الگوریتم پیج رنک گوگل چیست

پیج رنک

اگر سئو انجام می دهید یا به هر نحوی درگیر موتورهای جستجو به خصوص گوگل هستید، در مقطعی با موضوع پیج رنک گوگل مواجه خواهید شد.

تعریف پیج رنک گوگل چیست؟

ما برای فهم بیشتر موضوع پیج‌رنک راهنمایی آوردیم که به شما کمک شایانی در درک آن می کند. بیایید با آنچه گوگل می گوید شروع کنیم. به طور خلاصه گوگل بک لینک را مانند رای یا اعتبار می داند. گوگل بر اساس لینک ها در نظر می گیرد که برخی از سایت ها از مابقی مهم تر هستند.

PageRank سیستم شمارش و ارزش گذاری است که بر اساس کیفیت بک لینک تعیین می کند کدام صفحات از صفحات دیگر مهم تر هستند، سپس گوگل از خروجی پیج رنک به همراه فاکتور های دیگر که الگوریتم های گوگل تعیین کننده آن هستند استفاده می کند تا رتبه بندی نتایج را مشخص کند.

تعریف الگوریتم پیج رنک از زبان گوگل

Google Page Rank
Google Page Rank Diagram

گوگل به خودی خود تعریفی کامل از پیج رنک و نحوه کار الگوریتم های جستجو دارد که آن را در بخش زیر به صورت نقل و قول قرار میدهیم:

قلب نرم افزار ما PageRank ™ است، سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب که توسط بنیانگذاران ما لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) در دانشگاه استنفورد ایجاد شده است، و در حالی که ما ده ها مهندس داریم که تلاش می کنند روزانه همه ابزار های گوگل را بهبود بخشند ، PageRank همچنان در بسیاری از ابزارهای جستجوی وب ما نقش اصلی را ایفا می کند. The Google PageRank Algorithm در اصل لینک را که از صفحه A به صفحه B داده شده است را به عنوان یک اشاره مثبت، در نظر می گیرد.

قطعا شما می دانید که تمامی لینک ها در وب از یک ارزش یکسان برخوردار نیستند الگوریتم پیج رنک این موضوع را مورد بررسی دقیق قرار میدهم و به هر لینک ارزش و اعتبار مشخصی می دهد.

محاسبه پیج رنک گوگل

امکان محاسبه و نمایش پیج رنک گوگل دیگر قابل دسترس نیست! گوگل در سال ۲۰۱۷ تولبار پیج رنک را به کلی غیر فعال کرد البته این به معنای مرگ پیج رنک نیست بلکه همانطور که گفته شد از این نرم افزار به خوبی در گوگل برای رتبه بندی صفحات استفاده می شود. اطلاعات بیشتر در Google Patent و مثال زیر:

فرمول پیج رنک

تاریخچه ابداع پیج رنک

پیج رنک که به اختصار PR برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط سرگئی برین ابداع گردید. پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی به یک سایت است.

پیج رنک رتبه‌ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد، هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد، نشان‌دهنده این است که این سایت لینک ‌های ورودی بیشتری دارد و سایت‌های بیشتری به آن لینک داده‌اند؛ اما تنها در کل دنیا چند وب‌سایت با پیج رنک ۱۰ وجود دارند که گوگل، ویکی‌پدیا، فیسبوک از تعداد محدود آن هستند.

به دلیل سوء ‌استفاده‌هایی که مدیران سایت‌ها از اطلاعات ارائه ‌شده توسط تولبار یا نوار ابزار پیج رنک می‌کردند، در سال ۲۰۱۶ سیستم محاسبه پیج رنک گوگل از دسترس عموم خارج شد. اما بسیاری معتقدند که موتور جستجوی گوگل هنوز هم از پیج رنک به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی وب ‌سایت ‌ها استفاده می‌کند و البته بسیاری معتقد هستند که پیج رنک گوگل منسوخ شده است اما اینطور نیست. با خارج شدن پیج رنک از دسترس عموم ابزارهای ساخته شده توسط شرکت های سئو به عنوان معیار اصلی آنالیز سئو توسط سئوکاران مورد استفاده قرار میگیرد، مثل:

نحوه افزایش پیج رنک سایت

برای افزایش پیج رنک، سایت شما باید از وب‌سایت‌های معتبر بک لینک داشته باشد. همچنین باید ساختار URL سایت شما به نحوی چیده شود که در نزدیک‌ترین حالت ممکن به Root باشد.

نوشته قبلی

استخراج کلیدواژه از سایت های UGC

نوشته بعدی

آنالیز سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox