سئو داخلی

۳۰% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در داخل سایت هستند مثل عنوان صفحه، توضیحات و بدنه‌ی محتوا به این اقدامات Onsite SEO گفته می شود.

سئو داخلی چیست؟

به اقداماتی در داخل سایت برای ایجاد ارتباط بهتر میان کاربر و گوگل انجام می شود سئو داخلی گفته می شود.

سئو فاکس

بستگی به میزان رقابت کلمات کلیدی دارد اما آمار های حاکی از آن است که سئو داخلی سایت حدودا ۳۰% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را در بر می گیرند لذا پس از سئو خارجی سئو داخلی زمین بازی ما برای موفقیت در سئو است.

آموزش مرحله به مرحله سئو داخلی سایت

در نظر داشته باشید که به دلیل نامعلوم بودن فاکتورهای رتبه بندی گوگل محتوا این چک لیست تا حدی بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی شده است:

۱- E-AT

E-A-T که مخفف Expertise، Authentityness and Trustworthiness است، چارچوبی است که ارزیابی کنندگان گوگل از آن برای ارزیابی تولید کنندگان محتوا و صفحات وب به صورت دستی استفاده می کنند.

گوگل همیشه به محتوا با کیفیت بالا توجه ویژه ای داشته است. سیاست این موتور جستجو این است که وب سایت هایی با محتوای با کیفیت رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنند و سایت هایی با محتوای کم کیفیت کمتر دیده شوند. بین آنچه گوگل به عنوان محتوای با کیفیت در نظر می گیرد و آنچه در نتایج جستجو نشان داده می شود رابطه مستقیمی وجود دارد. E-A-T به نوعی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل نقش دارد.

۲- نگارش محتوا

نوشتن بر اساس اصول سئو به معنای سئو محتوا با در نظر گرفتن موتورهای جستجو و کاربران است. استراتژی تولید محتوای جامع SEO فراتر از تحقیق در مورد کلمات کلیدی و این موارد است. صرفاً تولید محتوا به خاطر آن کاری نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که شما برای افراد محتوا می نویسید – بنابراین این محتوا باید با کیفیت و مرتبط باشد.

۳- Cannibalization (هم نوع خواری)

عموم وبمستران بر این باورند که با ساخت صفحات مشابه با یک کلیدواژه شانس کسب رتبه با آن عبارت افزایش پیدا می کند اما در دنیای واقعی این موضوع کاملا برعکس عمل کرده و باعث کاهش رتبه می شود.

هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه می تواند باعث “هم نوع خواری کلمات کلیدی” شود که دارای نتیجه فاجعه آمیزی برای سئو است؛ با این کار صفحات سایت با یکدیگر در رقابت می افتند!

۲- سئو تصاویر

افزودن تصاویر روش خوبی برای افزودن جذابیت بیشتر به صفحات وب شما است. اما همه تصاویر از یک ارزش برابر برخوردار نیستند – حتی برخی از آنها می توانند وب سایت شما را کند کنند. بهینه سازی تصاویر سایت به ما کمک می کند تا از یک دارایی با ارزش سئو استفاده بهینه کنیم، بهینه سازی تصویر مزایای بسیاری دارد، مانند:

  • CTR بالاتر
  • لود سریعتر صفحات
  • تجربه کاربری بهتر

۴- تعامل با کاربر

تقویت عناصر سئو در وب سایت تنها نیمی از تلاش است. نیمه دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم که کاربران سایت ما را ترک نخواهند کرد. حفظ کاربران به خودی خود یک چالش بزرگ است، اما مطمئناً عملی است. برای افزایش تعامل کاربر، روی جنبه هایی از جمله سرعت لود سایت، سئو موبایل و محتوای با کیفیت تمرکز کنید.

۵- تگ‌های مهم سئو

تنها چند تگ مهم در HTML وجود دارد که ارتباط مستقیم با سئو دارند مانند تگ ALT، تگ Title و Description شناسایی و استفاده از این تگ‌ها می تواند به بهبود سئو سایت کمک بسزایی کند.

۶- الگوریتم های گوگل

شاید با خود بگویید شناخت الگوریتم های گوگل ربطی به سئو Onsite ندارد اما در واقعیت اینطور نیست چرا؟ به این دلیل که شما با شناخت این الگوریتم ها درک بهتری نسبت به گوگل پیدا کرده و در راستای بهبود سئو سایت از آن استفاده می کنید.

۷- آدرس صفحه کوتاه با درج کلمه کلیدی

معمولا آدرس صفحه بیانگر محتوای داخل آن است پس بهتر است کوتاه و در عین حال کاربردی باشد. گوگل به ۵ کلمه اول در آدرس صفحه اهمیت بیشتری نسبت به مابقی می دهد. تحقیقات نشان داده است که آدرس های کوتاه و متمرکز نتایج بهتری را کسب می کنند، جالب است بدانید وجود کلمه کلیدی اصلی یا مترادف در آدرس از نظر ارزش گذاری جزو کم اهمیت ها بوده و در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

معمولا متن لینک شده لینک های خارجی حاوی کلمات URL می باشند پس وجود کلمه کلیدی در آدرس می تواند در دراز مدت به یکی از موثر ترین عوامل تاثیر گذار بر بهبود سئو تبدیل شود.

به این نکات دقت کنید:
  • از URL پیش فرض وردپرس استفاده نکنید
  • استفاده کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان توصیه می شود
  • URL شامل عبارت کلیدی اصلی باشد
  • ترجیحا از URL انگلیسی استفاده کنید

۸- کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان

تگ عنوان صفحه مهم ترین فاکتور در سئوی داخلی سایت است. نگاهی به لیست زیر کنید:

  • استفاده از کلمات هم خانواده
  • عنوان بیشتر از حد تعیین شده نباشد
  • استفاده از کلمات کلیدی طولانی
  • کلمه کلیدی را تکرار نکنید

۹- سر تیتر (Heading)

سرتیترها از مهم ترین بخش های سئو داخلی به شمار می روند، در بسیاری از مواقع کاربر به دلیل عدم وجود زمان کافی یا هر دلیل دیگری تنها اقدام به بررسی سرتیتر های صفحه کرده و از خواندن کل مطلب خودداری می کنند. در این بین تگ H1 مهم ترین آنهاست و H2، H3، H4، H5 به ترتیب ارزش گذاری می شوند.

۱۰- مالتی مدیا: تصویر، ویدئو، پادکست

صفحه ای که در آن مالتی مدیایی تصویری، ویدئویی و صوتی باشد چندین و چند برابر ارتباط بهتری با خواننده بر قرار میکند. وجود ویدئو و پادکست در صفحه زمان ماندگاری کاربران را افزایش داده و باعث پایین آمدن بانس ریت می شود.

۱۱- استفاده از کلمات مکمل در تیتر

با به کار گیری از ابزارهای تحقیقات کلید واژه کلمات مرتبط با کلمه اصلی یا کلمه ریشه ای را پیدا کنید و سپس در H1 در H2 از آن ها استفاده کنید؛ البته استفاده از کلمات مترادف در بدنه محتوا نیز توصیه می شود.

۱۲- کلمه کلیدی در پاراگراف اول

این یکی سادست کلمات کلیدی را در پاراگراف اول بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدایی صفحه قرار دهید. این بخش از محتوا معرفی نامه نامیده می شود و مفهوم سئو کل صفحه را به صورت خلاصه شده به کاربر می رساند پس در نوشتن آن کمی حوصله و خلاقیت به خرج دهید. کاربران معمولا پس از مطالعه بخش ابتدایی صفحه تصمیم به ماندن یا ترک صفحه می کنند.

۱۳- طراحی ظاهر سایت

اگر ظاهر سایت اولین عامل در جذب رضایت یوزر نباشد بدون شک دومین است. این که چطور سایت را طراحی کنید کاملا بستگی به هنر و خلاقیتتان دارد اما یک توصیه ساده: خودتان را به جای کاربر قرار دهید تا درک حاصله از نیاز های او منجرب به باز شدن ذهنتان شود؛ از رنگ‌های مدرن و فلت استفاده کنید و فونت خوب را نکنید فراموش.

۱۴- لینک سازی داخلی

با هر لینک داخلی درصدی از اتوریتی سایت لینک دهنده را به صفحه لینک شونده منتقل می شود. پس در دادن این لینک ها نهایت وسواس را به خرج دهید. پروسه لینک سازی داخلی (Internal Link Building) باید طبق اصول و ارتباط درست با صفحه گیرند لینک انجام شود به طور مثال شما با تکرار کلمه کلیدی در انکر تکست فقط و فقط سایت را دچار پنالتی می کنید.

۱۵- سرعت لود بارگذاری

گوگل هرگز فاکتورهای رتبه بندی خود را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما اینبار رسما اعلام کرده که سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از سیگنال های رتبه بندی ماست. سرعت لود صفحه باید در بهینه ترین حالت ممکن قرار داشته باشد اگر از وردپرس استفاده می کنید تا حد ممکن از نصب پلاگین پرهیز کنید، نیاز های سایت حتما باید اختصاصی کدنویسی شوند.

پلاگین ها و قالب های آماده وردپرس به دلیل طراحی عمومی آن ها باعث آسیب رساندن به ساختار سایت، امنیت و سرعت بارگذاری صفحات می شوند. پس از انجام امور مربوط به کاهش سرعت لود صفحه حتما از طریق تست سرعت سایت زمان و حجم بارگیری اطلاعات سایتتان را اندازه گیری کنید.

نوشته قبلی

سئو خارجی

نوشته بعدی

خدمات تولید محتوا

  1. یکی از سایت های خوب در زمینه سئو. ممنون از مطالب بسیار خوب و مفیدتون

  2. پرهام

    درود مجدد در خصوص جواب شما
    ببنید من محتوای یکتا تولید می‌کنم حالا ممکنه وسطش لینک هم بدم به محتوای شاخصم ( صفحه هدفم ) ایا تاثیر داره ؟ اگر به جای لینک فقط کلمه کلیدی بنویسم بازم تاثیرشو میذاره ؟
    ۲-محتوای سنگ بنای داخل پلاگین یوست ایا خودش یه عامل جریمه شدن نیست؟
    ۳-من هاست ایران استفاده می‌کنم و با ابزاری که دارم میدونم که هاستم قطعی نداره ولی جدید یعضی از صفحه هام از ایندکس در میاد تا حالا همچین چیزی ندیده بودم دو باره باید ایندکس کنم . بحث هک شدن و …….. ندارم.ایا شما تو این مورد می تونید نظر بدید ممنون میشم . وب مستر هم مشکلی نشون نمیده.
    من سایت شما رو دنبال می کنم ولی یه موقع اتفاق های میوفته که جوابش هیچ جا نیست . ممنون

    • پرهام عزیز سوالاتت رو جداگانه پاسخ میدم:
      ۱- من محتوای یکتا تولید می‌کنم حالا ممکنه وسطش لینک هم بدم به محتوای شاخصم ( صفحه هدفم ) ایا تاثیر داره ؟ اگر برای کاربر باشه بله میتونه تاثیر داشته باشه اما اگر صرفا برای اهداف سئو میخواید از این تکنیک استفاده کنید باید بگم حتی ممکنه به سئو سایتتون آسیب بزنه چرا که به احتمال زیاد شما در جستجوی رسیدن به صفحه اول با کلمه کلیدی هدف هستید و با تکرار این انکر تکست در سئو داخلی طق تجربه ای که داشتم میتونه مضر باشه.
      ۲- اگر از تکرار کلمه کلیدی پرهیز نکنید ممکن است به پنالتی دچار شوید.
      ۳- ارتباط با هاستتون نداره این مورد گه گاه در سئو پیش می آید چندی پیش بسیاری از صفحات از ایندکس گوگل حذف شدند و وبمستران با استفاده از Inspect دستی صفحات را مجدد ایندکس کردند.

  3. پرهام

    دروود

    اگر من کلمه کلیدی که در یکی از صفحات سایتم هست بخوام بالا بیارم و تمام قوانین سئو اون صفحه ودیگرصفحات،بک لینک و … رعایت کنم وبعد بیام ۱۰ تا یا ۱۰۰ محتوا مقاله مرتبط ویا نیمه مرتبط تولید کنم و کلمه کلیدی داخلش بزارم و به شکلهای مختلف لینک کنم به صفحه هدف ( نمودار پخش انکرتکس) چه اتفاقی میوفته ایا آن صفحه مورد نظر من جریمه میشود یا خیر ؟ اگر میشود راه کار چیست؟ اگر کلمات کلیدی تو مقاله بزارم ولی لینک نکنم چی ؟واقعا ممنون میشم یه جواب واضح بهم بدید ممنون

    • درود بر شما توصیه می کنم محتوا را تنها برای کاربر تولید کنید و از تکرار کلمه کلیدی و لینک کردن به صفحه لندینگ پرهیز کنید.
      به این سبک تولید محتوا، محتوای خوشه ای گفته می شود و به صفحه لندینگ Pillar Content گفته می شود توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص حتما موارد ذکر شده را در گوگل جستجو کنید.
      در آخر ما الان در سال ۲۰۲۰ هستیم و گوگل هوشمند تر از هر روز دیگری است لذا کاملا متوجه محتوای مرتبط با کلمه کلیدی اصلی می شود.
      موفق باشید.

  4. چیزهای زیادی از سئو یاد گرفتم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox