سئو چیست

سئو چیست

سئو مخفف کلمه ی انگلیسی Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو می باشد.

تعریف سئو به زبان ساده

تاریخچه سئو از زمان موتورهای جستجو آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد اما بهینه سازی موتورهای جستجو از زمان پیدایش گوگل یعنی سال ۱۹۹۷ به دلیل موفقیت آن میان کاربران اینترنت پر رنگ و پر رنگ تر شد.

به هر اقدامی که به طور مستقیم برای بالا بردن رتبه سایت در موتور های جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو صورت بگیرد سئو و بهینه سازی سایت گفته می شود.

قبل از موتورهای جستجو

از سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ بهینه سازی موتورهای جستجو SEO پیچیدگی های الان را نداشت چرا که سایت های موجود در اینترنت به ۱۰۰۰ عدد هم نمی رسیدند و زمینه فعالیت اکثر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بود لذا موتورهای جستجو مشکل زیادی با درک، شناسایی و دسته بندی محتوای آنها نداشتند.

در واقع در روزهای ابتدایی وب؛ لیستینگ های آنلاین که به آنها دایرکتوری گفته می‌شد نقش موتورهای جستجو را بازی میکردند، کاربران با وارد شدن به این دایرکتوری‌ها با لیستی از سایت‎‌های دسته بندی شده مواجه می شدند؛ از معروف ترین دایرکتوری‌‎های وب می توان به Yahoo listing و DMoz اشاره کرد.

DMOZ Directory

شکل گیری موتورهای جستجو

از سال ۱۹۹۸ به بعد و با افزایش سایت ها دایرکتوری ها قادر به پاسخگویی درخواست کاربران نبودند در همان جا بود که ایده ساخت موتور های جستجو در ذهن کارآفرینان اینترنت شکل گرفت.

در روزهای ابتدایی دنیای جستجو بسیار ساده تر از الان بود، وبمستران به اهمیت جایگاه در نتایج پی برده بودند در همان هنگام بود که حرفه سئو پدید می‌آمد. پروسه سئو در موتورهای جستجو ابتدایی بسیار ساده تر از وضعیت فعلی بود به طور مثال در آن زمان فقط کافی بود تا با تکرار یک کلمه در متن وزن آن را بیشتر کنید تا رتبه بهتری بگیرید یا کلیدواژه های خود را در متاتگ کیوردز که الان کار نمیکند قرار دهید.

پیدایش گوگل

سرگئی برین و لری پیچ، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیان‌گذاری کردند. گوگل درمیان کاربران اینترنت هواداران بسیاری را به خود جذب کرد دلیل آن نیز طراحی ساده گوگل بود. عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه (استفاده از کلمه کلید به تعداد مناسب، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، لینک و ساختار وب‌سایت) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به این امر سازند که از نوعی دست‌کاری که در موتورهای جستجو دیده می‌شود، که تنها به عوامل داخل صفحه توجه می‌کنند، اجتناب کند.

علی‌رغم اینکه به بازی گرفتن رتبه در نتایج جستجو گوگل نیست به سایر موتورهای جستجو سخت‌تر بود اما با این حال متخصصین سئو سرانجام با به کارگیری ابزارها و روش هایی برای لینک بیلدینگ توانستند نتایج گوگل را تحت تاثیر خود قرار دهند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها روی تبادل، خرید و فروش لینک در حجم زیاد و وسیع متمرکز شدند. بعضی از این طرح‌ها یا مزارع لینک، موجب ایجاد هزاران وب‌سایت برای فروش بک لینک شدند.

با گسترش عمومیت وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجوی پیشرفته در الگوریتم‌های خود تغییراتی در جهت بهبود ایندکس اعمال کردند.

گوگل در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب‌سایت‌هایی را که حاوی محتوای کپی از دیگر وب‌سایت‌ها و منابع بودند را جریمه کند.

