احتمالا نام PBN به گوش شما نیز خورده است اما واقعا PBN چیست؟ آیا باعث بهبود سئو می شود یا سایت را در سیاه چال پنالتی گوگل می اندازد؟

لینک های ورودی به وب سایت از مهم ترین و تاثیر گذارترین فاکتور های رتبه بندی نتایج جستجو گوگل هستند البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بک لینک ها به اندازه که می توانند در افزایش رتبه اثر بخش باشند برعکس، بزرگترین عامل برای از دست رفتن جایگاه و پنالتی گوگل نیز هستند.

PBN ها در حقیقت مانند شمیر دولبه ای هستند که اگر طرز استفاده از آن را ندانیم ممکن است به خودتان (سایت) لطمه بزنند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با شبکه خصوصی لینک سازی کسب کنیم.

PBN چیست؟

PBN مخفف عبارت تکمیلی Private Blog Network می باشد که به مرور زمان به Private Backlink Network تغییر پیدا کرده است.

تعریف ساده تر PBN چنین است: مجموعه وبلاگ های ساخته و مدیریت شده توسط خودمان برای بهبود رتبه سایت به واسطه لینک سازی در این وبلاگ ها که در نهایت موجب تقویت سایت اصلی شده و به بهبود سئو آن کمک می کند.

کمی قبل تر الگوریتم های گوگل هوشمندی امروز را نداشتند و برای رتبه بندی نتایج بسیار به بک لینک وابطه بودند، اگر وبمستری قدیمی باشید احتمالا با مفهوم Page Rank آشنایی دارید که عددی بود بین ۱ تا ۱۰ ما از آن زمان ها صحبت می کنیم …

اما امروزه با هوشمند تر شدن گوگل، گوگل راه های زیادی را برای پیدا کردن این شبکه سایت های خصوصی پیدا کرده و از آنها برای جریمه سایت های خاطی استفاده می کند لذا توصیه می کنیم اگر در سئو تازه کار هستید به سراغ لینک سازی در PBN ها نروید.

چرا هر سایت باید یک PBN اختصاصی داشه باشد؟

مدیران سایت معمولا برای موفقیت در امر سئو بر روی لینک سازی خارجی و داخلی خود تمرکز پیدا می کنند و این امر زمانی میسر می شود که مدیر سایت موفق به پیدا کردن صفحات مرتبط با موضوع اصلی سایت خود باشد اما در PBN شما قادر هستید تا صفحه مرتبط خود را به صورت دستی ایجاد کرده و از ان به سایت اصلی (Money Site) لینک خروجی دهید.

PBN و جریمه گوگل

پس از پاسخ به سوال PBN چیست اشاره ای به موضوع جریمه و پنالتی گوگل می کنیم، کمی قبل تر گفتیم که راه اندازی شبکه وبلاگ های خصوص یا PBN می تواند بسیار مثمر ثمر باشد اما خطرات خاص خود را نیز دارد.

گوگل روش هایی را برای شناسایی این سایت ها پیدا کرده است لذا اگر مواردی که در بخش زیر گفته می شوند را خوب به خاطر بسپارید:

  • دامنه های سایت همگی به نام یکنفر ثبت شده باشند.
  • سایت های بر روی یک هاست میزبانی شوند.
  • سایت ها دارای آی پی یکسان باشند.
  • محتوای دامنه جدید با دامنه قدیمی خریداری شده همخوانی نداشته باشد.