به عقیده بنده در بیشتر مواقع (نه در همه مواقع) لینک ها مهم ترین فاکتور رتبه بندی وب سایت ها در موتور های جستجوگر، مخصوصا گوگل هستند.

لینک بیلدینگ (Link Building) باعث ارسال سیگنال  از سایتی به سایتی و یا از صفحه ای به صفحه ای دیگر می شود و موتور های جستجوگر پس از مشاهده این سیگنال ها ارزشی را از صفحه لینک دهنده می گیرد به صفحه لینک گیرنده انتقال می دهند.

البته این اصول در همین خلاصه نمی شود و در عمل بسیار متفاوت و پیچیده است، اکثر غریب به اتفاق وب سایت ها پس از ساخت لینک به جای بهبود رتبه با کاهش رتبه مواجه می شوند.

قبل از هر چیزی باید متوجه این باشید که گوگل تنها و تنها به دنبال نمایش نتایج بهتر به کاربرانش است و هیچ مشکلی با هیچ کس و هیچ سایتی ندارد!

همانطور که گفتیم لینک ها مانند لبه ی چاقو هستند، بسیاری از اشخاص با رعایت نکردن نکات و اصول شناخته شده اقدام به ساخت بک لینک برای سایت خود می کنند، من به شما پیشنهاد می کنم تا از دسته افراد نباشید. خوب دیگر زمینه چینی تمام شد؟ بریم تا با قانون های ساخت بک لینک آشنا شویم.

گوگل را درک کنید!

اگر سوالی دارید که جوابش را نمیدانید از خود بپرسید؟جواب چیست؟ نمی دانید! من راهی را به شما پیشنهاد می کنیم که تا بتواند پاسخ بیشتر سوالات خودتان را پیدا کنید. خود را جای گوگل گذاشتن و درک گوگل بهترین راه برای فهمیدن پاسخ به سوالاتتان از گوگل است!

آیا به نظر شما گوگل از اسپم خوشش میاید ؟ آیا به نظر شما گوگل از دور زدن موتور جستجوگر لذت می برد؟ و هزاران آیای دیگر … پس با این حساب اگر در بر سر یک دوراهی رسیدید و پاسخی را در جایی پیدا نکردید تنها ثانیه ای خود را جای گوگل بزارید تا جواب سوال خود را پیدا کنید.

کیفیت و تعداد بک لینک

مهم ترین فاکتور درجه بندی ارزش لینک ها، کیفیت سایت لینک دهنده به سایت شما است.

به طور مثال بعضا ارزش یک لینک نوفالو از سایت ویکی پدیا چندین برابر با ارزش تر از دریافت ده ها لینک از وب سایت های معمولی است. از مهم ترین معیار های کیفیت یک لینک می توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت لینک دهنده
  • کلمه لینک شده (Anchor Text)
  • مرتبط بودن سایت و یا صفحه لینک دهنده
  • موجود نبودن لینک های خروجی زیاد در صفحه

قاعدتا پیروزی در یک کلمه سخت و پر رقابت است با تعداد بک لینک های کم و هر چند با کیفیت بالا صورت نمی پذیرد و شما باید لینک های زیاد و متعددی برای سایت خود ایجاد کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

متن لینک شده – Anchor Text

Anchor Text ها کلمات لینک شده به سایت شما هستند، و قالبا در تگ <a> و به این صورت قرار می گیرند:

<a href=”http://mysite.com”>عنوان لینک</a>

همانطور اشارکه در قسمت بالایی ه کردیم Anchor Text دومین فاکتور مهم در لینک ها است و از طریق همین Anchor Text ها است که موتور های جستجوگر محتوای لینک را متوجه می شوند. سه عامل اساسی فاکتور بندی ارزش یک انکر تکست وجود دارد:

  • عنوان انکر تکست
  • محتوای کلی وب سایت (اینکه آیا به سایت و انکر تکست شما مربوط است یا نه به طور مثال اگر می خواهید در کلمه طراحی سایت رتبه کسب کنید، ارزش لینک دریافتی از یک سایت مرتبط با برنامه نویسی از یک سایت آشپزشی برای سایت شمابه مراتب بیشتر است.
  •  محتوای قبل و بعد Anchor Text (این عامل هم بسیار بسیار مهم است)

 Anchor Text خطرناک ترین بخش کار است و اگر علم و تجربه کافی نسبت به آنها نداشته باشید می توانید آسیب های جدی به سایت خود وارد کنید و بالعکس اگر بتوانید از آن ها خوب و به جا استفاده کنید باعث بهبود رتبه سایت خود می شوید.

پنگوئن و آنکر تکست

اخیرا با آپدیت جدید الگوریتم پنگوئن سختگیری بر روی انکر تکست ها بسیار بیشتر شده است و استفاده بیش از حد از یک عنوان می تواند آسیب های جدی به سایت شما بزند. اما اگر با کلمه کلیدی خود لینک نگیرید پس با چی لینک بگیریم؟

این به این معنی نیست که اگر شما لینکی را با عنوان کلمه کلیدی خود نگیرید آن لینک ارزشی ندارد، شما می توانید با گرفتن لینک های مشابه کار خود را ادامه دهید! به طور مثال اگر کلمه کلیدی تور مالزی است می توانید از کلماتی نظیر: , تور ارزان مالزی, قیمت تور مالزی, تور مسافرتی مالزی و … استفاده نمایید.

اما بازهم به یاد داشته باشید که لینک گرفتن زیاد حتی با عنوان های مشابه هم می تواند در دراز مدت مشکل ساز شود. یک وب سایت به همه نوع لینکی نیاز دارد. به طور کلی مناسب ترین روش Anchor Text ها روش زیر است:

  • لینک با عنوان کلمه کلیدی (به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان اسپم کنید!!)
  • لینک مرتبط با کلمه کلیدی
  • لینک ها با اسم برند
  • لینک غیر مرتبط مانند: کلیک کنید، اینجا
  • لینک با آدرس صفحه

سرعت لینک سازی

شما جای گوگل: اگر وب سایتی را مشاهده می کردید که در عرض یک روز یا یک هفته ۱۰۰ لینک با کیفیت دریافت کرده، با آن چیکار می کردید؟ آیا مشکوک نمی شدید؟ پروسه لینک سازی یک پروسه دراز مدت است و حتی راحت ترین کلمات کلیدی نیز نیاز به زمان دارند.

سعی کنید مسیر تولید محتوا و لینک بیلدینگتان را در یک زمان انجام دهید و یک روتین مشخص داشته باشد. سعی کنید برای ساخت لینک جدول زمانبندی آماده کنید، به طور مثال مشخص کنید که من برای این سایت در مدت زمان ۴ ماه روزانه ۱ بک لینک میسازم که در مجموع میشود ۱۲۰ لینک.

دیگر اصول های بک لینک سازی

تقریبا مهم ترین ها تا به الان همین هایی بود که بنده خدمت شما عرض کردم اما چند قانون دیگر هست که به دلیل نداشتن اهمیت زیاد از ایجاد عنوان برای آن ها خوداری کردم. یکی از قوانین گرفتن تعداد لینک های زیاد برای یک صفحه مشخص است.

متاسفانه این اشتباهی است که بسیاری از وبمستران به آن دچار می شود (حتی خود من هم زمانی دچار این مشکل شده بودم). شما جای گوگل: اگر همه ی لینک های ورودی به یک سایت به یک صفحه (که معمولا صفحه اصلی است) بود چه می کردید!

سخن پایانی

هیچ قانون و داکیومنت مشخصی در این کار وجود ندارد و من هم تنها تجربیات شخصی خودم رو که در این چند وقته پیدا کردم به اشتراک گذاشتم که حتی ممکن است اشتباه باشد! امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و خوشحال می شم که اگر سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید در قسمت نظرات بیان کنید.

آخرین آپدیت: شهریور ۱۳۹۸ (آگوست ۲۰۱۹)