آپدیت‌‌های گوگل

در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن خبر داد کرد که هدف آن، جریمه کردن وب‌سایت‌هایی بود که از روش‌های غیر استاندارد لینک بیلدینگ جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس‌خوار رونمایی کرد؛ یک الگوریتم که جهت بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که گوگل پنگوئن به الگوریتم اصلی رتبه‌بندی گوگل ملحق شده‌است و دیگر آپدیت‌های آن اعلام نمی‌شود. از سال ۲۰۱۶ به بعد، الگوریتم پنگوئن گوگل دیگر به صورت لحظه‌ای نتایج جستجو را بررسی خواهد کرد.

پیج رنک، اولین الگوریتم گوگل

اولین الگوریتم گوگل و هسته مرکزی آن پیج رنک نام داشت که توسط موسسان این شرکت یعنی لری پیج و سرگی برین طراحی شده بود.

به تعریف ساده پیج رنک یک سیستم اعتبار سنجی بر اساس بک لینک های داده شده به سایت است؛ همین موضوع باعث شد تا گوگل نتایج متفاوت و مرتبط تری نسبت به سایر موتورهای جستجو ایجاد کند.

موازی با این اتفاق محبوبیت گوگل نزد کاربران وب افزایش پیدا کرد و از آن روز تا به حال گوگل به عنوان پیشتاز ترین وب سایت دنیای اینترنت و همچنین پر استفاده ترین موتور جستجو جهان رو به جلو حرکت می کند.

پیچیدگی سئو

در سال ۲۰۲۰ چندین کنگره مهم در آمریکا با حضور مدیران کمپانی بزرگ تکنولوژی مثل فیسبوک، تویتر و البته گوگل برگزار شد که در یکی از این کنفرانس ها خانم Lofgren نماینده سنا آمریکا از سوندار پیچای مدیرعامل شرکت گوگل سوالاتی پپرسید که پاسخ آنها دنیای گویای پیچیدگی‌های سئو است:

همانطور که میبینید مدیر گوگل در این کنفرانس خبری اعتراف کرد که گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی برای فهرست کردن نتایج جستجو استفاده می کند بله بیش از دویست فاکتور در رتبه بندی نتایج تاثیر گذار هستند!

شروع کار با سئو

حال که با تعریف سئو سایت آشنا شده اید نوبت به آن می رسد تا کار را با آن شروع کنید ما سعی می کنیم تا در ادامه مراحل انجام آن را به ترتیب لیست کنیم:

ثبت دامنه

فاکتورهای رتبه بندی گوگل کم نیستند و برخی از آن ها در دامنه وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد عدم توجه به این موضوع باعث از دست دادن فرصت‌هایی می شود.

خرید هاست حرفه ای

پس از ثبت دامنه نوبت به خرید هاست می رسد، داشتن هاست با کیفیت باعث بهبود سئو نمی شود اما استفاده از هاست بی کیفیت می تواند آسیب هایی به سئو وارد کند.

تگ و متاتگ‌ها

متا تگ یکی از اساسی ترین اصول سئو است. آشنایی با تگ های مهم و موثر بر سئو برای متخصصان این حوزه امری ضروری است.

تایتل تگ

تایتل تگ (Title Tag) معروف به عنوان صفحه یکی از مهم ترین فاکتور های سئو در رتبه بندی نتایج جستجو گوگل است.


مفاهیم اصلی سئو

تمامی فاکتورهای سئو، روش های انجام، تکنیک ها و قوانین در این ۶ بخش خلاصه می شوند با فراگیری آنها دانش سئوی خود را تضمین کنید:

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یکی از مهم ترین مراحل انجام سئو است. انجام سئو فنی برای ایجاد ارتباط بهتر با موتور جستجو امری ضروی به شمار می رود.

سئو داخلی

۳۰% از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در داخل سایت هستند مثل تایتل تگ، توضیحات و بدنه‌ی محتوا به این اقدامات سئو داخلی گفته می شود.

سئو خارجی

سئو خارجی دنیای پیچیده تری نسبت به دیگر اقدامات سئو مثل سئو داخلی و سئو تکنیکال دارد و البته از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

سئو کلاه سفید

با تغییرات همه روزه الگوریتم های گوگل نظیر رنک برین چهارچوب صحیح و استاندارد سئو شاید تنها راه برای پیشرفت باشد.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری متشکل از روش های قانونی و غیرقانونی سئو است. اگر گوگل متوجه استفاده از این تکنیک ها شود سایت خاطی را پنالتی می کند.

سئو کلاه سیاه

روش های سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت باعث رشد چشم گیر رتبه سایت در نتایج می شوند اما پس از فهمیدن موتور جستجو پنالتی خواهند شد.


مفاهیم لینک بیلدینگ

لینک‌ها یکی از علل پدیدار شدن موتورهای جستجو هستند لذا از اهمیت خاصی نزد آنها برخوردارند، بازی با لینک‌ها از مهم ترین فاکتورهای سئو به شمار میرود.

بک لینک

بک لینک فارسی شده عبارت Backlink می باشد؛ هنگامی که یک صفحه به صفحه ای دیگر لینک می شود مفهوم بک لینک به میان می آید.

لینک بیلدینگ

لینک سازی که با نام لینک بیلدینگ شناخته می شود یکی از مهم ترین روش ها برای بهبود سئو در موتور جستجو است.

قوانین لینک بیلدینگ

لینک سازی باعث ارسال سیگنال  از سایتی به سایتی و یا از صفحه ای به صفحه ای دیگر می شود اما این همه موضوع نیست…

انکر تکست

انکر تکست لیبل لینک یا متن لینک شده که به انگلیسی Anchor Text نامیده می شود کلمه لینک شده در تگ هایپر لینک <a> می باشد

دیساوو – Disavow

بک لینک ها همانقدر که می توانند اثر بخش واقع شوند می توانند مضر نیز باشند و شاید حتی باعث بروز پنالتی و کاهش رتبه شده شوند.

لینک نوفالو

نوفالو یک اتریبیوت HTML است که برخی موتورهای جستجو دستور دهد که لینک نباید در فهرست رتبه بندی نتایج جستجو تأثیر گذار باشد.

مزرعه لینک

ایجاد مزرعه لینک و مزرعه محتوا از روش های سئو کلاه سیاه است که موتورهای جستجوگر با آن مقابله می کنند.

لینک شکسته

لینک های شکسته عامل پنالتی گوگل و صعود به صفحه آخر گوگل هستند. البته کاملا بستگی به این موضوع دارد تا با چه سطحی به آن نگاه کنید.


الگوریتم‌های گوگل

یادگیری عملکرد الگوریتم‌های جستجو قابلیت تصمیم گیری در سئو را آسان می کند، ببینید گوگل چطور با به کارگیری این الگوریتم‌ها نتایج را رتبه بندی می کند.

پیج رنک

قلب نرم افزار ما PageRank ™ است، سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب که توسط بنیانگذاران ما در دانشگاه استنفورد ایجاد شده است.

گوگل سندباکس

سندباکس گوگل در واقعا الگوریتم نظارت بر سایت های جدیدیست که در گوگل ایندکس می شوند اما وجود آن هیچگاه توسط گوگل تایید نشده است.

رنک برین

رنک برین را می توان یکی از جدید ترین الگوریتم های گوگل بر مبنای هوش مصنوعی دانست این الگوریتم در OCTOBER 26TH, 2015 رونمایی شد.

گوگل پاندا

اولین به روزرسانی الگوریتم گوگل پاندا (Google Panda) در February 23, 2011 انجام شد و تقریبا ۱۲٪ از نتایج جستجو جهانی را تحت تأثیر قرار داد.

گوگل پنگوئن

گوگل پنگوئن نام آخرین الگوریتم گوگل می باشد که در تاریخ ۲۴ ماه آپریل ۲۰۱۲ بر روی هسته گوگل قرار گرفت و به طور رسمی معرفی شد.

گوگل دنس

الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) یکی از الگوریتم های گوگل است که تقریبا تمامی کسانی که با گوگل سر و کار دارند آن را تجربه کرده اند.

نوشته قبلی

قرارداد سئو

  1. من آموزش های سئو رو توی سئو فاکس خیلی وقته دنبال میکنم
    هم ساده و شفاف توضیح دادین و هم به همه جنبه های سئو به خوبی پرداختین
    خداقوت

  2. مقاله خیلی کاربردی بود ممنون

  3. ممنون مقاله مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox