه شدن International Targeting به پنل سرچ کنسول گوگل دیگر تاثیر چندانی ندارد یا شاید اصلا ندارد!

نحوه کارکرد: سایت هایی که پسوند دامنه آن ها حاوی پسوند کشوری بود (مثلا در ایران .ir) شانس بهتری با در نتایج جستجو کاربرانی را داشتند با ip آن کشور به جستجو پرداخته بودند.

اما همان طور که گفتیم با اضافه شدن International Targeting به آسانی می توان کشور هدف را تعیین کرد. نکته دیگری نیز هست این فاکتور در نتایج جستجو فارسی اثری ندارد چرا که گوگل فارسی ای وجود ندارد.

دیگر شاخص ها

۶- کوتاه بودن تعداد حروف

۸- یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-)

۹- Public بودن Whois

+- خرید و فروشی نبودن

۱۰- سابقه نداشتن صاحب امتیاز

۱۱- دامنه رنک دار

خرید دامنه ای که قبلا سابقه ای در گوگل داشته می تواند برای شروع مناسب باشد اما به شرطی که مرتبط باشد!

۱۲- سابقه

برای چک کردن سابقه تاریخی دومین آدرس را در سایت archive.org وارد کنید.

نکته ۳: تعداد کارکترها

هر چه آدرس کوتاه تر باشد بهتر! چرا که هم در ذهن بهتر می ماند و هم حروف اضافی ندارد.

احسان اسکندری SEO Manager

سئو برای من هنریست که با بهره گیری از دانش، خلاقیت و تجربه منجر به درک بهتر از خود، گوگل و وب سایت می شود.

12 دیدگاه در “آموزش سئو دامنه / فاکتور های سئو در ثبت دامنه / Domain SEO
  • سلام من امروز یه دامنه com ثبت کردم که 5 حرفی بود و کلمه کلیدی هم توش داشت ولی غافل از اینکه دامنه سابقه داره و قبلا فعالیت داشته.(نمیدونم فعالیتش خوب بوده یا اسپم) تنبلی کردم و سابقه دامنه رو چک نکردم. الان این دامنه حدود 210 تا صفحه ایندکس شده داره در گوگل.
    ایا راهی هست که بشه به گوگل بفهمونیم سابقه رو پاک کنه؟
    یا قیدش رو بزنم و یه دامنه دیگه بگیرم؟
    ممنون

    • سلام امیر عزیز، سابقه دامنه رو میتونید از طریق سایت Archive.org چک کنید، بابت ایندکس ها هم خیالتون راحت باشه به مرور زمان از نتایج حذف میشن.

  • وقتی یک سایت با دامین جدید تازه راه اندازی میشه از چه زمانی بهتره کار سئوی اون را شروع کنیم؟چند ماه بد؟

  • سلام پسوندهای دامنه جدید مثل .store و یا .Toys روی سئو چه تاثیری دارند فرض کنیم میخواهیم یه سایت فروش اسباب بازی بزنیم . دامنه tehranToys.ir بهتره یا دامنه Tehran.Toys ???
    همونطور که میدونید برای ما کلید واژه اسباب بازی اهمیت داره آیا دامنه با نام انگلیسی میتونه برای کلیدواژه های فارسی Exact Match Domain محصوب بشه ؟

    • سلام.
      اگر با ir راه اندازی کنید و سایت بر روی سرور ایران میزبانی شود نتیجه بهتر خواهد بود.
      ضمن اینکه دامنه با پسوندهای جدید در بین کاربران معمول هنوز بصورت کامل جا نیافتاده.
      می توانید آنها را ثبت و بر روی دامنه اصلی پارک کنید.

  • سلام دامنه ای رو ثبت کردیم و به علت در دسترس نبودن برنامه نویس و طراح سایت ، سایت رو مجدد بازنویسی کردیم چطور میتوانیم به همون دامنه دسترسی داشته باشیم .و دوباره ازش استفاده کنیم

  • با عرض سلام و احترام خدمت شما
    در مورد عمر دومین که فرمودید، یک سوالی برام پیش اومد.
    یکسری دومین ها هستند که مثلا بارها دست به دست شدن، مثلا سال 2002 ثبت شده و تا سال 2004 کار کرده، بعدش باز یک مدتی اصلا کار نکرده و باز سال 2005 شروع به کار کرده تا سال 2007 و همینطوری ….
    آیا در این موارد، عمر دومین از همان اولین دفعه ای که ثبت شده (سال 2002) محاسبه میشه و یا از آخرین باری که بعد از انقضا، مجدد ثبت شده؟

  • سلام من دو پسوند یکی ir و یکی in دارم حالا من چه طوری هر دامنه را برای سایتم تو گوگل وبمستر استفاده کنم یعنی هردوشو چه جوری یعنی دقیقا هر دو دامنه را کجای گوگل وبمستر ثبت کنم آدرس سایت یکیه فقط دامنه ها فرق دارن

    • درود، دوست عزیز بهتره تا دو وب سایت با محتوا یکسان را در گوگل ثبت نکنید، برای حل این مشکل هم می توانید با استفاده از قابلیت Redirect دامنه دوم را انتقال دهید روی دامنه اصلی.

دیدگاه یا سوالی دارد؟ خب بپرسید!

YOUR TEXT HERE