شبکه اجتماعی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

“تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را نادیده نگیرید” این جمله از دهان بسیاری از سئوکاران بزرگ مانند Rand Fishkin بیرون آمده است.

نقش شبکه های اجتماعی در سئو

همانطور که می دانید سئو به طور کلی به دوبخش سئو داخلی و  سئو خارجی تقسیم می شود، سئو داخلی 30 و خارجی 70 درصد از فاکتور ها سئو را در بر می گیرند و شبکه های اجتماعی سهمی 10 درصدی از این 70 درصد دارند (البته این ارقام نظر شخصی بنده است و ممکن است اشتباه باشد!).

شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارند؟

به طور کلی هر سیگنالی که از شبکه های اجتماعی به خصوص Twitter و Google Plus دریافت می گردد خوب است و تا حدی بر رتبه سایت در گوگل تاثیر گذار است.

فعالیت در کدام شبکه اجتماعی به صورت مستقیم در سئو اثر گذار است؟

منظور از سیگنال های شبکه های اجتماعی می تواند هر چیزی باشد که درون یک Social Network به نفع شما اتفاق می افتد، این سیگنال می تواند لینک، لایک، ریتویت، اشتراک گذاری مطالب و … باشد. اما طبق تجربیات بنده برندینگ از طریق شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر بهینه سازی و رتبه سایت دارند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی فیسبوک، تویتر، لینکدین و اینستاگرا می توانند تاثیر خوبی بر روی رتبه سایت داشته باشند.

اما نکته قابل توجه این است که علاوه بر بحث سئو سایت و بهینه سازی شبکه های اجتماعی به خصوص Facebook و Twitter مکان خوبی برای بازاریابی (سوشیال مارکتینگ را مطالعه نمایید)، فروش کالا و جذب مخاطب برای وب سایت هستند.

جمع بندی

به طور کلی گوگل سایت هایی را که در شبکه های اجتماعی محبوب هستند و فعالیت دارند را بیشتر از بقیه سایت ها دوست دارد اما این به این معنی نیست که فعالیت در شبکه های اجتماعی به معنی پایان سئو وب سایت است! همانطور که گفتم شبکه های اجتماعی تنها سهمی 10 دصدی از یک فاکتور 70 درصدی سئو را دارند، این بدین معناست انجام تمامی کارهای ذکر شده در شبکه های اجتماعی مانند: لینک بیلدینگ، برندینگ، کانتنت مارکتینگ و …  تنها 10 درصد از 70 درصد فاکتور های سئو را در بر می گیرد.

نکته 1: تمامی External Link های شبکه های اجتماعی به صورت نوفالو درج شده اند (تاثیر لینک های Nofollow را مطالعه کنید) بنابراین از این شبکه ها نمیتوان برای لینک بیلدینگ استفاده کرد.