اصطلاحاتی که در دنیای وب از آن ها استفاده می شود بسیار متنوع می باشند و این تنوع گاهی می تواند گیج کننده باشد. یکی از این اصطلاحات impression می باشد که می تواند بر روی سئو وب سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

ما قصد داریم در مقاله امروز درباره اینکه اصلا impression چیست؟ و نقش impression در سئو با شما صحبت کنیم.

آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید راه های جذب کاربران را فرا بگیرید. اگر مایل هستید درباره impression بیشتر بدانید و با کارکرد آن نیز آشنا شوید تا انتهای این مقاله با سئو ایران همراه باشید.

impression چیست؟

زمانیکه کاربران کلمه و عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می کنند برای آن ها یک سری نتایج نمایش داده می شود که ممکن است محتوای وب سایت شما هم در میان آن نتایج باشد به تعداد رکوردهای دیده شده در نتایج جستجو impression می گویند.

در حقیقت زمانیکه در نتیجه یک جستجو صفحه ای از نتیجه های مرتبط برای یک کاربر نشان داده می شود رکوردهای لینک هایی که نمایش داده می شوند یک impression را برای URLهای آن صفحه ثبت می کنند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که تعداد نمایش وب سایت یا همان impression در حقیقت یک اصل مهم در سئو می باشد. از این مسئله در بحث تبلیغات هم استفاده می شود. بدین گونه که در تبلیغات، به تعداد نمایش تبلیغات آنلاین با نام بازدید تبلیغات یا impression اشاره می شود که در ازای هر تبلیغ باید مبلغی را پرداخت کنید.

نقش impression در سئو

زمانیکه کاربران در موتورهای جستجو به دنبال محتوایی هستند که مربوط به یک کلمه کلیدی مشخص می باشد شما می توانید این شانس را در اختیار داشته باشید که محتوای وب سایت خود را برای آن ها نمایش دهید. این کار بسته به این موضوع می باشد که جایگاه وب سایت شما چقدر در نتایج موتورهای جستجو مناسب باشد. برای اینکه وب سایت شما هم در نتایج موتورهای جستجو در بالاترین رتبه و جایگاه برای کاربران نمایش داده شود باید در ابتدای امر محتوای مناسب و بهینه شده ای را تولید کنید تا بتوانید جزء نتایج برتر گوگل باشید.

بارها در مقاله های مختلفی که در سایت سئو ایران منتشر کرده ایم عنوان کرده ایم که چگونه برای وب سایت خود یک محتوای مفید و جامع می توانید تولید کنید اما از آنجایی که قرار است به نقش impression در سئو اشاره ای داشته باشیم بار دیگر و برای یادآوری می گوییم که با مطالعه کردن یک سری از مقالات می توانید در نوشتن محتوای مناسب برای وب سایت خود قدمی محکم بردارید. ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید یک محتوای یونیک در سایت خود تولید کنید که در زمان نتایج موتورهای جستجو سایت شما هم برای کاربران نمایش داده شود مقاله های را مطالعه کنید که به شما بفهماند چه محتواهایی در گوگل می توانند رتبه بدست آورند و در اصل چگونه باید در وردپرس محتوا نویسی انجام داد.

اگر شما بتوانید نظر کاربران اینترنتی را به سمت محتوای وب سایت خود جلب نمایید می توانید نرخ کلیک وب سایت خود را نیز افزایش دهید که این موضوع به سئو سایت شما هم بسیار کمک خواهد کرد.

فراموش نکنید که ترکیب نرخ کلیک و impression یک سایت می تواند ترکیبی شگفت انگیز و بسیار موثر برای سایت شما باشد. چرا که از این طریق شما می توانید اعتماد موتورهای جستجو را بدست آورده و در نتیجه رتبه مناسبی را در گوگل کسب کنید.

حرف آخر

در مطلب امروز سئو ایران برایتان عنوان کردیم impression چیست ؟ و درباره  نقش impression در سئو اطلاعاتی را در اختیار شما همراهان سئو ایران قرار دادیم.

امیدواریم با مطالعه مطلب امروز بتوانید محتواهای وب سایت خود را به گونه ای تولید کنید که هم برای کاربران جذابیت داشته باشد و هم بتواند نظر موتورهای جستجو را به خود جلب نماید تا وب سایت شما هم در زمان سرچ کاربران درباه کلمه و عبارت مشخصی در لیست سایت های نمایش دهنده باشد.

در مقاله های بعدی سئو ایران می خواهیم با شما درباره تفاوت CTR و impression چیست ؟ و نقش impression در سرچ کنسول نیز صحبتی داشته باشیم و اطلاعاتی را در این زمینه ها در اختیار شما قرار دهیم.

۴ روش‌ افزایش نرخ کلیک در سئو

احتمالاً تا کنون حین استفاده از ابزار‌های مختلف سئو، نام Impression و CTR به چشمتان خورده است. این‌ها دو اصطلاح رایج در سئو هستند که قصد داریم در این جلسه ابتدا بررسی کنیم معنای Impression چیست؟ بعد به به سوال CTR چیست پاسخ خواهیم داد و راه‌هایی برای افزایش آن معرفی می‌کنیم.

Impression چیست؟

Impression‌ به معنای تعداد دفعات دیده شدن است. یعنی وب‌سایت ما در نتایج جستجو چندبار دیده شده است. اجازه دهید با مثالی موضوع را کاملاً روشن کنم.

برای مثال فرض کنید که در اینترنت عبارت نحوه‌ی ساخت سایت چند زبانه را جستجو می‌کنیم. موتور جستجو در صفحه‌ی اول نتایج ۱۰ وب‌سایت مرتبط را نمایش می‌دهد. به محض نمایش لیست نتایج، برای این ۱۰ سایت صفحه اول یک impression ثبت می‌شود.

پس هر impression به این معنی است که وب‌سایت ما با جستجوی آن عبارت در نتایج وجود داشته است.

چند نکته‌ی مهم در مفهوم Impression

نکته‌ی اول) Impression حتماً به این معنا نیست که کاربر نام سایت ما را دیده باشد. برای مثال ممکن است سایت ما در سطر دهم از نتایج باشد و کاربر فقط صفحه را تا سطر پنجم اسکرول کند و وارد سایت دیگری شود. همین که وب‌سایت ما جزو ۱۰ نتیجه‌ای باشد که کاربر در آن صفحه حضور دارد برای ما یک Impression‌ ثبت می‌شود حتی اگر اسم سایت ما را ندیده باشد.

نکته‌ی دوم) اگر وب‌سایت ما در صفحه‌ی دوم از نتایج باشد ولی کاربر وارد صفحه‌ی دوم نتایج نشود، برای وب‌سایت ما Impression ثبت نمی‌شود.

نکته‌ی سوم) اگر وب‌سایت ما در جستجوی کلمه‌ای همیشه در صفحه‌ی اول از نتایج باشد، تعداد impression‌های سایت ما در این کلمه برابر است با تعداد جستجو‌های این کلمه‌.

امیدوارم که معنای Impression‌ را به درستی درک کرده باشید!

CTR چیست؟

CTR مخفف عبارت Clickthrough rate است و به معنای نرخ کلیک است. به نسبت تعداد کلیک‌های دریافتی به تعداد دفعات دیده شدن CTR گفته می‌شود.

۱۰۰ * ( Impression / تعداد کلیک ) =CTR

فرض کنید impression سایت شما با یک کلمه‌ی کلیدی مشخص، ۱۰۰ باشد. از این ۱۰۰ بار حضور در نتایج ۱۵ بار روی سایت شما کلیک شده و کاربر وارد سایت شما شده است، در این صورت ctr سایت شما برابر با ۱۵ درصد است.

هرچه نرخ کلیک وب‌سایت ما بالاتر باشد، به این معناست که کاربران بیشتری وب‌سایت ما را برای بازدید انتخاب کرده‌‌اند و محتوای وب‌سایت ما مطلوب‌تر بوده است.

برای افزایش CTR چه باید کرد؟

برای اینکه نرخ کلیک مناسبی داشته باشید مهمترین نکته این است که در جایگاه مناسبی از serp قرار بگیرید. طبق تصویر بالا می‌توان متوجه شد نرخ کلیک برای سطر اول نتایج با سطرهای پنجم به بعد چقدر متفاوت است.

برای افزایش CTR علاوه بر اینکه باید تلاش کنید جایگاه خود را در نتایج بهبود ببخشید باید:

  • هر صفحه از سایت را برای عبارات مرتبط سئو کنید.
  • در نتایج گوگل جذاب ظاهر شوید. سعی کنید عناوین سئو جذاب بنویسید.
  •  در متا description یا توضیحات متا، توضیحات کاربردی همراه با کلمات کلیدی بنویسید.
  •  سعی کنید از داده‌‌های ساختار یافته در سایت استفاده کنید تا علاوه بر عنوان و توضیحات، اطلاعات دیگر مانند رای کاربرها هم نمایش داده شود و این در افزایش کلیک موثر خواهد داشت.

چگونه Impression ‌و CTR را بررسی کنیم؟

ابزار گوگل سرچ کنسول ابزار مناسبی است تا شما به راحتی این آمارها را مشاهده کنید. اگر از این ابزار استفاده نمی‌کنید کافیست صبر کنید تا به درس استفاده از سرچ کنسول برسیم.

در غیر اینصورت از طریق پنل سرچ کنسول باید وارد بخش performance شوید.
از این بخش می‌توانید از بخش بالای صفحه روی new کلیک کرده و با وارد کردن کلمه‌ی کلیدی مد نظر خود در query اطلاعات ctr و impression‌ مربوط به آن را مشاهده کنید. (مطابق تصویر)

در دروس بعدی نکات بیشتری راجع به این دو اصطلاح خواهید آموخت.