Alphabet

به هنر کسب رتبه برای صفحات در SERP موتورهای جستجو مانند گوگل سئو SEO یا بهینه سازی موتور جستجو Search Engine Optimization گفته می شود.

معنی کلمه سئو چیست؟

کلمه سئو فارسی شده عبارت SEO است که این واژه خود خلاصه شده تعریف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس می باشد.

سئو فاکس

جستجو در وب یکی از پر طرفدارترین روش‌‎های پیدا کردن محتوا میان کاربران اینترنت است بنابراین داشتن رتبه بالا در نتایج جستجو موجب افزایش ترافیک وب سایت می شود.

در گوگل و سایر موتورهای جستجو صفحه نتایج غالباً دارای تبلیغات پولی در بالای صفحه و به دنبال آن نتایج عادی یا آنچه متخصصین SEO “نتایج جستجوی ارگانیک” می نامند می باشد. از ترافیکی که از طریق سئو محیا می شود غالباً به عنوان “ترافیک جستجوی ارگانیک” یاد می شود تا از ترافیکی که از طریق جستجوی پولی حاصل می شود متمایز شود. جستجوی پولی اغلب به عنوان بازاریابی موتور جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) شناخته می شود.

مزایای سئو چیست؟

SEO بخشی کلیدی بازاریابی آنلاین است زیرا جستجو یکی از اصلی ترین راه های دسترسی کاربران وب به محتوا است. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲.۵ تریلیون جستجو در سراسر جهان در موتورهای جستجو مانند Google ، Bing ، Yahoo ، Baidu و Yandex انجام شده است. برای اکثر وب سایت ها، ترافیکی که از موتورهای جستجو حاصل می شود (معروف به ترافیک “طبیعی” یا “ارگانیک”) قسمت عمده ای از کل بازدید آنها را تشکیل می دهد.

نتایج جستجو معروف به SERP در یک لیست مرتب شده به کاربر نمایش داده می شود؛ هرچه یک سایت بالاتر در نتایج جستجو باشد می تواند بازدید بیشتری برای سایت خود جذب کند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل و صاحبان وب سایت سعی می کنند نتایج جستجو را دستکاری کنند تا سایت آنها بالاتر از رقبای خود در صفحه نتایج جستجو (SERP) ظاهر شود. اینجاست که SEO اهمیت پیدا می کند.

موتورهای جستجو چطور کار میکنند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم یا مجموعه ای از قوانین برای تعیین اینکه چه صفحاتی را برای هر کوئری مشخص نشان دهند استفاده می کنند. این الگوریتم ها بسیار پیچیده و تکامل یافته اند و صدها یا حتی هزاران عامل مختلف رتبه بندی را برای تعیین نتایج در آنها دخیل می‎باشند. با این وجود سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت سایت و نحوه رتبه بندی آنها ارزیابی می کنند:

– لینک‌‎ها / Backlinks

لینک‌ها از وب سایت‌های دیگر نقش اساسی در تعیین رتبه بندی یک سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو را دارند. به همین دلیل است که لینک می تواند به عنوان یک رأی از وب سایت های دیگر تلقی شود زیرا صاحبان وب سایت بعید است به سایر سایت های بی کیفیت Backlink دهند. سایتهایی که تعداد زیادی لینک می گیرند از نظر موتورهای جستجو از اعتباری به نام “PageRank” در گوگل برخوردار می شوند، خصوصاً اگر سایتهایی که به آنها لینک می دهند خود معتبر باشند.

– محتوا / Content

موتورهای جستجو علاوه بر اینکه به لینک‎‌های سایت نگاه می کنند محتوای یک صفحه وب را نیز تجزیه و تحلیل می کنند تا تعیین کنند آیا برای هرگونه جستجوی خاص مرتبط هستند یا خیر! (نوعی آزمایش) بخش عمده ای از SEO در ایجاد محتوایی است که به سمت کلمات کلیدی مورد نظر کاربران موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است.

ساختار صفحه / Page Structure

سومین عامل اصلی SEO ساختار صفحه است. از آنجا که صفحات وب با HTML نوشته شده اند نحوه ساختار کد HTML می تواند بر توانایی موتور جستجو در ارزیابی یک صفحه تأثیر بگذارد. درج کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، URL و سرتیتر‎ها و اطمینان از قابل خزش بودن سایت، اقداماتی است که دارندگان سایت می توانند برای بهبود سئو سایت خود انجام دهند.

فرآیند بهینه سازی موتور جستجو شامل بهینه سازی هر یک از خروجی‌های اصلی الگوریتم های موتور جستجو برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو (Search Engine Result Page) است.

روش‌های بهینه سازی موتور جستجو

درک نحوه کار موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) اولین قدم برای پیدا کردن روش های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع بهبود رتبه یک سایت شامل استفاده از تکنیک های مختلف SEO است:

– کیورد ریسرچ / Keyword Research

از تحقیقات کلمات کلیدی اغلب به عنوان نقطه شروع SEO سایت یاد می شود و شامل بررسی این است که سایت در حال حاضر با چه کلمات کلیدی رتبه دارد و رقبا با چه کلمات کلیدی از گوگل ورودی دریافت می کنند. شناسایی اصطلاحاتی که کاربران در هنگام جستجوی گوگل از آنها استفاده می کنند می تواند آغازگر موضوع محتوای سایت باشند.

Keyword Research

– بازاریابی محتوا / Content Marketing

پس از شناسایی کلمات کلیدی اصلی و دنباله دار (طولانی) بازاریابی محتوا وارد عمل می شود. این می تواند به روزرسانی محتوای موجود یا ایجاد محتوای کاملاً جدید مربوط شود. از آنجا که گوگل و سایر موتورهای جستجو به محتوای با کیفیت بالا اهمیت می دهند مهم است که تحقیق کنید چه محتوایی از قبل موجود است و سپس یک محتوای جدید ایجاد کنید که تجربه کاربری مثبتی را ارائه دهد تا شانس بالاترین رتبه در نتایج موتور جستجو را داشته باشد . محتوای خوب همچنین شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی و جذب لینک را دادا می باشد.

Content Marketing

– لینک بیلدینگ / Link Building

از آنجا که دریافت لینک‌ از وب سایت‌های خارجی (در اصطلاح SEO به آنها “Backlink” گفته می شود) یکی از اصلی ترین عوامل رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی است، به دست آوردن لینک با کیفیت یکی از اهرم های اصلی در سئو به شمار می رود. این می تواند شامل ترویج محتوای خوب، ارتباط با دیگر وب سایت ها (Public Relations) و ایجاد ارتباط با مدیران وب سایت، ارسال وب سایت به دایرکتوری های وب مربوطه و ساخت دستی بک لینک از دیگر وب سایت ها باشد.

Link Building

– سئو داخلی / On-Page Optimization

علاوه بر عوامل خارج از صفحه مانند بک لینک، بهبود ساختار صفحه می تواند مزایای فوق العاده ای برای سئو داشته باشد و عاملی است که کاملاً در کنترل مدیر وب سایت قرار گرفته. تکنیک های بهینه سازی در صفحه شامل بهینه سازی URL، به روزرسانی تگ Title و استفاده از اتربیوت ALT برای توصیف محتوای تصاویر است. به روزرسانی تگ‌های متا یک صفحه (مانند برچسب توضیحات متا) نیز می تواند مفید باشد – این برچسب‌ها تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی نتایج جستجو ندارند، اما می توانند نرخ کلیک را از SERP افزایش دهند.

On-page SEO

– بهینه سازی معماری سایت / Site Architecture Optimization

لینک‌‎های خارجی تنها چیزی نیستند که برای سئو اهمیت دارند، لینک‌‎های داخلی (لینک‌های موجود در وب سایت شخص خود) در سئو نیز نقش زیادی دارند. بنابراین یک بهینه ساز موتور جستجو می تواند SEO سایت را با اطمینان از لینک شدن صفحات مهم و استفاده از متن لنگر مربوطه در آن لینک برای کمک به بهبود ارتباط یک صفحه برای اصطلاحات خاص بهبود بخشد. ایجاد نقشه سایت XML همچنین می تواند یک روش خوب سئو باشد که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام صفحات سایت را کشف و خزش کنند.

Technical SEO

– نشانه گذاری معنایی / Semantic Markup

روش دیگر سئویی که کارشناسان سئو از آن استفاده می کنند استفاده از نشانه گذاری معنایی در وب است. نشانه گذاری معنایی (مانند Schema.org) برای توصیف معنای موجود در محتوای یک صفحه استفاده می شود، مانند کمک به شناسایی نویسنده یک مطلب یا موضوع و نوع محتوای صفحه. استفاده از نشانه گذاری معنایی می تواند به قطعه‌های غنی نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجو مانند متن اضافی، ستاره های Review و حتی تصاویر کمک کند. قطعه‌های غنی در SERP تأثیری در رتبه بندی جستجو ندارد، اما می تواند CTR را بهبود بخشند و در نتیجه باعث افزایش ترافیک می‎‌شوند.

ابزارهای برتر سئو

به عنوان یک رشته کاملاً فنی ابزارها و نرم افزارهای زیادی برای سئو وجود دارد که برای کمک به بهینه سازی وب سایت ها از آنها استفاده می کنیم. در قسمت زیر چند ابزار رایج و رایگان که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند وجود دارد:

– گوگل سرچ کنسول / Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل (قبلاً با نام “Google Webmaster Tools” شناخته می شد) ابزاری رایگان است که توسط Google ارائه می شود و ابزاری استاندارد در جعبه ابزار SEO است. GSC رتبه بندی و گزارشات ترافیک را برای کلمات کلیدی و صفحات برتر ارائه می دهد و می تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی سایت کمک کند.

– گوگل کیورد پلنر / Google Ads Keyword Planner

Keyword Planner یکی دیگر از ابزارهای رایگان ارائه شده توسط Google است که به عنوان بخشی از محصول Google Ads آنهاست. حتی اگر برای جستجوی پولی (Paid Search) طراحی شده باشد، می تواند ابزاری عالی برای استفاده برای متخصصین سئو باشد زیرا این ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی جدید و مرتبط و تعداد جستجوی کلمات کلیدی را در خود نمایش می دهد، که می تواند هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی مفید باشد.

– ابزارهای تحلیل بک لینک / Backlink Analysis Tools

تعداد زیادی ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک در بازار وجود دارد که دو ابزار اصلی AHREF و Majestic هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک به کاربران اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل کنند که کدام وب سایت ها به وب سایت خود یا وب سایت های رقبا لینک می دهند و می توانند برای یافتن فرصت‎‌های جدید در حین ایجاد لینک استفاده شوند.

SEO Tools

بهینه سازی ترافیک جستجو: از کلیک ها تا تبدیل ها

سئو درست انجام شده است می تواند به طور چشمگیری میزان بازدیدی را که یک وب سایت دریافت می کند افزایش دهد، اما همه این ترافیک جستجو تا زمانی که به مشتریانی بالقوه تبدیل نشود به رشد شغلی کمک نمی کنند. اینجاست که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) شروع می شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل شامل استفاده از روش هایی مانند آزمایش A/B برای ایجاد تغییر در وب سایت ها و اندازه گیری تأثیر آنها بر نرخ تبدیل سایت است. بازاریابان جستجوی موفق می دانند که صرفاً مراجعه به یک سایت کافی نیست، کاری که ترافیک پس از ورود به سایت انجام می دهد نیز به همان اندازه مهم است.

CRO زمانی فرآیندی دشوار و کاملاً فنی بود، اما به لطف نرم افزاری مانند Optimizely، اجرای تست هایی برای بهبود تبدیل ها در سایت شما به آسانی درج یک خط جاوا اسکریپت است. از همه بهتر، ویرایشگر بصری Optimizely به شما امکان می دهد بدون نیاز به نوشتن یک خط کد در سایتی تغییر ایجاد کنید.

اقدامات سئو و فاکتورهای رتبه بندی گوگل

تمامی اقدامات سئو و فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سه دسته اصلی OnSite , OffSite و Technical SEO قرار میگیرند:

روش های سئو

تمامی اقدامات مربوط به سئو که به انواع سه گانه سئو معروف است به قسمت‌های زیر تقسیم می شوند:

الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم گوگل در راستای یک هدف طراحی و توسعه پیدا کرده است و آن چیزی نیست به جزء بهبود کیفیت نتایج جستجو. شرکت گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجو جهان تمام تمرکزش بر روی رضایت کاربر است، مدیران سایت باید شرایطی را ایجاد کند تا کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می کنند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند.