SEM چیست؟ این یک استراتژی در دیجیتال مارکتینگ است که جهت بیشتر دیده شدن سایت های استفاده می شود. با بازاریابی موتورهای جستجو بیشتر اشنا شوید.

SEM  چیست؟ بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یک استراتژی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که برای دیده شدن بیشتر سایت ها در نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود. این استراتژی شامل دو بخش است:

  • SEO
  • PPC

در حقیقت سئو و تبلیغات کلیکی دو روشی هستند که شما از طریق آن ها می توانید در موتورهای جستجو بیشتر  و بیشتر دیده شوید. در حال حاضر سئو یک فعالیت رایگان محسوب می شود و شما برای دیده شدن در نتایج ارگانیک گوگل و یا بینگ و سایر موتورهای جستجو نیازی ندارید به آن ها هزینه ای پرداخت کنید اما برای تبلیغات کلیکی هزینه ای به ازای هر کلیک دریافت می شود.

سئو فرایند زمان بری است و بسیاری از کسب و کارها برای اینکه به رشد زودبازده برسند به تبلیغات کلیکی روی می آورند. در ادامه به اهمیت  تبلیغات کلیکی در بازاریابی موتورهای جستجو خواهیم پرداخت و نحوه ی عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا تبلیغات در بازاریابی موتورهای جستجو مهم است؟

روز به روز به تعداد مشتریان دنیای آنلاین اضافه می شود و در مقابل کسب و کارهای مختلف روز به روز رقبای جدیدتری پیدا می کنند. در این میان هر کدام که بتواند از موتورهای جستجو بیشترین استفاده را ببرد حجم بازار بیشتری را جذب می کند. چرا؟ چون موتورهای جستجو مانند گوگل جاهایی هستند که افراد در آن به دنبال محصولات و نیازهای خود هستند و دنیای تجارت الکترونیک وابستگی زیادی به موتورهای جستجو دارد.

پس تدوین یک استراتژی قدرتمند برای بالا بردن استفاده و کارایی موتورهای جستجو و همچنین بهینه سازی موتورهای جستجو باید در دستور کار کسب و کارها قرار بگیرد.

در تبلیغات کلیکی که بخش مهمی از بازاریابی موتورهای جستجو است کسب و کارها بابت هر ایمپرشن و یا کلیک باید هزینه ای پرداخت کنند. یکی از مزایای تبلیغات کلیکی و سئو این است که روی کلیدواژه های خاص شما می باشد و شما مشتریان و ترافیک ارگانیک دریافت می کنید. چگونه؟ به طور مثال یک کسب و کار در حیطه فروش جواهرات کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود را سئو می کند تا وقتی کاربران این کلیدواژه ها را جستجو کنند سایت آن ها در نتایج جستجو دیده شود. تبلیغات کلیکی هم با کلیدواژه هایی که توسط خود وبسایت ها تعیین می شوند عمل می کنند. به طور مثال وقتی کاربران کلمات «خرید جواهرات» را جستجو می کنند اگر وبسایت موردنظر این کلمات را در لیست کلمات تبلیغاتی خود قرار داده باشد سایت آن ها در بالای صفحه نمایش داده می شود. در نظر داشته باشید که بخش تبلیغاتی با یک کلمه Ad در کنار نتایج جستجو مشخص شده است.

افزونه افزایش سرعت وردپرس

اهمیت دیگر تبلیغات کلیکی این است که شما هر زمان که نیاز مبرم به جذب مخاطب داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید، به طور مثال اگر در تعطیلات تابستانی سعی دارید لوازم شنا بفروشید چون کاربران زیادی در این زمان در دنیای اینترنت به دنبال خرید این لوازم هستند به راحتی می توانید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. اما سئو نیازمند زمان و انرژی زیاد است. هر چند نتایج سئو پایدار هستند و شما بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید در نتایج جستجو دیده شوید.

SEM چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو الگوریتم های خاص خودشان را دارند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به کاربران نشان دهند. به طور مثال وقتی شما عبارت «بهترین رستوران های شیراز» را جستجو می کنید گوگل از طریق الگوریتم های خاص خودش تنها نتایجی را به شما نشان می دهد که با عبارت مورد جستجوی شما همخوانی داشته باشد.

شبکه ها و ابزارهای مجزایی برای تبلیغات کلیکی در دنیای SEM وجود دارد. در حقیقت این نوع تبلیغات Self-Serve هستند. یعنی خود بازاریابان و صاحبان کسب و کارها تعیین می کنند که چگونه و به چه شکل در بازه های زمانی خاص از کلیدواژه های خاص کسب و کارشان استفاده کنند. مکانیزم کاری بازاریابی موتورهای جستجو از طریق تبلیغات کلیکی شامل مراحل زیر است:

  • کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و آن ها را در شبکه تبلیغاتی وارد کنید. برای پیدا کردن این کلیدواژه ها می توانید از ابزارهای تحقیق کلیدواژه استفاده کنید.
  • جغرافیا و مکان های مورد نظر کمپین خود را تعیین کنید تا صرفا در این مکان ها نمایش داده شود. (برای کسی که در نیویورک و از طریق IP نیویورک عبارت بهترین رستوران های شیراز را جستجو می کند در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوید.)
  • باید متن تبلیغاتی خود شامل هدلاین ها و توضیحات لازم را تعیین کنید تا کاربران آن را ببینند.
  • میزان هزینه ای که برای این کمپین در نظر گرفته اید را تعیین کنید تا پس از اتمام دوره تبلیغات شما متوقف شود.
ترجمه گوگل

در حقیقت این تبلیغات برای مارکترها چندان زمان بر نیستند و آن ها صرفا متن های لازم مانند تیترها و توضیحات و URL موردنظرشان را می نویسند و در سیستمی مانند Google Adwords ثبت می کنند. اگر قصد دارید هزینه ای را برای تبلیغات صرف کنید بهترین جا همین تبلیغات در موتورهای جستجو است.

Google Adwords و Bing Ads دو شبکه و ابزار مهم در دنیای بازاریابی موتورهای جستجو می باشند.

با اینکه حجم تبلیغات در گوگل بالاتر است و عمدتا نتایج بهتری هم در بر دارد گوگل هزینه های کمتری نسبت به بینگ می گیرد و چون الگوریتم های گوگل هم نتایج مرتبط تری به کاربران نمایش می دهد نرخ تبدیل کلیک تبلیغات در گوگل عمدتا بالاتر است.

جمع بندی

تبلیغات کلیکی در حال حاضر یکی از زودبازده ترین روش های بازاریابی و جذب مشتری است که مکانیزم خاص خودش را دارد. از کمپانی های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک از این ابزار کارآمد استفاده می کنند تا حجم بازار خود را گسترش دهند. اگر شما هم قصد دارید روی تبلیغات متمرکز شوید بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی می توانند نتایج خوبی برای شما داشته باشند.


SEM چیست؟ پس از فعالیت به مدت ۴ سال بعنوان وبمستر هربار جواب متفاوتی برای این سوال دریافت کردم. یک وبمستر می‌تواند بعنوان یک مدیر بر فعالیت طراحان، مشاوران، بازاریابان و سئو کاران نظارت کند و یا تمامی فعالیت‌ها را خود به تنهایی انجام دهد ولی در هر دو صورت جواب سوال SEM چیست تاثیر زیادی بر موفقیت او خواهد داشت.

SEO و SEM دو اسم برای یک مفهوم؟

برای خیلی از افرادی که در اینترنت فعال هستند این دو مفهوم هنوز ناشناخته و مبهم مانده‌اند و یا SEM  و SEO را یک چیز می‌پندارند ولی به نظر من SEM  یا همان  Search Engine Marketing و SEO تفاوت زیادی با هم دارند.

بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ای است. در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از SEM هستند بنابراین SEO را نیز شامل می‌شود.

بخش‌هایی از SEM که بطور مجزا از SEO هستند و تفاوت‌های این‌دو را شامل می‌شوند را در ادامه شرح خواهیم داد.تفاوت SEM و SEO

تفاوت SEM و SEO

وب دایرکتوری

پرداخت هزینه به دایرکتوری‌های بزرگ و شناخته شده برای آن‌که سایت شما را به بازدیدکنندگان و در نتایج جستجو نمایش دهند بسیار راحت‌تر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو است. بعضی از این دایرکتوری‌ها تنها با پرداخت هزینه و بعضی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش می‌گذارند و با پرداخت هزینه میزان محبوبیت و بازدید شما را افزایش می‌دهند. که در واقع بخشی از SEM شما خواهد بود. یکی از وب دایرکتوری ها معتبر ایرانی سایت هزار سایت می‌باشد.

افزونه سئو گوگل کروم

تبلیغات سنتی

بعنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو می باشد که با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر خودتان و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما هزینه خواهد داشت. در واقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایت‌تان بستگی ندارد.

تبلیغات کلیکی (PPC)

در این روش شما تنها به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه خواهید پرداخت. هزینه این روش در SEM بمراتب بالاتر بوده و شناخته شده‌ترین سایت در این زمینه موتور جستجوی گوگل است. در این روش شما میزان هزینه مورد نظرتان برای تبلیغ و کلمه کلیدی را مشخص نموده و به ازای بازدیدکنندگان سایت‌تان از این مسیر مقداری پول از حساب شما کسر می‌شود. کمپین های تبلیغاتی زیادی هم اکنون در ایران به همین روش فعالیت می‌کنند که همکاری با آن‌ها شامل SEM نمی‌شود و به تبلیغات سایت شما مربوط خواهد بود.

مزایای SEM

در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.

معایب SEM

احتمالا انتظار چنین بخشی را نداشتید! کمی عمیق‌تر فکر کنید، شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می‌کنید. آنها در سایت شما با چه چیزی مواجه می‌شوند؟ شما آن‌ها را به سایت خود دعوت کرده‌اید و انتظار دارند که اطلاعات مورد نظرشان را براحتی بدست آوردند. آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند.

در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد در غیر اینصورت به سرعت فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آن‌ها باقی خواهید ماند.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید.

recaptcha چیست

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟ – ایزی وب

هر دو عبارت SEO و SEM در دنیای وب، بسیار به کار می روند و تعداد زیادی از افراد، تصور می کنند این دو مفهوم شبیه هم هستند و تفاوت های آن ها را با هم نمی دانند. در این مطلب، معنای هر دو عبارت و تفاوت های آن ها را برای شما شرح خواهیم داد:

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ تری نسبت به SEO دارد. به این معنا که SEO (سئو) بخشی از آن محسوب می شود. در حقیقت می توان گفت تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغات یک سایت در راستای افزایش درآمد در سطح موتورهای جستجو را SEM می گویند. بازاریابی به کمک موتورهای جستجو به دو بخش کلی بهینه سازی سایت (سئو) و تبلیغات کلیکی (PPC) تقسیم می شود.

تبلیغات کلیکی (Pay per ClicK)

در این شیوه تبلیغاتی، شما به ازای تعداد کلیک های صورت گرفته روی تبلیغ، هزینه پرداخت خواهید کرد. هزینه این شیوه از SEM نسبتا بالا است. شناخته شده ترین شیوه تبلیغات کلیکی در سطح وب، مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل است. در تبلیغات گوگل (ادوردز)، هزینه تبلیغ و کلمه کلیدی هدف مشخص می شود و بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان روی تبلیغ، از هزینه تبلیغ کسر می شود. مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل بصورت دلار می باشد و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه این روش نیز متغیر می باشد.

مزایای تبلیغات کلیکی (PPC)

در مقایسه بین SEO تنها و PPC، سرعت بالای PPC در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما بخواهید به سرعت و در مدت زمان کوتاه بازدیدکنندگان سایت تان را افزایش دهید، می توانید با پرداخت هزینه و استفاده از تبلیغات کلیکی به هدف تان برسید. اما روش سئو روشی است که در درازمدت نتیجه می دهد و شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای موفقیت دارید.

معایب تبلیغات کلیکی (PPC)

از معایب اصلی تبلیغات کلیکی این است که کاربران اینترنتی می خواهند تا چیزی را که در گوگل سرچ کرده اند بیابند. بنابراین شما در تبلیغات کلیکی تنها چند ثانیه برای جلب رضایت کاربران زمان دارید و اگر آنچه را که آن ها می‌خواهند ارائه ندهید، روی لینک شما کلیک نخواهند کرد و به سایت شما مراجعه نخواهند کرد. شما باید در زمان اندک، کلیه جوانب را برای جذب بازدیدکنندگان در نظر بگیرید. تبلیغ باید از لحاظ محتوایی و نحوه ارائه برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، در غیر این صورت شما به سرعت از ذهن کاربران فراموش می شوید و یا به عنوان سایتی نامناسب در ذهن آن ها باقی خواهید ماند.

تگ کنونیکال چیست
بازاریابی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو به ‌منظور بهینه کردن وب‌سایت در کلمات کلیدی خاص برای موتورهای جستجو می باشد. SEO به مجموعه اقداماتی گفته می شود که باید بر روی سایت تان انجام دهید تا باعث بالا رفتن افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو گردد. SEO در واقع اصلاح کدها، استخراج کلمات کلیدی، تولید محتوای سایت، ایجاد لینک ها و… را شامل می شود.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید. برای اینکه تبلیغات PPC بتواند سودآوری مناسب داشته باشد، شما باید نرخ تبدیل خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل به این معناست که به ازا ۱۰۰ نفر بازدیدکننده سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. در صورتی که شما بر روی SEO سایت خود تمرکز کنید و در نتایج گوگل نتیجه کسب کنید، هیچ مبلغ مستقیمی را به موتورهای جستجو پرداخت نمی کنید و در واقع هزینه تبلیغات مستقیم شما صفر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک می کنند از نظر آماری بیشتر از افرادی است که بر روی تبلیغات کلیک می کنند، نسبت PPC و SEO به طور متوسط ۳۰ به ۷۰ است.

بهینه سازی سایت (سئو) به زمان طولانی تری نیاز دارد تا رتبه سایت را در نتایج گوگل به رتبه اول گوگل ارتقا دهد. ولی رسیدن به رتبه اول گوگل با سئو، ماندگارتر از روش تبلیغات کلیکی در گوگل است. اگر برای مدت زمان طولانی سئو ادامه داشته باشد و روش های بهینه سازی سایت متوقف نشود، به احتمال زیاد سایت شما همیشه در رتبه اول گوگل باقی خواهد ماند. در صورتی که شما زمان کافی برای رسیدن به رتبه اول گوگل را نداشته باشید، می توانید روش تبلیغات در گوگل را به کار ببرید. در این صورت شما تبلیغاتی هدفمند و کم هزینه در گوگل خواهید داشت که هر یک از مشتریان و مخاطبان شما که کالا یا خدمات شما را در گوگل سرچ کنند، تبلیغ شما اولین انتخابی است که به آن ها نمایش داده خواهد شد. در این صورت، شما می توانید با صرف هزینه نسبتا کم (حتی مطابق با هر کلیکی که روی تبلیغ شما در گوگل می شود) به رتبه اول گوگل ارتقا پیدا نمایید.