سئو مخفف کلمه انگلیسی Search Engine Optimization سرچ انجین اپتیمایزیشن به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو می باشد. | سئو فاکس – Seofox.ir

تعریف سئو به زبان ساده چیست [آپدیت شده در 2022]

سئو چیست؟ تعریف سئو از زبان سئو فاکس تاریخچه سئو از زمان پیدایش موتورهای جستجو آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد اما سئو و بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو از زمان پیدایش گوگل یعنی سال 1997 به دلیل موفقیت آن میان کاربران اینترنت پر رنگ و پر رنگ تر شد.

به هر اقدامی که به طور مستقیم برای بالا بردن رتبه سایت در سئو موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ؛ یاهو، داک داک گو و یا حتی بایدو چینی صورت بگیرد سئو و بهینه سازی سایت گفته می شود.

داستان وب قبل از شکل گیری SEO؛ زمانی سئو آسان بود!

از سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ بهینه سازی موتورهای جستجو SEO پیچیدگی های الان را نداشت چرا که سایت های موجود در اینترنت به ۱۰۰۰ عدد هم نمی رسیدند و زمینه فعالیت اکثر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بود لذا موتورهای جستجو سئو وب مشکل زیادی با درک، شناسایی و دسته بندی محتوای آنها نداشتند.

شکل گیری دنیای سئو؛ دایرکتوری‌ ها رفتند سرچ انجین ها پدیدار شدند

از سال ۱۹۹۸ به بعد و با افزایش تعداد سایت ها دایرکتوری ها قادر به پاسخگویی درخواست کاربران نبودند در همان جا بود که ایده ساخت موتور جستجو در ذهن کارآفرینان اینترنت شکل گرفت و دنیای SEO پا به عرصه تکنولوژی گذاشت.

در روزهای ابتدایی وضعیت سئو سایت بسیار ساده تر از الان بود، وبمستران به اهمیت جایگاه در نتایج پی برده بودند در همان هنگام بود که تخصص سئو پدید می‌آمد.

پروسه سئو در موتورهای جستجو ابتدایی بسیار ساده تر از وضعیت فعلی بود به طور مثال در آن زمان فقط کافی بود تا با تکرار یک کلمه سئو در متن وزن آن را بیشتر کنید تا رتبه بهتری بگیرید یا کلیدواژه های خود را در سئو متاتگ کیوردز که الان کار نمیکند قرار دهید.

عملکرد سئو قبل از تحول موتورهای جستجو؛ گوگل به میان می آید

سرگئی برین و لری پیج، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیان‌گذاری کردند. گوگل درمیان کاربران اینترنت هواداران بسیاری را به خود جذب کرد دلیل آن نیز طراحی ساده آن بود.

عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه (استفاده از کلمه کلیدی به تعداد مناسب، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، لینک و ساختار سئو استاندارد) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر سازند که از نوعی دست‌کاری که در نتایج جستجو دیده می‌شود، که تنها به عوامل داخل صفحه توجه می‌کنند، اجتناب کند.

علی‌رغم اینکه به بازی گرفتن رتبه در سئو نسبت به سایر موتورهای جستجو سخت‌تر بود اما با این حال متخصصین سئو سرانجام با به کارگیری ابزارها و روش هایی مثل سئو لینک توانستند نتایج گوگل را تحت تاثیر خود قرار دهند. بسیاری از وب‌سایت‌ها روی تبادل لینک، خرید و فروش لینک در حجم زیاد و وسیع متمرکز شدند.

بعضی از این طرح‌ها یا مزارع لینک، موجب ایجاد هزاران وب‌سایت برای فروش بک لینک در سئو شدند. با گسترش عمومیت وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجوی پیشرفته در الگوریتم‌های خود تغییراتی در جهت بهبود ایندکس اعمال کردند. گوگل در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت الگوریتم پاندا خبر داد که وب‌سایت‌هایی را که حاوی محتوای کپی از دیگر وب‌سایت‌ها و منابع بودند را جریمه کند.

تاثیر الگوریتم های گوگل بر سئو چیست

در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن خبر داد کرد که هدف آن، جریمه کردن وب‌سایت‌هایی بود که از روش‌های غیر استاندارد لینک بیلدینگ جهت افزایش سئو سایت خود استفاده می‌کردند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس‌ خوار رونمایی کرد؛ یک الگوریتم که جهت بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد. در سپتامبر سال ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که گوگل پنگوئن به الگوریتم اصلی رتبه‌بندی ملحق شده‌است و دیگر آپدیت‌های آن اعلام نمی‌شود. از سال ۲۰۱۶ به بعد، الگوریتم پنگوئن گوگل دیگر به صورت لحظه‌ای نتایج جستجو را بررسی خواهد کرد.

سئو به چه معناست

اولین الگوریتم گوگل و هسته مرکزی آن پیج رنک نام داشت که توسط موسسان این شرکت یعنی لری پیج و سرگی برین طراحی شده بود. به تعریف ساده در سئو پیج رنک یک سیستم اعتبار سنجی بر اساس بک لینک های داده شده به سایت است؛ همین موضوع باعث شد تا گوگل نتایج متفاوت و مرتبط تری نسبت به سایر موتورهای جستجو ایجاد کند. موازی با این اتفاق محبوبیت گوگل نزد کاربران وب افزایش پیدا کرد و از آن روز تا به حال گوگل به عنوان پیشتاز ترین وب سایت دنیای اینترنت و همچنین پر استفاده ترین موتور جستجو رو به جلو حرکت می کند.

توصیف دانش سئو از زبان مدیر گوگل

در سال 2020 چندین کنگره مهم در آمریکا با حضور مدیران کمپانی بزرگ تکنولوژی مثل فیسبوک، تویتر و البته گوگل برگزار شد که در یکی از این کنفرانس ها خانم Lofgren نماینده سنا آمریکا از سوندار پیچای مدیرعامل اجرایی آلفابت سوالاتی پپرسید که پاسخ آنها گویای پیچیدگی‌ سئو می باشد:

همانطور که میبینید مدیر گوگل در این کنفرانس خبری اعتراف کرد که گوگل از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی برای فهرست کردن نتایج جستجو استفاده می کنیم بله بیش از دویست فاکتور در سئو هستند!

نسل جدید جستجو؛ خزندگان در تار میخزند

موتورهای جستجوی پیشرفته دنیا مانند گوگل، بینگ، یاهو!، داک داک گو و بایدو از خزنده‌های وب جهت پیداکردن صفحات استفاده می‌کنند. دو دایرکتوری عمده یاهو و دی‌موز نیازمند ارسال دستی و بازنگری انسانی هستند.

شرکت گوگل، گوگل سرچ کنسول را پیشنهاد می‌دهد که یک فید نقشه سایت XML می‌تواند برای آن ایجاد و به‌ طور رایگان در کنسول Submit شود تا این اطمینان حاصل شود که تمامی صفحات، خصوصاً آن‌هایی که با دنبال کردن خودکار لینک‌ها قابل‌شناسایی نیستند، قابل‌دستیابی هستند. در گذشته یاهو، یک سرویس ارسال پرداختی داشت که خزش را به ازای مقداری هزینه در هر کلیک تضمین می‌کرد؛ که در سال ۲۰۰۹، این سرویس متوقف شد.

جلوگیری از ایندکس شدن در فهرست؛ حضور در SERP اجباری نیست

به‌منظور جلوگیری از محتوای نامطلوب در ایندکس‌های جستجو، وبمستران می‌توانند به عنکبوت‌ها (به انگلیسی: Spider) دستور بدهند که فایل‌ها یا دایرکتوری‌های خاصی را درون فایل استاندارد Robots.txt در دایرکتوری اصلی دامنه، مورد بررسی و خزش (به انگلیسی: Crawl) قرار ندهند. به‌علاوه، یک صفحه می‌تواند صراحتاً از پایگاه داده‌ موتور جستجو خارج شود؛ که این عمل از طریق استفاده از متاتگ‌های مخصوص به ربات‌ها صورت می‌گیرد.

هنگامی که یک موتور جستجو از یک سایت بازدید می‌کند فایل robots.txt واقع در دایرکتوری اصلی، نخستین جایی است که مورد خزش قرار می‌گیرد. سپس فایل robots.txt تجزیه شده و به ربات دستور داده می‌شود که کدام صفحات نباید مورد بررسی و خزش قرار بگیرند.

اسلاید تصاویر