وبلاگ آموزش سئو و بهینه سازی سایت

Technical SEO سئو تکنیکال سئو تکنیکال چیست تعریف سئو تکنیکال چک لیست سئو تکنیکال سئو فنی آموزش سئو تکنیکال راهنمای سئو تکنیکال سئو Technical معنی سئو تکنیکال موارد سئو تکنیکال سئو تکنیکال برای سایت سئو و بهینه سازی تکنیکال سایت درباره سئو تکنیکال یادگیری سئو تکنیکال سئو سایت تکنیکال آشنایی با سئو تکنیکال آموزش Technical SEO

سئو تکنیکال چیست – آموزش Technical SEO – چک لیست سئو فنی سایت – راهنمای جامع سئو تکنیکال

انجام سئو فنی بر روی سایت برای ایجاد ارتباط بهتر با کاربران سایت و همچنین گوگل امری ضروی به شمار می رود.

محتویات نمایش

تعریف سئو تکنیکال چیست؟

برای ساخت یک خانه آجری شما نیاز به ملات کار، پول و نیرو دارید در این مثال ملات حکم Technical SEO را دارد. سئو تکنیکال به تمامی کارهایی گفته می شود که در جهت بهبود عملکرد فنی سایت انجام می شود و نتیجه آن بهبود وضعیت ایندکسینگ گوگل، درک بهتر خزنده سئو از محتوای سایت و رضایت کاربر است. یک خبر خوب: پس از به اتمام رسیدن چک لیست فاکتور های تکنیکال سئو دیگر نیازی به رفع مجدد خطاها نیست این یعنی بهینه سازی فنی سایت تنها یک بار برای همیشه انجام می شود.

چک لیست سئو تکنیکال [آپدیت شده در 2022]

با انجام چک لیست سئو تکنیکال سلامت خود را تضمین کنید:

1- نقش ریسپانیسو بودن قالب در سئو / سایت خود را موبایل فرندلی کنید

امروزه بیشتر جستجوهای اینترنت با موبایل و تبلت انجام می شود، چند ماه پیش خبری مبتنی بر تغییر وضعیت ایندکس ربات گوگل به پنل سرچ کنسول تمامی افراد ارسال شد که حاکی از تغییر قانون ایندکس گوگل بود. از این پس ربات دسکتاپ جای خود را به ربات دستگاه‌های کوچک هوشمند می دهد این یعنی از این پس رتبه بندی نتایج جستجو گوگل بر اساس نسخه موبایل صورت می پذیرد. نکاتی که در سئو موبایل می توان انجام داد: یکی بودن محتوای موبایل و دسکتاپ؛ لود صفحات کمتر از 4 ثانیه؛ استفاده از AMP؛ تست موبایل فرندلی بدون ارور؛ عدم جلوگیری از لود CSS و Js؛ عدم استفاده از فلش.

2- نقش کاهش سرعت لود صفحات در سئو / هر چه سریعتر بهتر

کاهش سرعت لود در سئو بسیار حائز اهمیت است. سایت‌های در جایگاه بالاتری نسبت به سایت‌های کند قرار می گیرند. استاندارد سرعت لود صفحات وب کمتر از 7 ثانیه است. سرعت لود رابطه مستقیمی با رضایت کاربر دارد.

کارهایی که می توانید در جهت افزایش سرعت سایت خود انجام دهید: سیستم عامل سرور 64 بیت باشد؛ آپدیت نسخه پی اچ پی از 5.2 به 7.2؛ کاهش حجم تصاویر تا حد ممکن؛ استفاده از کش؛ کاهش افزونه‌‌های فعال وردپرس؛ Minify کدهای خروجی صفحات؛ استفاده از قالب‌های سبک؛ کسب امتیاز 100 در LightHouse.

3- نقش بهینه سازی ساختار سایت در سئو / سئو Structure را دست کم نگیرید

سئو ساختار سایت باعث دسترسی بهتر خزنده گوگل و کاربر به صفحات سایت ما می شود. صفحات مهم سایت را از صفحه اصلی دور نکنید صفحات مهم سایت باید حداکثر تا 3 کلیک از صفحه اصلی در درسترس کاربران قرار بگیرند. برای تشخیص عمق کلیک صفحات می توانید از Screaming Frog استفاده کنید.

4- نقش URL در سئو / کلمه کلیدی در آدرس صفحه بسیار مهم است

وجود عین عبارت کلیدی به فارسی و یا ترجمه انگلیسی آن در URL می تواند باعث رضایت کاربر و موتورجستجو شود. نکاتی که باید درباره سئو URL دانست: URL تا حد ممکن مختصر و مفید باشد؛ از – برای جداکننده استفاده شود نه چیز دیگری؛ از کارکتر های اضافه استفاده نشود؛ فقط یک بار از کلمه کلیدی استفاده شود؛ URL تنها با یک آدرس در دسترس باشد؛ از ترجمه انگلیسی کلیدواژه در URL استفاده شود.

5- نقش نصب و فعالسازی پروتکل SSL در سئو / گوگل رسما تاثیر امنیت در سئو را تایید کرده

استفاده از SSL و انتقال آدرس از Http:// به Https:// یکی از فاکتورهای رتبه بندی مورد تایید گوگل است. استفاده از SSL در سئو سایت باعث افزایش امنیت انتقال اطلاعات سایت می شود، SSL را بیشتر شرکت‌های هاستینگ ایرانی به طور رایگان ارائه می دهند.

6- نقش ناوبری صحیح (Navigation) در سئو / مسیر را برای کاربر و گوگل هموار کنید

ناوبری بسیار مهم است. کاربر و موتور جستجو با دنبال کردن لینک‌های منو به بسیاری از صفحات دسترسی پیدا می کنند. تکنیک های سئو ناوبری بدین شرح است: استفاده صحیح از زیر منو؛ استفاده از چندین انکر تکست ممنوع؛ استفاده از تگ ناوبری HTML5؛ Clickable بودن تمامی المان‌ها.

7- نقش بردکرامب در سئو / خرده نان ها را درست پخش کنید

منو بردکرامب به انگلیسی Breadcrumb یک منو لیست شده از لینک‌هایی است که به صورت افقی در بالای صفحه قرار میگیرند و کار آنها نمایش مسیر طی شده توسط کاربر از صفحه اصلی است. استفاده از بردکرامب در سئو باعث بهبود تجربه کاربری و دسترسی بهتر گوگل به صفحات سایت شده و در آخر باعث ایندکس سریعتر صفحات و ترافیک بیشتر می شود.

8- نقش نشانه گذاری صفحات در سئو / با اسکیما (Schema.org) سئو سایت خود را بهبود ببخشید

نشانه گذاری صفحات روز به روز مهم تر می شود چرا که گوگل هر روزه اطلاعات بیشتری از آن را در نتایج جستجو نمایش می دهد، Markup صفحات تنها توسط Schema در سئو انجام نمی شود گوگل از JSon و Microdata نیز پشتیبانی میکند. نشانه گذاری صفحات وب باعث ایجاد خروجی اسنیپت (Snippet) در صفحه نتایج جستجو (SERP) شده و در نهایت باعث افزایش کلیک و شهرت سایت می شود؛ البته نباید این نکته را فراموش کرد که بیشتر اسنیپت‌ها در وب فارسی فعال نیستند.

9- نقش فایل ربات (Robots.txt) در سئو / صفحاتی که نباید سئو شوند را مشخص کنید

فایل Robots.txt سئو در پوشه Root هاست قرار میگیرد. این فایل با وارد کردن آدرس سایت + Robots.txt در دسترس قرار دارد. محتوای Robots میزان دسترسی خزنده وب برای ایندکس صفحات را مشخص می کند. به صورت پیش فرض نیازی به افزودن کد خاصی نیست اما اگر قصد انجام تغییرات را دارید پس از اتمام از طریق پنل سرچ کنسول آپدیت را تست کنید.

10- نقش متا تگ کنونیکال در سئو / ایندکسینگ بهتر / سئو سایت تمیز تر

تگ کنونیکال در سئو بدین صورت در بخش قرار میگیرد. کنونیکال بهترین روش برای تعیین صفحه هدف در گوگل است. فرض کنید یک محصول با 4 رنگ و 5 سایز متفاوت وجود دارد و هر کدام از آنها یک صفحه دارند. اگر همه ی صفحات ایندکس شوند محتوای کپی ایجاد شده باعث بروز آسیب به سایت می شود، کنونیکال می تواند از ایندکس صفحات هرز جلوگیری کند.

11- نقش صفحه 404 در سئو / نکاتی در مورد سئو صفحات 404 که هرگز نباید فراموش کرد

وقتی که URL صفحه در دسترس نباشد ارور 404 در سئو برای کاربر نمایش داده خواهد شد. روی این موارد 404 خود کار کنید: صفحه 404 را Noindex کنید؛ ظاهر فرق زیادی با دیگر صفحات نکند؛ علت حذف شدن صفحه را مشخص کنید؛ باکس جستجو قرار دهید.

12- نقش نقشه سایت در سئو / صفحات سایت خود را بهتر و سریعتر در گوگل ایندکس کنید

نقشه سایت در سئو به ایندکس بهتر صفحات کمک می کند. Sitemap همانند نقشه راه برای خزنده گوگل مسیر صفحات را مشخص می کند. نقشه سایت شاید یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال باشد. نکات مرتبط با نقشه سایت که باید انجامشان دهیم: صفحاتی که باید ایندکس شوند در نقشه سایت باشند؛ نقشه سایت در سرچ کنسول ثبت شود.

13- نقش بودجه خزش در سئو / اعتبار سئو سایت خود را نزد گوگل افزایش دهید

خزش در وب برای گوگل هزینه بر است چون نیاز به مصرف منابع سخت افزاری دارد. گوگل برای هر سایت یک نرخ خزش سئو در نظر میگیرد که میزان آن بستگی به عوامل متعددی داشته که بعدا به آنها خواهیم پرداخت: عوامل موثر در افزایش بودجه خزش: حذف یا ویرایش لینک‌‌های ریدایرکت شده؛ لینک سازی داخلی؛ حذف محتوای کپی و تکراری؛ حذف لینک‌های شکسته.

14- نقش وضعیت خزش در سئو / ارور های تکنیکال سئو را سریعا برطرف کنید

ارورهای خزش می توانند آسیب‌های جدی به سئو بزنند؛ صفحات دارای ارور باید شناسایی شوند تا مشکل آنها برطرف شود: ارور ریدایرکت 3XX؛ ارور سرور 5XX؛ ارور کلاینت 4XX.

14- نقش محتوای کپی در سئو / محتواهای بی کیفیت را سریعا از سایت خود حذف کنید

وجود محتوای تکراری در سئو می تواند آسیب هایی به رتبه بندی سایت در نتایج وارد کند.، این را بدانید که الگوریتم پاندا وظیفه مبارزه با محتوای کپی و کم کیفت را بر عهده دارد. تگ‌‌های عنوان، توضیحات، تیتر سایت را پیدا کرده و آن ها را ویرایش کنید.

15- نقش رندرینگ در سئو / وضعیت درک گوگل از محتوای سایت را بررسی کنید

صفحاتی که کد خروجی Javascript دارند پس از خزش برای درک محتوا رندر می شوند به این پروسه تجزیه و تحلیل صفحه گفته می شود. دو روش رندر وجود دارد: ;کلاینت ساید و سرور ساید.

Related To "Technical SEO"

نوشته قبلی

ریدایرکت

نوشته بعدی

تگ عنوان

  1. سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم سئو تکنیکال با وجود این قالبهای یواست وود مارت و… و افزونه های یواست و … رعایت میشه یا حتما باید خودمان هم کد هارو اضافه و کم کنیم؟؟؟

    • سلام، متشکر.
      افزونه یواست ارتباطی به سئو تکنیکال نداره در مورد قالب هام بدون بررسی نمیتونم نظر تخصصی بدم.
      موفق باشید

  2. سجاد

    سلام واقعا دمتون گرم عالی بود
    در ارتباط با مورد 15 سوالی دارم خدمتتون
    من یک مقاله توی سایتم دارم که 2 ماهه اصلا توی گوگل بالا نمیاد توی هیچ صفحه ای حتی فچ هم کردم سرچ کنسول
    الان چیکار کنم به نظر شما؟؟

    • چک کنید ببینید نو ایندکس نباشه یا کنونیکال نداشته باشه اگر از نظر تکنیکال مشکلی نداشت چند بک لینک براش ایجاد کنید ایندکس میشه.

  3. ممنون از وقتی که گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

SEOFox