برای یادگیری سئو ابتدا باید با مفاهیم آموزشی آن که واژه نامه سئو سایت نام دارد آشنا شوید ما تمامی اصطلاحات سئو و بهینه سازی سایت را برای شما جمع آوری کرده ایم پس با آموزش سئو با سئو فاکس همراه باشید …

علم سئو و بهینه سازی وب سایت به شما کمک می کند که با پیروی از قوانین و اصول مشخص شده سئو وب سایت که توسط موتور های جستجوگر تعیین شده است بازدیدکننده سایت خود را بالا ببرید و مخاطب بیشتری را برای وب سایت خود جذب کنید.

ما هر آنچه راجب سئو و بهینه سازی می دانیم را به صورت رایگان برای علاقه مندان می نویسیم و منتشر می کنیم اگر علاقه مند به یادگیری بهینه سازی سایت سئو از پایه تا پیشرفته هستید مقالات ما را مطالعه کنید.

آموزش سئو با یادگیری اطلاحات و واژه نامه مرتبط با SEO

آشنایی با واژه نامه سئو از ابتدایی ترین مراحل آموزش سئو می باشد.

فضای بالای صفحه (Above the Fold)

فضای بالای صفحه (Above the Fold)

محتوایی که قبل از اسکرول کاربر در صفحه ظاهر می شود؛ طبق الگوریتم Page Layout که در ۲۰۱۲ توسط گوگل لانچ شد سایت هایی که از بنر های تبلیغاتی قبل از محتوای اصلی استفاده می کنند رتبه پایین تری در نتایج کسب می کنند.

گوگل ادز (Google Ads)

گوگل ادز (Google Ads)

گوگل ادز با نام سابق گوگل ادوردز (Google Adwords) یک سرویس تبلیغاتی گوگل است.

الگوریتم (Algorithm)

الگوریتم (Algorithm)

یک نرم افزار کامپیوتری پیچیده که توسط موتورهای جستجو برای کاوش و آنالیز داده ها استفاده می شود که هدف آن تاثیر گذاری بر رتبه بندی نتایج جستجو است؛ الگوریتم های در نتایج بعضی از کلمات مانند فیلترینگ عمل می کنند.

ساندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در دادگاهی رسما اعلام کرد که ما از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی نتایج موتور جستجو گوگل استفاده می کنیم.

برخی از تغییرات الگوریتمی اصلا به چشم نمی آیند در عوض برخی دیگر سریعا بر روی نتایج تاثیر خود را می گذارند اگرچه تغییرات جدید گاهی اوقات تا چند هفته طول می کشد که به ثبات خود برسد. تغییرات الگوریتمی به سه شکل زیر انجام می شود:

اتربیوت (ALT)

اتربیوت (ALT)

کد html که برای موتور جستجو و کاربرانی که قادر به مشاهده تصویر نیستند محتوای حاوی عکس را نمایش می دهد؛ معروف به تگ آلت.

انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست (Anchor Text)

متن قابل کلیک در لینک به رنگ آبی (اگر تغییری در CSS آن داده نشده باشد)؛ این متن به خواننده این پیام را می رساند که لینک در رابطه با چه موضوعی است.

هوش مصنوعی Artificial Intelligence (AI)

هوش مصنوعی Artificial Intelligence (AI)

دانش اجرای وظایف کامپیوتری که نیاز به هوش انسان دارد؛ به جای پیروی از مجموعه قوانین برنامه ریزی شده (مانند الگوریتم). هوش مصنوعی در واقع یک مغز دیجیتال است که یاد میگیرد و تاثیر می گذارد. همچنین هوش مصنوعی بدون دخالت انسان می تواند تصمیم گیری کند.

اتوریتی (Authority)

اتوریتی (Authority)

ترکیبی از سیگنال های که موتور جستجو برای دسترسی به صفحات وب و رتبه بندی نتایج از آن استفاده می کند. (با آتوریتی ماز اشتباه گرفته نشود)

بک لینک (Backlink)

بک لینک (Backlink)

بک لینک ها به ایندکس صفحات در وب کمک کرده و برای موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت می باشند؛ طبق بررسی های انجام شده بک لینک مهم ترین فاکتور بهینه سازی سایت است.

بایدو (Baidu)

بایدو (Baidu)

محبوب ترین موتور جستجو در چین؛ بایدو توسط رابین لی و اریک زو در سال ۲۰۰۰ ساخته شد.

بینگ (Bing)

بینگ (Bing)

بینگ موتور جستجو شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۱۰ ، بینگ نتایج جستجوی یاهو را به عنوان بخشی از نتایج جستجو خود به کار برد.

کلاه سیاه (Black Hat)

کلاه سیاه (Black Hat)

تکنیک های سئو با ریسک بالا انجام که قوانین وبمستر گوگل را نقض می کنند.

ضریب خروج (Bounce Rate)

ضریب خروج (Bounce Rate)

درصدی از بازدیدکنندگان که بدون بازدید از صفحه دیگری وب پیج را ترک می کنند. نرخ بانس ریت کاملا بستگی به موضوع سایت داشته و خروجی آن در هر حوزه متفاوت است اما نرخ بالای آن در بسیار از موارد نشان دهنده مشکل محتوایی، ظاهر سایت یا عدم ارتباط موضوع با کلمه جستجو شده را دارد؛ ضریب خروج از فاکتور هایی است که مستقیما بر روی سئو تاثیر می گذارد.

ربات (Bot)

ربات (Bot)

مانند: گوگل بات و خزنده گوگل.

خرده نان (Breadcrumb)

خرده نان (Breadcrumb)

به منوی طبقه بندی شده در بالا یا پایین محتوای صفحه گفته می شود که مسیر فعلی کاربر را به او نمایش می دهد.

لینک شکسته (Broken Link)

لینک شکسته (Broken Link)

لینکی که هدایت شود بر روی صفحه ۴۰۴؛ معمولا یک لینک زمانی شکسته می شود که:

  • وب سایت از دسترس خارج شود.
  • صفحه بدون در نظر گرفتن ریدایرکت حذف شود.

کش (Cache)

تکنولوژی که به طور موقت محتوای وب را ذخیره می کند مانند تصاویر برای کاهش سرعت لود سایت در بارگذاری های آینده.

کنونیکال (Canonical URL)

کنونیکال (Canonical URL)

کنونیکال یک تگ HTML که صفحه اصلی را از دیگر صفحات جدا می کند؛ بیشترین کاربرد این تگ در فروشگاه های اینترنتی و سایت هایی است که از فیلترینگ محصولات استفاده می کنند.

طعمه کلیک (Click Bait)

محتوایی که برای جلب توجه مردم برای کلیک کردن بر روی آن نوشته شده است؛ به طور معمول با استفاده جذاب و منحصر به فرد عنوان شکل میگیرد.

پنهان کاری یا دور زدن موتور جستجو (Cloaking)

پنهان کاری یا دور زدن موتور جستجو (Cloaking)

نشان دادن محتوایی متفاوت با موضوع و URL صفحه به افراد و موتور جستجو؛ انجام این کار قوانین وبمستر گوگل را نقض می کند و سایت خاطی پنالتی خواهد شد.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

CMS مخفف Content Management System به معنی سیستم مدیریت محتوا می باشد. فضایی که در آن سایت مدیریت می شود.

محتوا (Content)

محتوا (Content)

متون، تصاویر، پادکست و ویدئو یا به طور کلی اطلاعاعتی که با کاربران ارتباط بر قرار کند در راستی موضوع هدف محتوا نام دارد.

نرخ تبدیل (Conversion)

نرخ تبدیل (Conversion)

هنگامی که کاربر یک اقدام برنامه ریزی شده در سایت را انجام می دهد از نمونه های بهینه سازی نرخ تبدیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام یک خرید.
  • افزودن کالا به سبد خرید.
  • تکمیکل فرم ثبت نام، سفارش محصول یا خدمات.
  • دانلود محتوا.
  • عضویت در خبرنامه ایمیلی.
  • مشاهده ویدئو یا به اشتراک گذاری آن.

بودجه خزنده (Crawl Budget)

بودجه خزنده (Crawl Budget)

تعداد کل URL هایی که جستجوگر می تواند در یک بازه زمانی خاص در یک وب سایت بخزد.

ارور خزنده (Crawl Error)

ارور خزنده (Crawl Error)
  • URL هایی که خزنده قادر به ایندکس آنها نیست.
  • URL هایی که کد وضعیت را به باز می گردانند.

خزنده (Crawler)

خزنده (Crawler)

یک برنامه که موتور های جستجو از آن برای ایندکس صفحات در وب استفاده می کنند. ربات ها برای ایندکس صفحات و آپدیت محتوا اطلاعات را از درون صفحه برای کاوش و آنالیز جمع آوری می کنند.

سی اس اس (CSS)

سی اس اس (CSS)

توصیف نحوه نمایش عناصر در HTML توسط کدهای CSS صورت می گیرد؛ باید درون صفحه از طریق Inspect Element قابل مشاهده باشد.

حذف ایندکس (De-index)

حذف ایندکس (De-index)

هنگامی که یک موتور جستجو به دلیل محتوای بی کیفیت، کد ربات یا نوایندکس صفحه ای را از نتایج جستجو حذف می کنند.

Disavow

Disavow

اگر بک لینک پروفایل سایت شما حاوی لینک های اسپم و پولی حتی بی کیفیت است که به رتبه شما آسیب می رساند و شما قادر به پاک کردن آنها نیستند از ابزار Google Disavow استفاده کنید.

لینک دوفالو (Do-follow)

لینک دوفالو (Do-follow)

تمامی لینک های نوفالو به صورت پیش فرض فالو محسوب می شوند؛ لینک های فالو توسط خزنده گوگل مورد استفاده قرار میگیرند.

محتوای کپی (Duplicate Content)

محتوای کپی (Duplicate Content)

هنگامی که مقدار قابل توجهی از مطالب موجود در یک صفحه وب با دیگر صفحات مطابقت دارد ، یا بسیار شبیه به آن است.

زمان ماندگاری (Dwell Time)

زمان ماندگاری (Dwell Time)

مدت زمانی که کاربر بر روی نتیجه جستجو کلیک کرده و در آن زمان خواندن یا دیدن را سپری می کنند وسپس از طریق یک دکمه بازگشت به صفحه نتایج جستجو باز میگردد.

ادامه دارد …