۰۲۱-۲۲۳۲۳۱۷۱
سئو داخلی چیست؟ آموزش سئو داخلی سایت (On-page SEO) + چک لیست فاکتورها | سئو فاکس

سئو داخلی چیست؟ آموزش سئو داخلی سایت (On-page SEO) + چک لیست فاکتورها

پیاده سازی عوامل تاثیر گذاری بر روی سئو داخلی سایت باعث رشد چشم گیر رتبه کلمات کلیدی در موتور های جستجو می شود.

سئو داخلی چیست؟

به مجموعه اقدامات داخل سایت برای ایجاد ارتباط بهتر با کاربر و موتورجستجو سئو داخلی گفته می شود.

بستگی به میزان رقابت کلمات کلیدی دارد اما آمار های حاکی از آن است که سئو سایت داخلی حدودا ۴۰% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل را در بر می گیرد.

آموزش مرحله به مرحله سئو داخلی سایت

در نظر داشته باشید که به دلیل نامعلوم بودن فاکتورهای رتبه بندی گوگل محتوا این چک لیست تا حدی بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی شده است.

۱- آدرس صفحه

Page URL

معمولا آدرس صفحه بیانگر محتوای داخل آن است پس بهتر است کوتاه و در عین حال کاربردی باشد. گوگل به ۵ کلمه اول در آدرس صفحه اهمیت بیشتری نسبت به مابقی می دهد. تحقیقات نشان داده است که آدرس های کوتاه و متمرکز نتایج بهتری را کسب می کنند.

جالب است بدانید وجود کلمه کلیدی اصلی یا مترادف در آدرس از نظر ارزش گذاری جزو کم اهمیت ها بوده و در ۲۰۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

معمولا آنکر تکست لینک های خارجی حاوی کلمات URL می باشند پس وجود کلمه کلیدی در آدرس می تواند در دراز مدت به یکی از موثر ترین عوامل تاثیر گذار بر بهبود سئو تبدیل شود.

به این نکات دقیق کنید

  • از آدرس های پیش فرض سیستم مدیریت محتوا استفاده نکنید.
  • کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان قرار بگیرد.
  • محتویات آدرس کوتاه و متمرکز بر روی عبارت کلیدی اصلی باشد.
  • ترجیحا از کارکتر های فارسی استفاده کنید.

۲- کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه

تگ عنوان صفحه مهم ترین فاکتور درون صفحه است. نگاهی به لیست زیر کنید:

  • از کلمات کلیدی مترادف با کلمه اصلی در عنوان استفاده شود.
  • عنوان بیشتر از حد تعیین شده نباشد.
  • استفاده از عنوان تکراری ممنوع.
  • از کلمات کلیدی دباله دار استفاده کنید (Long Tail Keywords)
  • در صورت تکرار کلمه کلیدی بیش از ۳ بار کل عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد.

۳- سر تیتر (Heading)

H1

سرتیتر ها از مهم ترین بخش های سئو وب سایت داخلی هستند، در بسیاری از مواقع کاربر به دلیل عدم وجود زمان کافی یا هر دلیل دیگری تنها اقدام به بررسی سرتیتر های صفحه کرده و از خواندن کل مطلب خودداری می کنند.

در این بین تگ H1 مهم ترین آنهاست و H2، H3، H4، H5 به ترتیب ارزش گذاری می شوند، این تگ پس از عنوان مهم ترین تگ در داخل صفحه از دیدگاه موتورهای جستجو است.

۴- مالتی مدیا: تصویر، ویدئو، پادکست

مالتی مدیا

صفحه ای که در آن مالتی مدیایی تصویری، ویدئویی یا حتی صوتی باشد چندین و چند برار ارتباط بهتری با خواننده بر قرار میکند. وجود ویدئو، پادکست، تصاویرو اینفوگرافیک زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش داده و باعث پایین آمدن نرخ بانس ریت می شود.

بانس ریت به میزان زمان ماندگاری کاربر در سایت گفته می شود که یکی از فاکتورها در رتبه بندی گوگل است.

۵- استفاده از کلمات مکمل در تیتر

با به کار گیری از ابزارهای تحقیقات کلید واژه کلمات مرتبط با کلمه اصلی یا کلمه ریشه ای را پیدا کنید و سپس در H1 در H2 از آن ها استفاده کنید.

۶- کلمه کلیدی در پاراگراف اول

این یکی سادست کلمه/کلمات کلیدی را در پاراگراف اول بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدایی صفحه قرار دهید. این بخش از محتوا معرفی نامه نامیده می شود و مفهوم محتوای کل صفحه را به صورت خلاصه شده به کاربر می رساند پس در نوشتن آن کمی حوصله و خلاقیت به خرج دهید. کاربران معمولا پس از مطالعه بخش ابتدایی صفحه تصمیم به ماندن یا ترک صفحه می کنند.

۷- طراحی ظاهر سایت

اگر ظاهر سایت اولین عامل در جذب رضایت یوزر نباشد بدون شک دومین است. این که چطور سایت را طراحی کنید کاملا بستگی به هنر و خلاقیتتان دارد اما یک توصیه ساده: خودتان را به جای کاربر قرار دهید تا درک حاصله از نیاز های او منجرب به باز شدن ذهنتان شود.

۹- لینک سازی داخلی

با هر پیوند داخلی درصدی از اتوریتی صفحه لینک دهنده را به صفحه لینک شونده منتقل می شود. پس در دادن این لینک ها نهایت وسواس را به خرج دهید.

پروسه لینک سازی داخلی (Internal Link Building) باید طبق اصول و ارتباط درست با صفحه گیرند لینک انجام پذیرد.

۱۰- سرعت بارگذاری

تست سرعت لود صفحه

گوگل هرگز فاکتورهای رتبه بندی خود را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما اینبار رسما اعلام کرده که سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از سیگنال های رتبه بندی ماست.

سرعت لود صفحه باید در بهینه ترین حالت ممکن قرار داشته باشد اگر از وردپرس استفاده می کنید تا حد ممکن از نصب پلاگین پرهیز کنید، نیاز های سایت حتما باید توسط یک متخصص کدنویسی شوند.

پلاگین ها و قالب های آماده وردپرس به دلیل طراحی عمومی آن ها باعث آسیب رساندن به ساختار سایت، امنیت و سرعت بارگذاری صفحات می شوند.


مجموعه اقداماتی که درون سایت برای ایجاد ارتباط بهتر با کاربر و درک موتور جستجو از محتوای صفحه انجام می شود سئو داخلی سایت می گویند.
عنوان صفحه، URL، لینک سازی داخلی
تاثیر گذاری سئو خارجی بیشتر است اما سئو داخلی را نیز نباید نادیده گرفت. سئو داخلی بنای هر سایت است.
سئو داخلی جزو فاکتور های سئو تکنیکال است.
  1. پرهام

    دروود

    اگر من کلمه کلیدی که در یکی از صفحات سایتم هست بخوام بالا بیارم و تمام قوانین سئو اون صفحه ودیگرصفحات،بک لینک و … رعایت کنم وبعد بیام ۱۰ تا یا ۱۰۰ محتوا مقاله مرتبط ویا نیمه مرتبط تولید کنم و کلمه کلیدی داخلش بزارم و به شکلهای مختلف لینک کنم به صفحه هدف ( نمودار پخش انکرتکس) چه اتفاقی میوفته ایا آن صفحه مورد نظر من جریمه میشود یا خیر ؟ اگر میشود راه کار چیست؟ اگر کلمات کلیدی تو مقاله بزارم ولی لینک نکنم چی ؟واقعا ممنون میشم یه جواب واضح بهم بدید ممنون

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    • احسان اسکندری

      درود بر شما توصیه می کنم محتوا را تنها برای کاربر تولید کنید و از تکرار کلمه کلیدی و لینک کردن به صفحه لندینگ پرهیز کنید.
      به این سبک تولید محتوا، محتوای خوشه ای گفته می شود و به صفحه لندینگ Pillar Content گفته می شود توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص حتما موارد ذکر شده را در گوگل جستجو کنید.
      در آخر ما الان در سال ۲۰۲۰ هستیم و گوگل هوشمند تر از هر روز دیگری است لذا کاملا متوجه محتوای مرتبط با کلمه کلیدی اصلی می شود.
      موفق باشید.

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  2. حامد

    چیزهای زیادی از سئو یاد گرفتم ممنون

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *