کلمات کلیدی LSI کلمات و عباراتی هستند که گوگل از نظر معنایی آن ها را در یک موضوع دسته بندی می کند و به عبارتی ماهیت چند معنایی دارند.

اگر سئو کار هستید و در حال خواندن این مطلب میباشید حتما باید با کلمات کلیدی LSI آشنا باشید.

 Lsi چیست؟

کلمه ی کلیدی هسته ی اصلی یک محتوای ناب است. اصولا کسانی که با جست و جو در موتور جست و جوی گوگل بخواهند وارد سایت شما بشوند، کلمه ی کلیدی را جست و جو می کنند. اگر در مورد اتومبیل صحبت می کنید، یا محتوایتان در مورد اتومبیل است و کلمه ی کلیدی اتومبیل است، کلمات کلیدی LSI ممکن است، موتور، جاده، لاستیک، وسیله ی نقلیه و گیربکس اتوماتیک باشد.
به عبارتی کلمه ی کلیدی LSI شامل کلمات کلیدی دیگریست که با موضوع اصلی شما مرتبط است. یکی از تکنیک های موثر در سئو درک کلمه ی کلیدی LSI است. تمامی سئوکاران و متخصصین در امر ارتقای وب سایت تمایل دارند که محتوایی که سئو می کنند، به صفحه ی اول گوگل بیاید. پس درک این مفهوم، لازم و ضروریست.

چرا استفاده از کلمه کلیدی LSI مهم است؟

جدا از هر سخنی، هدف اصلی گوگل این است که بهترین نتایج را برای کاربرانش به نمایش بگذارد. حتی آن بخش هایی که کسی در مورد آن ها جست و جویی انجام نداده باشد. این مسئله یک دست آورد بسیار ارزشمند است که گوگل بدون مفهوم LSI نمی توانست به آن برسد.
توجه به کلمات کلیدی LSI بسیار مهم می باشد. اگر این استراتژی را برای تولید محتوا و انتخاب کلمات کلیدی مدنظر قرار ندهید، ممکن است جایگاه و رتبه ی وب ساییتان تنزل پیدا کند و برای سئو خوب نباشد:
• ممکن است مقدار زیادی از مخاطبین را از دست بدهید.
• از رقیبان عقب بیفتید.
• نمی توانید برای تعدادزیادی از کلمات کلیدی رتبه بگیرید.
• ترافیک طبیعی گوگل را از دست می دهید.

چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟ با ۵ راهکار زیر می توانید این کار را انجام دهید

شماره ۱) فقط روی مترادف ها متمرکز نشوید
وقتی یاد می گیرید که چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنید، به خاطر داشته باشید که فقط به دنبال مترادف نیستید. شما همچنین می خواهید و تمایل دارید که کلمات و عبارات مرتبط را پیدا کنید. این طرز فکر به شما کمک می کند کلمات کلیدی LSI را برای محتوای خود مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید کلمه کلیدی “سئو سایت” را مورد هدف قرار دهید، صرفاً روی مترادف هایی مانند “سئو سایت ارزان” یا “شرکت سئو” متمرکز نشوید. شما می توانید لیستی از اصطلاحات مربوط به این مفهوم را تولید کنید، که می تواند شامل “بهینه سازی سایت”، “طراحی سایت” یا “خدمات سایت” باشد.

پس به طور کلی یادتان بماند که:
هنگام جست و جوی کلمات کلیدی LSI، فقط روی مترادف ها تمرکز نکنید. به دنبال اصطلاحات یا عبارات مرتبط باشید.
شماره ۲) به دنبال جست و جوهای مرتبط در گوگل باشید

وقتی یاد می گیرید که چگونه باید کلمات کلیدی LSI را پیدا کنید، گوگل می تواند مکان خوبی برای شروع باشد. مثال ساده ای که از کلمات کلیدی LSI می توانیم خدمتتان بیان کنیم: گروه جست و جوهای مرتبط در پایین صفحه ی نتایج جست و جوی گوگل است.

نتایج مشابه با یک کلید واژه معنادار است. زیرا آن ها در یافتن سؤالات مرتبط به شما کمک می کنند و به شما نشان می دهند که جست و جوگران عبارات مختلف را چگونه جست و جو می کنند.
همچنین می توانید عباراتی را که هنگام وارد کردن یک کلمه کلیدی هدف در نوار جست و جوی گوگل مشاهده می کنید را جست و جو کنید.
هر یک از این استراتژی های کشف کلمه ی کلیدی، می تواند به شما کمک کند عبارات جست و جویی که متداول است را پیدا کنید. حتی آن مواردی که به فکرتان هم نمی رسد.

شماره۳ ) از Google’s Keyword Planner استفاده کنید
راه دیگری که برای یافتن کلمات کلیدی LSI مورد استفاده قرار می گیرد: استفاده از موتور جست و جوی گوگل با ابزار Keyword Planner گوگل است. این برنامه صدها کلمه کلیدی را، برای اینکه تبلیغ کنندگان از آن استفاده کنند، پیشنهاد می دهد و همچنین عبارات و اصطلاحات رایج جست و جو شده را لیست می کند. شما می توانید از این پیشنهادات به عنوان مولدی رایگان، برای کلمه ی کلیدیLSI خود استفاده کنید.

البته به این علت که دقت کیورد پلنر گوگل برای کلمات فارسی خیلی بالا نیست پیشنهاد می کنیم از سایت بعدی که در ادامه معرفی کردیم استفاده کنید.

اصطلاح یا عبارت هدف خود را وارد کنید و ببینید کدام کلمات کلیدی سئو شده ی مرتبط، دارای سطح جست و جوی بالاتریست و همچنین در رقابت پایینی قرار دارد.
شماره ۴) از نمودار LSI استفاده کنید
LSI Graph یک ابزار رایگان برای کلمه کلیدی LSI تلقی می شود که به شما کمک می کند تا ده ها اصطلاح مرتبط را برای استفاده در نسخه ی خود شناسایی کنید. برای تولید لیستی طولانی از کلمات کلیدی بالقوه LSI به وب سایت زیر مراجعه کرده و کلمه ی کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.

وقتی لیستی طولانی از کلمات کلیدی LSI دارید، ممکن است کمی برایتان وسوسه انگیز به نظر برسد. تا حد ممکن سعی کنید از مطالب خود استفاده کنید. اما اگر محتوای شما به درستی با آن اصطلاحات مطابقت نداشته باشد، می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مربوط به پر کردن کلمات کلیدی شود. بنابراین وقتی لیست طولانی از اصطلاحات مرتبط را پیدا می کنید، سعی نکنید همه ی آن ها را در یک صفحه از محتوای خود جای دهید. در عوض، لیستی از اصطلاحات را حفظ کنید و از آن برای ایجاد ایده برای سایر قسمت های مطالب خود و برای بازاریابی وبلاگ خود استفاده کنید.

در تصویر زیر lsi کلمه ی “سئو سایت” را در lsi graph مشاهده می نمائید.

فقط میتونم بگم بی نظیره همین ، حتما ازش استفاده کنید و نتیجشو در سئو سایت تون ببینید.

شماره ۵) از ابزار Alexa’s Keyword Difficulty استفاده کنید
الکسا همچنین ابزارهایی دارد که به شما در یافتن کلمات کلیدی مرتبط برای پشتیبانی از استراتژی کلمات کلیدی LSI کمک می کند. اصطلاح هدف خود را وارد ابزار Keyword Difficultyy کنید تا گزارشی از عبارات و کلمات مشابه را تهیه کنید.

از نشان مربوطه استفاده کنید تا ببینید چقدر این اصطلاحات با کلمه کلیدی هدف شما مشابه می باشند. همچنین، میزان نشان محبوبیت و رقابت را نیز در نظر بگیرید تا عباراتی را پیدا کنید که از استراتژی کلمات کلیدی شما پشتیبانی می کنند.
اگر میخواهید ثبت سایت در الکسا کنید این آموزش را بخوانید.

می توانید برای مدت زمان یک ماه، از Alexa’s Advanced Plan استفاده کنید. استفاده از این برنامه برای یک ماه آزمایشی و رایگان می باشد.

منبع: سئو ایران


چگونه از LSI در سئو استفاده نماییم؟

با سلام خدمت همراهان همیشگی ویکی دمی. در این مقاله قصد داریم برای شما در مورد کلمات کلیدی LSI صحبت کنیم. اگر نمیدانید کلمات کلیدی lsi چیست و کاربردش در سئو به چه منظوری است این پست را تا انتها مطالعه نمایید، همچنین تصمیم گرفتیم در این پست کمی دقیق تر به هوشمندی گوگل و تاثیراتی که یک تکنولوژی قدیمی در این هوشمندی دارد بپردازیم. این هوشمندی تاثیر مستقیم بر سئو دارد و خوب می دانیم که کسب و کارها در دنیای امروز کاملا به این تکنولوژی ها وابسته اند و هر تغییر یا به روزرسانی در گوگل برای آنها اهمیت ویژه ای دارد. اگر این تغییرات و تاثیرات آنها برای شما و کسب و کارتان مهم است یا به دنیای شگفت انگیز گوگل و سئو علاقه مندید با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید.

احتمالا تا به حال در مورد Latent Semantic Indexing (LSI)شنیده اید. معنی تحت لفظی آن «فهرست بندی معنایی پنهان» می شود که البته من خودم هم با دیدن این جمله متوجه مفهوم آن نمی شوم! کاربرد اصلی کلمات کلیدی LSI برای فهماندن موضوع صفحات بصورت بهتر و کاملتر به گوگل و سایر موتور های جستجو است. این اصطلاح اولین بار توسط برخی از متخصصان سئو، از جمله سئوکاران خوشنام و تاثیرگذار به کار برده شد. به اعتقاد آنها LSI کلید موفقیت ترافیک ارگانیک است.

و اما ترافیک ارگانیک چیست؟ ترافیک ارگانیک، ترافیکی  است که بابت آن به موتورهای جستجو هزینه ای پرداخت نشده، صفحات به صورت رایگان در فهرست لینک های برتر معرفی شده و با توجه به محتوا به کاربران نمایش داده می شوند.

با جستجوی Latent Semantic Indexing در گوگل، سایت های شناخته شده ای مانند HubSpot را در لیست نتایج می بینید که مدعی هستند LSI باعث ارتقاء سئو سایت شما می شود و آن را به سطح بالاتری می برد. خوب این کیوورد LSI چیست؟ آیا شواهدی وجود دارد که نشان بدهد LSI می تواند به سئو سایت شما کمک کند؟

برای پاسخ به این سوالات باید در ابتدا ریشه های LSI و اینکه برای سئو چه اهمیتی دارد را بررسی کنیم. متاسفانه اطلاعات غلط زیادی در رابطه با این موضوع منتشر شده است ولی ما سعی بر این داریم که در این پست اشکالات فرضیه «استفاده از کلمات کلیدی LSI تاثیر مثبتی بر  سئو دارد» را برطرف کنیم. نگران سئو سایت تان نباشید در انتهای این مقاله استراتژی های موثرتری را به شما پیشنهاد می دهیم که بتوانید به جای LSI از آنها استفاده کنید.

Latent Semantic Indexing یک متد ریاضی است که در سال ۱۹۸۰ به منظور افزایش دقت در بازیابی اطلاعات ارائه شد. این روش از یک تکنیک به نام singular value decomposition برای اسکن داده های بدون ساختار استفاده می کند تا روابط بین مفاهیمی که در آنها وجود دارد را شناسایی کند. در واقع، روابط پنهان (Latent) بین کلمات (Semantic) را کشف می کند تا بتواند درک بیشتری از مفاهیم داشته باشد (Indexing). این متد پیشرفت بزرگی در زمینه درک مطلب بوده که به کامپیوترها کمک کرده تا اصطلاحات بومی زبان را بفهمند، در حقیقت با توجه به اینکه کامپیوتر نمی توانست زبان های مختلف را درک کند این سیستم را پیاده سازی نمودند تا کامپیوتر هم بتواند زبانی که ما صحبت می کنیم را کم و بیش درک نماید.

تکنولوژی های قدیمی تر از  مترادف های کلمات استفاده می کنند که زبان طبیعی (Natural Language) آنها را مشخص میکند و هر تغییری در آنها باعث می شود که مفاهیم دیگری داشته باشند. به عنوان مثال دو کلمه تور و ترکیه را در نظر بگیرید این دو کلمه دارای مفاهیم بسیار ساده و قابل درکی هستند، اما هر دو ممکن است بر اساس اینکه کجا و چطور استفاده می شوند چندین معنی دیگر داشته باشند. فقط کافیست این دو کلمه را در کنار هم قرار دهیم تا به یک مفهوم کاملا متفاوت از هر دو برسیم؛ تور ترکیه.

خب حالا چطور می توانیم یک ماشین (کامپیوتر) را آموزش دهیم تا با تفاوت ها منطبق باشد؟ این مشکلی است که برای سالها ذهن انسان های زیادی را درگیر خودش کرده است.

LSI توانست به کامپیوترها کمک کند تا زبان های محاوره ای را درک کنند. این متد بر روی متن های استاتیک و مجموعه متن های کوچک بهتر کار می کند که برای مقاصد اولیه ای که دارد عالی و کاربردی است. همچنین می تواند متون را با توجه به موضوعات مشترکی که دارند دسته بندی کند، این قابلیت برای موتورهای جستجو بسیار مفیدست.

حالا می توانیم یک تعریف کلی از LSI داشته باشیم، این تعریف را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • یک تکنولوژی بازیابی اطلاعات که در سال ۱۹۸۰ توسعه یافت. کاربرد اصلی آن برطرف کردن مشکلات تکنولوژی های قدیمی تر در درک هم معنایی (synonymy) و چندمعنایی (polysemy) است.
  • یک رویکرد خاص که تلاش می کند ساختار معناداری را در زبان های مختلف درک کند.
  • یک تکنولوژی که قادر به تشخیص کلمات و موضوع یک متن با استفاده از دسته بندی های سلسله مراتبی است.
  • یک تکنولوژی کاربردی برای دسته های متنی کوچک و استاتیک (بدون تغییر)

در بخش قبلی گفتیم موتور جستجو می تواند با استفاده از LSI معنای عبارت ها را تشخیص دهد، پس این متد می تواند به موتور جستجو کمک کند که محتوای سایت شما را نیز درک کند.
منظور ما از اینکه می تواند موتور جستجو محتوای شما را درک کند چیست؟ قبل تر ها که همچین ویژگی ای در موتورهای جستجو وجود نداشت موتور های جستجو از یک دستور العمل ساده استفاده می کردند. آن هم به این شکل بود که فرض کنیم شخصی به دنبال این بود که ببیند “کلمات کلیدی LSI” چیست؟ وارد گوگل میشد و عبارت کلمه کلیدی LSI چیست را جستجو می کرد، موتورهای جستجو در بین سایت هایی که داشتند بدنبال این عبارت می گشتند و هر کسی که دقیقاً این عبارت را در متن خود یا هرجایی در صفحه به کار برده بود پیدا می کردند و به کاربر نمایش می دادند. اما الان چطور کار می کنند؟ امروزه ممکن است هر کسی در مورد LSI سوال دیگری داشته باشد، مثلاً اینکه این کلمه کلیدی در سئو چه تاثیری دارد. وقتی ربات گوگل محتوای ما را میخواند درک می کند که ما در مورد همه چیز این موضوع صحبت کرده ایم و وقتی کسی سوالی می پرسد که ما دقیقاً با آن عبارت سوال را مطرح نکرده ایم، گوگل این موضوع را تشخیص می دهد و آن محتوا را به کاربر نمایش می دهد.

یک مثال جالب و عجیب از LSI گوگل: چند روز پیش در پی شعری از مولانا بودم، اما نمیدانستم که شعر چه ادبیاتی داشت و تنها چیزی که از آن یادم بود بخشی از معنی شعر بود. بیت اصلی شعر این بود “یک دست جام باده و یک دست زلف یار **** رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست”! ولی من در گوگل این عبارت را جستجو کردم “یک دست موی یار و دست دیگر می”! شاید باورتان نشود گوگل دقیقاً همین شعر را برای من نمایش داد! می توانید تست کنید این موضوع رو! تمام سایت هایی که موجود هستند اصلاً در مورد این عبارتی که من جستجو کرده ام چیزی ننوشته اند، پس گوگل از کجا فهمید که منظور من چه چیزی بود؟! این دقیقاً قدرت LSI را نشان می دهد! گوگل بعد از خواندن آن بیت از شعر، آن را برای خودش معنی می کند و سعی می کند درک نماید که شعر در مورد چیست، همانطور که من برای خودم معنی کرده بودم و معنی را جستجو کردم.

اگر بخواهیم این تعاریف را خلاصه کنیم به این جمله می رسیم «گزاره هایی که معنی مترادفی با کلمات کلیدیِ موردنظر شما دارند و در محتواهای سایت شما هستند به سئو سایت شما کمک می کنند». این گزاره ها همان چیزی هستند که ما با عنوان کلمات کلیدی LSI می شناسیم (LSI Keywords).

LSI نقش مهمی در توسعه موتورهای جستجوی اولیه داشته است. به نظر راجر مونتی (Roger Montti،کارشناس و مشاور سئو) « LSI نقش چرخ های کمکی برای موتورهای جستجو را دارد». اما دلیل نمی شود قبول کنیم که هنوز هم چنین نقشی را دارد. در این که گوگل می خواهد موضوع و مفهوم هر محتوایی را بفهمد شکی نداریم و Semantics یا معناشناسی (مطالعه معانی و مفاهیم در زبان ها) زیربنای این رویکرد گوگل است. در ضمن دلایل زیادی داریم که ثابت می کند تکنولوژی گوگل بسیار پیشرفته تر از اینهاست و از تکنولوژی «یادگیری ماشین» برای ایندکس کردن و بازیابی اطلاعات استفاده می کند. در اواخر سال ۲۰۱۷، JR Oakes (پژوهشگر فنی سئو) مقاله ای در زمینه رشد تکنولوژی سئو نوشت که شامل معرفی تکنولوژی های بازیابی محتوای مدرن و نحوه کارکردن گوگل می شود. با این حال که گوگل سعی می کند توانایی خود را در جستجوی معنایی از طریق تکنولوژی های جدید توسعه بدهد.

چه چیزهایی به جای کلمه کلیدی LSI باید برای شما مهم باشد؟

بهینه سازی محتوا به منظور افزایش جستجوی ارگانیک برای گوگل اهمیت زیادی دارد، اما با وجود پیشرفت هایی که داشته هنوز در زمینه درک معنایی (یا همان درک معانی کلمات در متن) با چالش مواجه است. برای برطرف کردن این مشکل راه های بهتری از LSI و اضافه کردن LSI Keywords وجود دارد.

داده های ساختاریافته یکی از اجزای اساسی استراتژی مدرن سئو است. با برچسب گذاری های درست می توانیم به گوگل کمک کنیم تا صفحات را ایندکس کند و در لیست نتایج نمایش دهد و در نتیجه سایت رتبه بهتری داشته باشد. اهمیت مفهوم همپوشانی (co-occurrence) هم مرتب می شود زیرا گوگل کلماتی که معمولا با هم استفاده می شوند را شناسایی کرده تا بتواند درک کند چه ارتباطی با هم داشته و چطور کنار هم معنای متفاوتی دارند. پس یادتان باشد که شناسایی کلمات، اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با کسب و کاری که میخواهید تبلیغ کنید و توسعه بدهید، بسیار مهم است.

در استفاده از LSI زیاده روی نکنید!

LSI یک تکنولوژی خاص اما قدیمی مربوط به دهه ۸۰ میلادی است که یک قدم رو به جلو در زمینه فهرست کردن و بازیابی اطلاعات به شمار می آید اما چندتا از تکنولوژی های آن دهه را می شناسید که هنوز هم بتوان از آن استفاده کرد؟ بله دقیقا هیچی!

ماهیت اصلی گوگل هم فهرست سازی و بازیابی اطلاعات است اما این دلیل بر این نمی شود که گوگل از هنوز هم از همان LSI قدیم استفاده می کند. بعضی معتقدند حتی اگر شواهدی مبنی بر اینکه گوگل از LSI استفاده می کند وجود نداشته باشد، افزودن کلمات هم معنی و مترادف به محتوای شما آسیبی نمی زند، در نتیجه ارزشش را دارد که این روش امتحان شود. بر عکس این اعتقاد هم وجود دارد که کار اضافه ارزش کار شما را بالا نمی برد. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که هم بطور کم از کلمات مترادف استفاده کنید و هم به معنای کلماتی که در متن بکار می برید توجه داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از کلمات کلیدی LSI بصورت زیاد می تواند به محتوای شما آسیب بزند، اما نترسید! استفاده درست از این کلمات می تواند شما را چندین رتبه جابجا کند و بالا ببرد! در سئو ممکن است شما صحبت های مختلفی را مشاهده کنید و دلیل این امر هم این است که نتایج در سئو متفاوت است و همه چیز بستگی به ربات های گوگل دارد و باید بسیاری از موارد موجود در سئو را بصورت مستند مشاهده کنید. ما در ویکی دمی سعی بر این داریم که همه ی مطالبی را که منتشر می کنیم را بصورت مستند هم بررسی کنیم و در مقاله آموزش سئو این موارد را برای شما بازگو کنیم.

در آخر هم پیشنهاد می کنم که حتماً سری به مقاله استراتژی کلمه کلیدی بزنید زیرا این موضوع پیدا کردن کلمه کلیدی از LSI بسیار مهم تر است.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشه! در صورتی که سوالی در مورد کلمات کلیدی LSI داشتید حتماً کامنت بگذارید یا با بخش تیم خدمات سئو تماس بگیرید.

ممنون که این مطلب رو تا انتها خواندید.

منبع: ویکی دمی