30% از فاکتورهای سئو در داخل سایت هستند مثل تگ تایتل و محتوای اصلی به این اقدامات سئو OnSite گفته می شود.

تعریف سئو داخلی چیست [آپدیت شده در 2022]

به اقداماتی در داخل سایت برای ایجاد ارتباط بهتر میان کاربر و گوگل انجام می شود سئو داخلی گفته می شود. بستگی به میزان رقابت کلمات کلیدی دارد اما آمار های حاکی از آن است که سئو داخلی سایت حدودا 30% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را در بر می گیرند لذا پس از سئو خارجی سئو داخلی زمین بازی ما برای موفقیت در بهینه کردن سایت یا سئو است.

آموزش سئو داخلی

به دلیل نامعلوم بودن فاکتورهای رتبه بندی گوگل این چک لیست تا حدی بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی شده است:

1- الگوریتم E-AT و نقش آن در سئو داخلی یک سایت

E-A-T که مخفف Expertise، Authentityness and Trustworthiness است، چارچوبی است که ارزیابی کنندگان گوگل از آن برای ارزیابی تولید کنندگان محتوا و صفحات وب به صورت دستی استفاده می کنند. گوگل همیشه به محتوا با کیفیت بالا توجه ویژه ای داشته است. سیاست این موتور جستجو این است که وب سایت هایی با محتوای با کیفیت رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنند و سایت هایی با محتوای کم کیفیت کمتر دیده شوند. بین آنچه گوگل به عنوان محتوای با کیفیت در نظر می گیرد و آنچه در نتایج جستجو نشان داده می شود رابطه مستقیمی وجود دارد. E-A-T به نوعی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل نقش دارد.

2- تاثیر نگارش محتوا بر وضعیت سئو داخلی سایت

نوشتن بر اساس اصول سئو به معنای سئو محتوا با در نظر گرفتن موتورهای جستجو و کاربران است. استراتژی تولید محتوای جامع برای سئو فراتر از تحقیق در مورد کلمات کلیدی و این موارد است. صرفاً تولید محتوا به خاطر آن کاری نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که شما برای افراد محتوا می نویسید – بنابراین این محتوا باید با کیفیت و مرتبط باشد.

3- نقش Cannibalization (هم نوع خواری) در پروسه سئو داخلی سایت

عموم وبمستران بر این باورند که با ساخت صفحات مشابه با یک کلیدواژه شانس کسب رتبه با آن عبارت افزایش پیدا می کند اما در دنیای واقعی این موضوع کاملا برعکس عمل کرده و باعث کاهش رتبه می شود. هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه می تواند باعث “هم نوع خواری کلمات کلیدی” شود که دارای نتیجه فاجعه آمیزی برای ساختن سئو سایت است؛ با این کار صفحات سایت با یکدیگر در رقابت می افتند!

2- نقش تصاویر در روند سئو داخلی سایت

افزودن تصاویر روش خوبی برای افزودن جذابیت بیشتر به صفحات وب شما است. اما همه تصاویر از یک ارزش برابر برخوردار نیستند – حتی برخی از آنها می توانند وب سایت شما را کند کنند. سئو SEO بهینه سازی تصاویر سایت به ما کمک می کند تا از یک دارایی با ارزش سئو استفاده بهینه کنیم، بهینه سازی تصویر مزایای بسیاری دارد، مانند: CTR بالاتر؛ لود سریعتر صفحات؛ تجربه کاربری بهتر

4- نقش تعامل کاربر با سایت در سئو داخلی

تقویت عناصر سئو در وب سایت تنها نیمی از تلاش است. نیمه دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم که کاربران سایت ما را ترک نخواهند کرد. حفظ کاربران به خودی خود یک چالش بزرگ است، اما مطمئناً عملی است. برای افزایش تعامل کاربر، روی جنبه هایی از جمله سرعت لود سایت، سئو موبایل و محتوای با کیفیت تمرکز کنید.

5- تگ‌های مهم در سئو برای سئو داخلی

تنها چند تگ مهم در HTML وجود دارد که ارتباط مستقیم با سئو دارند مانند تگ ALT، تگ Title و Description شناسایی و استفاده از این تگ‌ها می تواند به شما کمک بسزایی کند؛ دانستن سئو تگ ها بسیار مهم است.

6- نقش الگوریتم های گوگل در یک استراتژی سئو داخلی سایت

شاید با خود بگویید شناخت الگوریتم های گوگل ربطی به سئو Onsite ندارد اما در واقعیت اینطور نیست چرا؟ به این دلیل که شما با شناخت این الگوریتم ها درک بهتری نسبت به گوگل پیدا کرده و در راستای درک مفهوم سئو از آن استفاده می کنید.

7- آدرس صفحه کوتاه با در نظر گرفتن وجود کلمه کلیدی در آدرس بار سئو داخلی

معمولا آدرس صفحه بیانگر محتوای داخل آن است پس بهتر است کوتاه و در عین حال کاربردی باشد. گوگل به 5 کلمه اول در آدرس صفحه اهمیت بیشتری نسبت به مابقی می دهد. تحقیقات نشان داده است که آدرس های کوتاه و متمرکز نتایج بهتری را کسب می کنند، جالب است بدانید وجود کلمه کلیدی اصلی یا مترادف در آدرس از نظر ارزش گذاری جزو کم اهمیت ها بوده و در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار نیست. معمولا متن لینک شده لینک های خارجی حاوی کلمات URL می باشند پس وجود کلمه کلیدی در آدرس می تواند در دراز مدت به یکی از موثر ترین عوامل تاثیر گذار بر بهبود سئو تبدیل شود. به این نکات دقت کنید:

  • از URL پیش فرض وردپرس استفاده نکنید
  • استفاده کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان توصیه می شود
  • URL شامل عبارت کلیدی اصلی باشد
  • ترجیحا از URL انگلیسی استفاده کنید

8- وجود کلمه کلیدی در شروع تگ سئو

تگ عنوان صفحه مهم ترین فاکتور در سئوی داخلی سایت است. نگاهی به لیست زیر کنید:

  • استفاده از کلمات هم خانواده
  • عنوان بیشتر از حد تعیین شده نباشد
  • استفاده از کلمات کلیدی طولانی
  • کلمه کلیدی را تکرار نکنید

9- سر تیترها (Heading) و نقش آنها در SEO داخلی

سرتیترها از مهم ترین بخش های سئو داخلی به شمار می روند، در بسیاری از مواقع کاربر به دلیل عدم وجود زمان کافی یا هر دلیل دیگری تنها اقدام به بررسی سرتیتر های صفحه کرده و از خواندن کل مطلب خودداری می کنند. در این بین تگ H1 مهم ترین آنهاست و H2، H3، H4، H5 به ترتیب ارزش گذاری می شوند.

10- مالتی مدیا: تصویر، ویدئو، پادکست در سئو داخلی

صفحه ای که در آن مالتی مدیایی تصویری، ویدئویی و صوتی باشد چندین و چند برابر ارتباط بهتری با خواننده بر قرار میکند. وجود ویدئو و پادکست در صفحه زمان ماندگاری کاربران را افزایش داده و باعث پایین آمدن بانس ریت می شود.

11- استفاده از کلمات هم خانواده در تگ تیتر سئو داخلی

با به کار گیری از ابزارهای تحقیقات کلید واژه کلمات مرتبط با کلمه اصلی یا کلمه ریشه ای را پیدا کنید و سپس در H1 در H2 از آن ها استفاده کنید؛ البته استفاده از کلمات مترادف در بدنه محتوا نیز توصیه می شود.

12- کلمه کلیدی در پاراگراف اول محتوا در سئو داخلی یک وب سایت

این یکی سادست کلمات کلیدی را در پاراگراف اول بین 100 تا 150 کلمه ابتدایی صفحه قرار دهید. این بخش از محتوا معرفی نامه نامیده می شود و مفهوم سئو کل صفحه را به صورت خلاصه شده به کاربر می رساند پس در نوشتن آن کمی حوصله و خلاقیت به خرج دهید. کاربران معمولا پس از مطالعه بخش ابتدایی صفحه تصمیم به ماندن یا ترک صفحه می کنند.

13- تاثیر UI و UX در افزایش سئو داخلی یک سایت

اگر ظاهر سایت اولین عامل در جذب رضایت یوزر نباشد بدون شک دومین است. این که چطور سایت را طراحی کنید کاملا بستگی به هنر و خلاقیتتان دارد اما یک توصیه ساده: خودتان را به جای کاربر قرار دهید تا درک حاصله از نیاز های او منجرب به باز شدن ذهنتان شود؛ از رنگ‌های مدرن و فلت استفاده کنید و فونت خوب را نکنید فراموش.

14- نقش لینک سازی داخلی در موفقیت استراتژی سئو داخلی سایت

با هر لینک داخلی درصدی از اتوریتی سایت لینک دهنده به صفحه لینک شونده منتقل می شود. پس در دادن این لینک ها نهایت وسواس را به خرج دهید. پروسه لینک سازی داخلی (Internal Link Building) باید طبق اصول و ارتباط درست با صفحه گیرند لینک انجام شود به طور مثال شما با تکرار کلمه کلیدی در انکر تکست فقط و فقط سایت و سئو خود دچار پنالتی می کنید.

15- نقش سرعت لود صفحات سایت در سئو داخلی

گوگل هرگز فاکتورهای رتبه بندی خود را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما اینبار رسما اعلام کرده که سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از سیگنال های رتبه بندی ماست. سرعت لود صفحه باید در بهینه ترین حالت ممکن قرار داشته باشد اگر از وردپرس استفاده می کنید تا حد ممکن از نصب پلاگین پرهیز کنید، نیاز های سایت حتما باید اختصاصی کدنویسی شوند. پلاگین ها و قالب های آماده وردپرس به دلیل طراحی عمومی آن ها باعث آسیب رساندن به ساختار سایت، امنیت و سرعت بارگذاری صفحات می شوند. پس از انجام امور مربوط به کاهش سرعت لود صفحه حتما از طریق تست سرعت سایت زمان و حجم بارگیری اطلاعات سایتتان را اندازه گیری کنید.