متا دیسکریپشن – توضیحات متا به انگلیسی Meta Description بخشی از کدهای HTML سایت است که درباره موضوع صفحه اطلاعاتی را به سرچ انجین نشان می دهد. توضیحات متا در بخش نتایج جستجو گوگل (SERP) برای کاربران به نمایش در می آید، این عنصر برای برقراری تماس با کاربر نقش جدی ایفا می کند و استفاده درست از آن می تواند منجر به افزایش CTR وب سایت شود، استفاده درست و خلاقانه از تگ توضیحات متا یکی از تکنیک‌های حرفه ای سئو به شمار می رود.

نمونه کد HTML توضیحات متا در کدهای سئو سایت:

<head>
<meta name="description" content="توضیحات یونیک صفحه.">
</head>

طول توضیحات متا دیسکریپشن در سئو

عدد مطلوب برای تگ توضیحات صفحه بین 120 تا 150 کارکتر است، اگر بیش تر از این حد استفاده کنید فایده ای ندارد چرا که گوگل فضای بیشتر از 920px را برای تگ توضیحات در نظر نگرفته است. طول توضیحات متا تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار شده به طور مثال در سال 2017 گوگل تا 300 کلمه را در صفحه نتایج جستجو نشان می داد که به زودی از آن منصرف شد، گوگل این کار را به عنوان یک آزمایش Search انجام داد. در نظر داشته باشید که اگر توضیحات طولانی باشد ، گوگل آن را کوتاه می کند.

بررسی طول توضیحات متا دیسکریپشن

می توانید طول و ظاهر توضیحات متا را در بسیاری از افزونه های وردپرس تست کنید. یکی از آنها SEO Yoast است. توصیه می کنیم قبل از انتشار نسخه نهایی، نسخه های مختلف را به صورت روزانه آزمایش کنید تا ببینید کدام توضیحات بیتشرین بازخورد را برای شما در بر خواهند داشت (همیشه می توانید در آینده آن را تغییر دهید).

تولید توضیحات متا توسط گوگل در سئو

گوگل می تواند در دو مورد توضیحات متفاوت با آنچه ما در پنل سئو خود ایجاد کرده ایم ایجاد کند: اگر توضیحات متا را تنظیم نکردید؛ برای مطابقت بهتر با پرس و جو جستجو. سناریوی اول بدیهیست، اما اگر گوگل توضیحاتی را که تهیه شده است با تصمیم خود تغییر دهد این نشان دهنده توجه گوگل به رضایت کاربر است. این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که الگوریتم گوگل تصمیم به تولید توضیحات متا از صفحه موجود در سایت می گیرد تا به هدف جستجو نزدیک تر باشد. توضیحاتی که توسط گوگل تولید می شوند معمولا از مساحت بیتشری برخوردارند.

اهمیت توضیحات متا در سئو سایت

در ادامه این مقاله به موضوع مهم تاثیر متا تگ توضیحات بر سئو می پردازیم با ما همراه باشید …

1- تاثیر مستقیم توضیحات متا بر CTR و سئو

توضیحات متا یکی از سه عنصر اساسی هر وب سایت است که به صورت مستقیم در نتایج جستجو قرار میگیرد. این مسئله بسیار مهم است زیرا فضای محدود بوده و شما باید نهایت استفاده را از آن بکنید تا بتوانید کاربران اینترنت را ترغیب کنید که بر روی وب سایت شما کلیک کنند.

2- توضیحات متا بخشی از سئو داخلی است

در قدیم اگر از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده می کردید تاثیر خوبی بر روی افزایش رتبه آن کلمه شاهد می بودید اما الان در سئو سایت 2020 این روش باعث بهبود سئو نخواهد شد اما این معنا را نمی دهد که نباید از کلمه کلیدی در تگ توضیحات استفاده کرد.

3- توضیحات متا نحوه نمایش در SERP سئو را مشخص می کند

همانطور که گفتیم توضیحات متا در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود و نوشتن درست آن می تواند باعث افزایش نرخ کلیک شود.

در انتخاب توضیحات متا شما هنیچ کاره اید چرا که گوگل ممکن است توضیحات دلخواه خود را به کاربران نمایش دهد اما به هر حال باید نهایت سعیتان را بکنید.

4- توضیحات متا در شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است

در صورت به اشتراک گذاشته لینک سایت در شبکه های اجتماعی متا تگ توضیحات زیر تگ عنوان قابل مشاهده است.

فیسبوک

<meta property="og:description" content="توضیحات متا" />

تویتر

<meta name="twitter:description" content="توضیحات متا" />

توضیحات متا استاندارد برای سئو سایت

نوشتن توضیحات خوب متا به ترکیباتی از علم سئو و بهینه سازی سایت، بازاریابی، کمی فروش و تفکر روانشناسی نیاز دارد. اینها 10 مورد از مهمترین راهبردها برای نوشتن توضیحات خوب است:

1- یک طول مناسب در نظر بگیرید

با نگه داشتن توضیحات متا در 120-150 کاراکتر اطمینان حاصل کنید که محتویات تگ توضیحات به طور صحیح در نتایج نمایش داده می شود. همیشه نسخه های مختلف را در ابزارهای پیش نمایش مانند شبیه ساز افزونه یواست تست کنید تا مطمئن شوید که محتوا سئو شده تولید می کنید.

2- برای هر صفحه یک محتوای منحصر به فرد تولید کنید

هر صفحه فقط باید توضیحات متا منحصر به فرد خود را داشته باشد. اگر نسخه های تکراری در وب سایت شما وجود دارد ، آنها را در کنسول جستجو گوگل بخش HTML Improvements پیدا کنید. داشتن توضیحات تکراری متا به سئو و بهینه سازی وب سایت آسیب می رساند اما حتی با این حال گاهی اوغات در وب سایت های بزرگ این اتفاق می افتد.

3. بر روی لوکال سئو متمرکز شوید

اگر مناطق جغرافیایی خاصی را هدف قرار می دهید، ایده خوبی است که به آن توجه کنید. فرض کنید کلمه کلیدی صفحه