فاکتور های سئو در سه بخش خلاصه می شوند که سئو داخلی سایت (به انگلیسی On-Page SEO) یکی از آنهاست.

در ادامه قصد داریم تا در قالب محتوایی تجربی کاربردی هر آنچه راجب سئو داخل سایت می دانیم را به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

سئو داخلی چیست؟

به تمامی اقداماتی که در داخل سایت برای ایجاد ارتباطی بهتر با یوزر و موتورجستجو که منجرب به کسب رتبه بالاتر در گوگل می شود سئو داخلی سایت می گویند.

بستگی به میزان رقابت کلمات کلیدی و سایت رقبا دارد اما ما بر این باوریم که سئو داخلی (OnPage Optimization) حدودا ۴۰% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را در بر میگیرند. بیشتر پارامتر های این بخش همانند Off Page نیستند یعنی شرایط اندازه گیری کیفیت آنها پیچیده و وابسته به شرایط خاصی نیست.

جالب ترین نکته در خصوص سئو داخلی که کمتر کسی به آن اشاره می کند ارتباط مستقیم آن با Off-page است.

موضوع را میشکافیم: پروسه لینک سازی باید بر اساس وضعیت سئو سایت بر اساس محتوا صفحه انجام شود و انجام نکات On Page در صفحه منجرب به داشتن بک لینک پروفایلی تمیز و بدون ریسک خواهد شد. بزارید تا مثالی برایتان بزنیم:

صفحه ای را در نظر بگیرید که چگالی آنکر تکست لینک های ورودی به آن بیشتر از حد معمول هستند و حتی محتوا صفحه ی لینک دهنده به صورت مستقیم با کلمه کلیدی لینک شده در رابطه است، خب اگر بیشتر لینک های صفحه اینطور باشند ریسک پنالتی بالا رفته و ممکن است موجب بهینه سازی بیش از حد (Over Optimization) شود. در اینجا بهتر است تا حد ممکن از تکرار کلمه کلیدی در صفحه (Keyword Stuffing) پرهیز شود.

چک لیست فاکتور های سئو داخلی سایت

در نظر داشته باشید که به دلیل نامعلوم بودن فاکتورهای رتبه بندی گوگل محتوا این چک لیست تا حدی بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی شده است.

۱. آدرس صفحات (Page URL)

معمولا آدرس صفحه بیانگر محتوای داخل آن است پس بهتر است کوتاه و در عین حال کاربردی باشد. گوگل به ۵ کلمه اول در URL اهمیت بیشتری نسبت به مابقی می دهد. تحقیقات نشان داده است که آدرس های کوتاه و بهینه شده نتایج بهتری را در گوگل کسب می کنند اما این تازه شروع ماجراست ….

جالب است بدانید وجود کلمه کلیدی اصلی یا مترادف صفحه در Page URL از نظر ارزش گذاری جزو کم اهمیت ها بوده و در ۲۰۱۹ که الان باشد تاثیر زیادی بر روی رتبه ندارد اما می تواند به مهم ترین تبدیل شود چگونه؟

طبق آمار موجود بیشتر لینک های خارجی سایت با Anchor Text آدرس همان صفحه است، بنابراین وجود کلمه کلیدی در URL می تواند در دراز مدت موثر ترین تبدیل به عاملی بسیار تاثیر گذار برای بهبود سئو در خارج از سایت شود.

چند نکته دیگر در این خصوص است که باید به آن ها نیز دقت شود:

  • از آدرس های پیش فرض CMS استفاده نکنید
    https://seofox.ir/?p=123
  • اگر قبل از کلمه کلیدی چیزی هست خب این خوب نیست 🙁
    https://seofox.ir/01/sample-post/
  • اگر صفحه Parent است بهتر است Child Page در ادامه آدرس صفحه پرنت قرار بگیرد.
    https://seofox.ir/parent/child/
  • هرگز از آدرس های طولانی استفاده نکنید
    https://seofox.ir/2019/09/01/sample-post/
  • بهتر است از URL های انگلیسی مترداف با کلمه کلیدی استفاده کنید چرا که فارسی ها معمولا یونیکد هستند.
    https://seofox.ir/parent/child/

۲. کلمه کلیدی در ابتدای عناوین صفحات (Start Page Title With Keyword)

تگ Title مهم ترین تگ در سئو داخلی سایت است. هر چقدر کلمه کلیدی نزدیک تر به شروع عنوان باشد گوگل اهمیت بیشتری را به آن می دهد. در هنگام استفاده از Title Tag این نکات را را نیز فراموش نکنید:

  • از کلمات کلیدی مترادف و مرتبط با کلمه اصلی در عنوان استفاده کنید.
  • عنوان صفحه نباید بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط گوگل باشد.
  • از قرار دادن اسم برند در انتهای عنوان صفحات تا حد ممکن خود خودداری کنید.
  • برای جدا کردن کلمات از | – / استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از عناوین تکرار استفاده نکنید.
  • Keyword صفحه را به واسطه گسترده کردن آن تبدیل به Long Tail Keyword بکنید تا شانس بهتری را برای کسب رتبه با دیگر عبارات داشته باشید.
  • در صورتی که کلمه کلیدی بیش از ۳ یا ۴ بار تکرار شود مابقی عنوان صفحه نمایش در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد.

۳. Click Bait در عنوان

چشم های خود را ببنید، تصور کنید به دنبال پیدا کردن بهترین موتور سیکلت برقی در گوگل هستید و الان در صفحه نتیجه جستجو این کلمه. سه سایت در مقابل شماست عنوان اول: بهترین موتور سیکلت برقی کدام است، دومی لیست بهترین موتور سیکلت های برقی و سومی بهترین موتور سیکلت های برقی جهان در سال ۲۰۱۹ کدام اند؟

کدام را انتخاب می کنید؟ ممکن است هر سه مورد این کلیک کاملا سلیقه ای است اما به طور معمول آمار ها نشانگر این است که عناوین دارای محتواهای بیشتر کلیک بیشتری را نیز به خود جذب می کنند پس در اینجا عنوان دوم و سوم شانس بهتری دارند.

۴. عنوان صفحه در تگ (H1)

سرتیتر ها در محتوا از مهم ترین بخش ها هستند این تیتر ها به قدری مهم اند که در بسیاری از مواقع کاربران به دلیل عدم وجود زمان کافی یا هر دلیل دیگری تنها اقدام به مطالعه تیترهای صفحه کرده و از خواندن کل مطلب خودداری می کنند.

در این بین تگ H1 مهم ترین آنهاست و H2، H3، H4، H5 به ترتیب ارزش گذاری می شوند، این تگ پس از Title مهم ترین تگ در داخل صفحه از دیدگاه موتورهای جستجوست.

حتما کلمه کلیدی اصلی پیج را در این تگ قرار داده و از کلمات مرتبط با کلمه اصلی در دیگر Heading ها استفاده کنید.

۵. مالتی مدیا: تصویر، ویدئو، پادکست (Multimedia)

صفحه ای که در آن مالتی مدیایی که تصویری، ویدئویی یا حتی صوتی باشد چندین و چند برار ارتباط بهتری با خواننده بر قرار میکند. وجود ویدئو، پادکست و تصاویر اینفوگرافیک در صفحه زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش داده و باعث پایین آمدن نرخ Bounce Rate می شود.

بانس ریت به میزان زمان ماندگاری کاربر در سایت گفته می شود که یکی از فاکتورها در رتبه بندی گوگل است.

۶. کلمات مکمل در Subheading

با به کار گیری از ابزارهایی Keyword Research مانند: Ahrefs، Kwfinder, Semrush, Google Keyword Planner, Google Trends و .. کلمات کلیدی مرتبط با کلمه اصلی (Main Keyword) یا کلمه ریشه ای (Seed Keyword) را پیدا کنید و پس از H1 در H2 قرار دهید.

۷. کلمه کلیدی در پاراگراف اول (Keyword in First 100 Words)

این یکی سادست کلمه/کلمات کلیدی را در پاراگراف اول بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدایی صفحه قرار دهید. این بخش از محتوا Intro نامیده می شود و مفهوم محتوای کل صفحه را به صورت خلاصه شده به کاربر می رساند پس در نوشتن آن کمی حوصله و خلاقیت به خرج دهید. کاربران معمولا پس از مطالعه Intro تصمیم به ماندن یا ترک صفحه می کنند.

۸. طراحی صفحه (UI/UX)

اگر ظاهر سایت اولین عامل در جذب رضایت یوزر نباشد بدون شک دومین است. این که چطور سایت را طراحی کنید کاملا بستگی به هنر و خلاقیتتان دارد اما یک توصیه ساده: خودتان را به جای کاربر قرار دهید تا درک حاصله از نیاز های او منجرب به باز شدن ذهنتان شود.

۹. لینک خارجی (Outbound Link)

ارجاع کاربر به واسطه لینک کردن صفحه به منابع معتبر باعث می شود تا کاربران بهتر به موضوع مورد نظر خود برسند، از طرفی ایجاد External Link به صفحات مرجع مرتبط با سایت شما باعث ایجاد درک بهتر گوگل از محتوای صفحه شده و در نهایت منجرب به Boost شدن رنکینگ در نتایج جستجو گوگل می شود.

۱۰. لینک داخلی (Internal Link)

با هر پیوند داخلی درصدی از اتوریتی صفحه لینک دهنده را به صفحه لینک شونده منتقل می شود. پس در دادن این لینک ها نهایت وسواس را به خرج دهید.

۱۱. سرعت بارگذاری (Site Speed)

گوگل هرگز فاکتورهای رتبه بندی خود را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما اینبار رسما اعلام کرده که سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از سیگنال های رتبه بندی ماست.

سرعت لود صفحه باید در بهینه ترین حالت ممکن قرار داشته باشد اگر از وردپرس استفاده می کنید تا حد ممکن از نصب پلاگین پرهیز کنید، نیاز های سایت حتما باید توسط یک متخصص کدنویسی شوند.

پلاگین ها و قالب های آماده وردپرس به دلیل طراحی عمومی آن ها باعث آسیب رساندن به ساختار سایت، امنیت و سرعت بارگذاری صفحات می شوند.

توصیه می کنیم تا نگاهی به لود تایم همین صفحه در GTmetrix بی اندازید.