وبلاگ آموزش سئو و بهینه سازی سایت

ریدایرکت چیست؟ انواع روش های Redirect 301, 302, 307 | سئو فاکس

ریدایرکت

ریدایرکت به پروسه تغییر مسیر نشانی وب (URL) به یک نشانی دیگر گفته می شود. ریدایرکت روشی است برای تغییر مسیر کاربر و Web Crawler در صفحات وب.

نقش ریدایرکت 301: انتقال دائمی در سئو چیست [آپدیت 2022]

ریدایرکت 301 یک روش دائمی برای انتقال کاربر و موتور جستجو از صفحه ای به صفحه ی دیگر است. طبق اسناد موجود و گفته های مدیران گوگل اعتبار Backlink‌ های صفحه از 90 تا 99 درصد به صفحه ی جدید منتقل می شوند. در این روش قدرت کل صفحه تا 70% به صفحه جدید منتقل شده و پس از گذشت چند ساعت یا چند روز پس از شناسایی توسط خزنده های گوگل صفحه جدید جایگزین صفحه قدیمی در نتایج جستجو گوگل خواهد شد. لطفا مثال های عملی زیر را مشاهده کنید:

کد تغییر مسیر صفحه به صفحه:

Redirect 301 /oldpage/ http://www.Website.com/newpage/

کد تغییر مسیر صفحه به دامنه جدید:

Redirect 301 / http://newdomain.com

در هنگام استفاده از این روش حتما باید نکاتی را رعایت کنید که عدم انجام آنها منجرب به کاهش رتبه صفحه جدید و آسیب رسیدن به وضعیت سئو سایت کل سایت می شود ما این نکات را در انتهای صفحه پس از اتمام بخش اصلی توضیحات لیست خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

ریدایرکت 302: انتقال موقت در سئو

اگر به دلیل تعمیر، عدم وجود محتوا یا ... قصد انتقال کاربران در سایت خود را دارید این روش توصیه می شود. برخی از کارمندان گوگل اعلام کرده اند که از دیدگاه موتور جستجو گوگل تفاوتی میان انتقال قدرت صفحه بین ریدایرکت 302 و 301 وجود ندارد اما ما توصیه می کنیم تا از این روش برای موارد خاص موقتی انجام شود و دلیل آن ها پیروی از قوانین پیش فرض Internet است. | سئو فاکس

اگر به دلیل تعمیر، عدم وجود محتوا یا … قصد انتقال کاربران در سایت خود را دارید این روش توصیه می شود. برخی از کارمندان گوگل اعلام کرده اند که از دیدگاه موتور جستجو گوگل تفاوتی میان انتقال قدرت صفحه بین ریدایرکت 302 و 301 وجود ندارد اما ما توصیه می کنیم تا از این روش برای موارد خاص موقتی انجام شود و دلیل آن ها پیروی از قوانین پیش فرض Internet است.

پروتکل HTTP در سئو

اینترنت بر روی پروتکل انتقال ابرمتن (HyperText Transfer Protocol) مخفف HTTP اجرا می شود که مشخص می کند URL چطور کار می کند. دو ورژن از پروتکل وجود است: ورژن 1.0 و 1.1. در 1.0 (ورژن پروتکل) Redirect 302 به عنوان یک روش انتقال موقت (Moved Temporarily) شناخته می شود برای همین ما توصیه می کنیم که اگر بهینه سازی سایت برای رتبه بندی در موتور جستجو برایتان مهم است حتما از 301 استفاده کنید.

ریدایرکت 307: انتقال موقت در سئو

ریدایرکت 307 کاملا شبیه به 302 عمل می کند اما تفاوتی در نحوه اجرا با 302 دارد. Redirect 307 بر روی پروتکل HTTP 1.1 اجرا می شود. بیشتر خزنده های وب از جلمه بینگ و گوگل با این روش همانند 302 رفتار می کنند اما به طور کلی بهتر است که از 301 یا 302 استفاده شود. این ریدایرکت مخصوص به زمانی است که مطمئن باشید موتور جستجو از پروتکل ورژن جدید HTTP 1.1 پشتیبانی می کند که در حال حاضر تمامی آن ها قابلیت پشتبانی از ورژن قدیمی تر را دارند پس جای نگرانی نیست.

متا رفرش در سئو

متارفرش از آن دسته ریدایرکت ها است که بسیار کند بوده و بیشتر بر روی سطح صفحه اجرا می شود تا سرور برای همین به هیچ وجه توصیه نمی شود. دراین روش کد رفرش در تگ HTML صفحه قرار گرفته و کاربران با یک شمارش معکوس مثلا 5 ثانیه ای پس از بارگذاری کامل صفحه قدیمی به صفحه جدید هدایت می شوند. Meta refreshes قدرت و اعتبار لینک های صفحه را به صورت کاملا منتقل (Pass) نمی کند.

کد Meta Refresh در سئو

<meta http-equiv="refresh" content="5;url=http://newpage.com/">

در اینجا کاربران پس از 5 ثانیه به آدرس جدید منتقل خواهند شد.

کد Canonical در سئو

اگر در سایت از محتوای کپی استفاده می کنید و قصد Pass کردن قدرت صفحه را به صفحه مرجع مرتبط با موضوع کپی دارید می توانید از این تگ استفاده کنید. بسیاری از افراد این سوال را از خود می پرسند که آیا در هنگام استفاده از تگ کنونیکال یا Canonicalization به همان اندازه ریدایرکت قدرت صفحه را منتقل می شود؟ جواب این است: در برخی مواقع بلی و در برخی خیر! چرا؟ در نظر بگیرید که پس از انتقال صفحه، کاربران و موتور جستجو پس وارد شدن به صفحه A بلافاصله به صفحه B منتقل می شوند این یعنی آنها امکان مشاهده صفحه منتقل شده را ندارند اما در تگ کنونیکال چنین نیست در اینجا کاربر محتوا را میبیند اما خزنده پس از تشخیص Canonical به صفحه منتقل شده وارد می شود. بنابراین بهتر است از این روش تنها برای محتواهای کپی (Duplicate Content) استفاده شود.

خط قرمز سئو

تغییر مسیر صفحات صفحات همانقدر که می توانند مفید باشند بالعکس آن نیز عمل می کنند. ماجرا کمی پیچیده تر قرار دادن یک خط کد در فایل . Htaccess است.

بودجه خزنده (Crawl Budget) در سئو

بودجه خزش

کراول کردن وب برای موتور جستجو هزینه بر است چرا نیاز به استفاده از سخت افزار و منابع مالی دارد لذا مبحثی به اسم بهینه سازی بودجه خزنده (Crawl Budget Optimization) وجود دارد که مشخص کننده میزان اعتباری است که گوگل به هر وب سایت برای هر بار خزش می دهد. اما این چه ربطی به موضوع اصلی ما دارد؟ خب از آنجایی که خزنده ها به واسطه لینک صفحات را پیدا و دنبال می کنند وجود لینک های ریدایرکتی شده باعث از بین رفتن منابع آن ها شده و در نهایت موجب به کاهش رتبه سایت (تقریبا تمامی کلمات کلیدی) در نتایج جستجو می شوند. در نظر داشته باشید پس از تغییر مسیر صفحه حتما تمامی لینک های داخلی (Internal Link) سایت که به صفحه جدید منتقل شده اند را ویرایش کرده و آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

توصیه می کنیم برای شناسایی هر چه بهتر این کار از ابزار هایی نظیر Screaming Frog یا Deepcrawl استفاده کنید.

ارتباط محتوایی در سئو ریدایرکت ها

اگر صفحه X را بر روی Y ریدایرکت می کنید دلیل منطقی برای آن پیدا کنید. استفاده بیش از حد از ریدایرکت ها موجب کاهش اتوریتی سایت می شود چرا که در قبل گفتیم تنها 70 تا 80 درصد از اعتبار صفحه قدیمی به جدید منتقل شده و مابقی در آدرس جدید در نظر گرفته نمی شود آدرس قدیمی هم که دیگر در دسترس نیست بنابراین 20 درصد قدرت صفحه عملا Lost می شود.

اگر ریدایرکت صفحات با همدیگر مرتبط نباشند یعنی به طور مثال صفحه راهنمای پخت مرغ بر روی خواص لیموناد ریدایرکت شود نه تنها این کار موجب بهبود رضایت کاربر و موتور جستجو نشده بلکه در مواقعی ممکن است باعث آسیب رسیدن به رتبه های سایت نیز بشود.

زنجیره ریدایرکت در سئو

زنجیر کردن کردن ریدایرکت ها پشت سر همدیگر یا اصطلاحا Redirect Chain موجب کاهش نرخ بودجه خزنده و کاهش قدرت دامنه می شود.

هنگامی که صفحه A بر روی B و B بر روی C ریدایرکت می شوند یک زنجیر 3 تایی از ریدایرکت ها ایجاد شده که به آن Redirect Chain می گویند. به گفته گوگل خزنده ها تنها تا 3 زنجیر را دنبال کرده و از آن به بعد را Ignore می کنند.

تاثیر انتقال HTTP بر روی HTTPS در سئو

سایت هایی که از پروتکل SSL (Hypertext Transfer Protocol Secure) استفاده می کنند حتما باید تمامی آدرس های قدیمی خود به صورت HTTP هستند را به HTTPS منتقل کنند و سپس آدرس و سایت مپ جدید را در سرچ کنسول گوگل اضافه کنند. اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می کنید می توانید کد زیر را در فایل Htaccess موجود در هاست سایت خود قرار دهید:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{SERVER_PORT} !^443$
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
</IfModule>

نقش صفحات 404 در سئو

یکی از بهترین کاربرد های ریدایرکت که می تواند باعث بهبود سئو شود ریدایرکت صفحات 404 حذف شده به مرتبط ترین صفحه موجود در سایت است.

  • وجود محتوا بسیار مرتبط در سایت
  • داشتن لینک خارجی از دیگر دامنه ها
  • وجود سابقه در ایندکس گوگل

اگر صفحه ی کاندیدی با ویژگی های ذکر شده دارید می توانید آن را طبق شرایط گفته شده ریدایرکت کنید تا قدرت آن را به صفحه جدید منتقل کرده و منتظر بهبود رتبه آن صفحه در نتایج جستجو باشید.

نقش ریدایرکت دامنه در سئو

ریدایرکت دامنه بر روی دامنه ای دیگر همیشه یکی از بحث برانگیز ترین سوالات در میان افراد است. خیلی از افراد در این حوزه فکر می کنند با خرید دامنه هایی که تعداد بک لینک های زیاد حتی با کیفیت داشته و ریدایرکت آن بر روی دامنه خود می توانند معجزه ای در رتبه های سایت خود مشاهده کنند اما خب ماجرا به این سادگی نیست. برای ریدایرکت دامنه حتما باید در نظر داشته باشید که دامنه کاندید باید کاملا و کاملا مرتبط با دامنه میزبان ریدایرکت باشد و گرنه کاملا بی اثر بوده و فقط این کار فقط باعث اتلاف هزینه می شود.

کد ریدایرکت دامنه

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

خرید دامنه منقضی شده

Expired Domains یا دامنه های منقضی شده بهترین گزینه برای انجام این کار است. ابتدا از طریق ثبت نام و بررسی دامنه های موجود در وب سایت هایی نظیر

  • Expireddomains.net
  • Expireddomains.io
  • Domcop.com

دامنه مورد نظر خود را خریداری کنید و سپس آن را به سرچ کنسول گوگل افزوده و شروع به تولید محتوا در آن کنید. توجه داشته باشید که باید سایت درست کنید نه لینک فارم بنابراین نیاز به صفحه تماس، درباره، لوگو و … دارید. سپس با ابزارهای بررسی بک لینک مانند Ahrefs صفحاتی که بیشترین مقدار بک لینک را دارند به مرتبط ترین صفحه وب سایت خودتان با استفاده از ریدایرکت 301 منتقل کنید تا قدرت لینک های دامنه خریداری شده به دامنه شده منتقل شود. این نکته را در نظر داشته باشید که انجام این کار منجرب به بهبود رتبه تمامی کلمات کلیدی سایت نشده و تنها باعث رتبه گرفتن صفحات میزبان ریدایرکت می شوند به بیانی ساده تر باید بگوییم که صفحات میزبان قدرتی را به دیگر صفحات به هیچ عنوان Pass نمی کنند.

نقش سئو ریدایرکت در وردپرس

برای ریدایرکت صفحات در سایت های وردپرس به دو روش می توان عمل کرد:

  • نصب و استفاده از افزونه های ریدایرکت وردپرس
  • ریدایرکت دستی به واسطه قرار دادن کد در فایل .htaccess موجود در هاست

افزونه ریدایرکت سئو در وردپرس

بهترین افزونه برای ریدایرکت صفحات در وردپرس Redirection است که کارکرد بسیار ساده ای دارد اما اگر از افزونه ای مانند Yoast استفاده می کنید وارد بخش تغییر مسیر شده و از آنجا اقدام به افزودن بکنید البته در نسخه پولی این افزونه قابلیت تغییر مسیر صفحات فعال می شود. یک افزونه دیگر که خود ما خود از آن استفاده می کنیم Rank Math است که علاوه بر داشتن تمامی ویژگی های یواست از ابزار ریدایرکت و ساخت Schema رایگان نیز برخوردار است.

نقش .Htaccess در سئو

وارد هاست سی پنل یا دایرکت ادمین سایت شده و پوشه Public_Html را باز کنید اگر فایل .Htaccess می بینید آن را باز کنید اگر نه این فایل به صورت پیش فرض در هاست Hidden بوده و باید از طریق بخش Setting آن را به حالت عادی بر گردانید تا قابلیت ادیت کردن را داشته باشید. سپس کد ریدایرکت که در قسمت 301 نمونه آن را گذاشتیم در انتهای کدها قرار داده و آدرس صفحات را وارد کنید تا ریدایرکت به صورت صحیح انجام شود.

حذف ریدایرکت در سئو

برای حذف ریدایرکت ابتدا باید آن ها را شناسایی کنید. برای شناسایی ریدایرکت ها باید وارد افزونه یا فایل Htaccess شوید و کد یا بخش مورد نظر را پاک کنید. اما اگر ریدایرکت مورد نظر را در اینجا پیدا نکردید باید از ابزار های بررسی ریدایرکت استفاده کنید که در قسمت پایین به آن اشاره کرده ایم.

نحوه بررسی کیفیت سئو ریدایرکت

ابزارهای نسبتا زیادی برای بررسی ریدایرکت صفحات سایت موجود هستند اما بدون شک بهترین آنها Screaming Frog است. اگر از وردپرس استفاده می کنید چک کردن ریدایرکت در وردپرس به نسبت دیگر سایت ها بسیار آسان تر است، در اینجا شما تنها نیاز به نصب افزونه ریدایرکت دارید.

نوشته قبلی

سفارش سئو

نوشته بعدی

سئو تکنیکال چیست – آموزش Technical SEO – چک لیست سئو فنی سایت – راهنمای جامع سئو تکنیکال

  1. با سلام

    یک وب سایت فروشگاهی با وردپرس دارم دامنه را به یک دامنه جدید منتقل کردم ولی تمام نتایج جستجو در گوگل با آدرس سابق نمایش داده می شود. کد ریدایکت هم داخل فایل htaccess وارد کردم ولی همچنان مشکل پا برجاس. در صورت امکان راهنمایی کنید…

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox