سئو تکنیکال

سئو تکنیکال
Technical SEO

سئو تکنیکال یکی از مهم ترین مراحل انجام سئواست. انجام سئو فنی بر روی سایت برای ایجاد ارتباط بهتر با موتور جستجو امری ضروی به شمار می رود.

سئو تکنیکال چیست؟

برای ساخت یک خانه آجری شما نیاز به ملات کار، پول و نیرو دارید در این مثال ملات حکم سئو تکنیکال را دارد. سئو تکنیکال به تمامی کارهایی گفته می شود که در جهت بهبود عملکرد فنی سایت انجام می شود و نتیجه آن بهبود وضعیت ایندکسینگ گوگل، درک بهتر Web Crawler از محتوای سایت و رضایت کاربر است.

یک خبر خوب: پس از به اتمام رسیدن چک لیست فاکتور های تکنیکال سئو دیگر نیازی به رفع مجدد خطاها نیست این یعنی بهینه سازی فنی سایت تنها یک بار برای همیشه انجام می شود.

سئو فاکس

چک لیست مهم ترین فاکتور های سئو تکنیکال

با انجام چک لیست زیر سلامت سئو فنی سایت خود را تضمین کنید:

۱- طراحی صفحات به صورت [موبایل فرندلی]

امروزه بیشتر جستجوهای اینترنت با موبایل و تبلت انجام می شود، چند ماه پیش خبری مبتنی بر تغییر وضعیت ایندکس ربات گوگل به پنل سرچ کنسول تمامی افراد ارسال شد که حاکی از تغییر قانون ایندکس گوگل بود. از این پس ربات دسکتاپ جای خود را به ربات دستگاه‌های کوچک هوشمند می دهد این یعنی از این پس رتبه بندی نتایج جستجو گوگل بر اساس نسخه موبایل صورت می پذیرد.

رعایت این نکات در سئو موبایل ضروریست:

  • یکی بودن محتوای موبایل و دسکتاپ
  • لود صفحات کمتر از ۴ ثانیه
  • استفاده از AMP
  • تست موبایل فرندلی بدون ارور
  • عدم جلوگیری از لود CSS و Js
  • عدم استفاده از فلش

۲- کاهش سرعت لود صفحات

کاهش سرعت لود سایت یکی از فاکتورهای شناخته شده در سئو است. سایت‌های در جایگاه بالاتری نسبت به سایت‌های کند قرار می گیرند. استاندارد سرعت لود صفحات وب کمتر از ۷ ثانیه است. سرعت لود رابطه مستقیمی با رضایت کاربر دارد.

حداقل اقدامات در جهت کاهش سرعت لود صفحات:

  • سیستم عامل سرور ۶۴ بیت باشد
  • آپدیت نسخه پی اچ پی از ۵.۲ به ۷.۲
  • کاهش حجم تصاویر تا حد ممکن
  • استفاده از کش
  • کاهش افزونه‌‌های فعال وردپرس
  • Minify کدهای خروجی صفحات
  • استفاده از قالب‌های سبک
  • کسب امتیاز ۱۰۰ در LightHouse

۳- بهینه سازی ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت باعث دسترسی بهتر خزنده گوگل و کاربر به صفحات سایت ما می شود. صفحات مهم سایت را از صفحه اصلی دور نکنید صفحات مهم سایت باید حداکثر تا ۳ کلیک از صفحه اصلی در درسترس کاربران قرار بگیرند. برای تشخیص عمق کلیک صفحات می توانید از Screaming Frog استفاده کنید.

۴- کلمه کلیدی در URL

وجود عین عبارت کلیدی به فارسی و یا ترجمه انگلیسی آن در URL می تواند باعث رضایت کاربر و موتورجستجو شود.

نکاتی که باید در این باره دانست:

  • URL تا حد ممکن مختصر و مفید باشد
  • از – برای جداکننده استفاده شود نه چیز دیگری
  • از کارکتر های اضافه استفاده نشود
  • فقط یک بار از کلمه کلیدی استفاده شود
  • URL تنها با یک آدرس در دسترس باشد
  • از ترجمه انگلیسی کلیدواژه در URL استفاده شود

۵- نصب و فعالسازی پروتکل SSL

، استفاده از SSL و انتقال آدرس از Http:// به Https:// یکی از فاکتورهای رتبه بندی مورد تایید گوگل است. به کار گیری SSL باعث افزایش امنیت انتقال اطلاعات سایت می شود، SSL را بیشتر شرکت‌های هاستینگ ایرانی به طور رایگان ارائه می دهند.

۶- ناوبری صحیح (Navigation)

ناوبری بسیار مهم است. کاربر و موتور جستجو با دنبال کردن لینک‌های منو به بسیاری از صفحات دسترسی پیدا می کنند.

سئو ناوبری:

  • استفاده صحیح از زیر منو
  • استفاده از چندین انکر تکست ممنوع
  • استفاده از تگ ناوبری HTML5
  • Clickable بدون تمامی المان‌ها

۷- بردکرامب: مسیر راهنمای کاربر

منو بردکرامب به انگلیسی Breadcrumb یک منو لیست شده از لینک‌هایی است که به صورت افقی در بالای صفحه قرار میگیرند و کار آنها نمایش مسیر طی شده توسط کاربر از صفحه اصلی است. استفاده از بردکرامب باعث بهبود تجربه کاربری و دسترسی بهتر گوگل به صفحات سایت شده و در آخر باعث ایندکس سریعتر صفحات و ترافیک بیشتر می شود.

۸- نشانه گذاری صفحات با اسکیما (Schema.org)

نشانه گذاری صفحات روز به روز مهم تر می شود چرا که گوگل هر روزه اطلاعات بیشتری از آن را در نتایج جستجو نمایش می دهد، Markup صفحات تنها توسط Schema انجام نمی شود گوگل از JSon و Microdata نیز پشتیبانی میکند.

نشانه گذاری صفحات وب باعث ایجاد خروجی اسنیپت (Snippet) در صفحه نتایج جستجو (SERP) شده و در نهایت باعث افزایش کلیک و شهرت سایت می شود؛ البته نباید این نکته را فراموش کرد که بیشتر اسنیپت‌ها در وب فارسی فعال نیستند.

۹- فایل ربات (Robots.txt)

فایل Robots.txt در پوشه Root هاست قرار میگیرد. این فایل با وارد کردن آدرس سایت + Robots.txt در دسترس قرار دارد. محتوای Robots میزان دسترسی خزنده وب برای ایندکس صفحات را مشخص می کند. به صورت پیش فرض نیازی به افزودن کد خاصی نیست اما اگر قصد انجام تغییرات را دارید پس از اتمام از طریق پنل سرچ کنسول آپدیت را تست کنید.

۱۰- تگ کنونیکال

تگ کنونیکال بدین صورت در بخش <Head> قرار میگیرد. کنونیکال بهترین روش برای تعیین صفحه هدف در گوگل است. فرض کنید یک محصول با ۴ رنگ و ۵ سایز متفاوت وجود دارد و هر کدام از آنها یک صفحه دارند. اگر همه ی صفحات ایندکس شوند محتوای کپی ایجاد شده باعث بروز آسیب به سایت می شود، کنونیکال می تواند از ایندکس صفحات هرز جلوگیری کند.

۱۱- روی صفحه ۴۰۴ سایت کار کنید

وقتی که URL صفحه در دسترس نباشد ارور ۴۰۴ برای کاربر نمایش داده خواهد شد. روی این موارد ۴۰۴ خود کار کنید:

  • صفحه ۴۰۴ را Noindex کنید.
  • ظاهر فرق زیادی با دیگر صفحات نکند.
  • علت حذف شدن صفحه را مشخص کنید.
  • باکس جستجو قرار دهید.

۱۲- نقشه سایت

نقشه سایت به ایندکس بهتر صفحات کمک می کند. Sitemap همانند نقشه راه برای خزنده گوگل مسیر صفحات را مشخص می کند. نقشه سایت شاید یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال باشد.

نکات مرتبط با نقشه سایت:

  • صفحاتی که باید ایندکس شوند در نقشه سایت باشند
  • نقشه سایت در سرچ کنسول ثبت شود

۱۳- بودجه خزش

خزش در وب برای گوگل هزینه بر است چون نیاز به مصرف منابع سخت افزاری دارد. گوگل برای هر سایت یک نرخ خزش در نظر میگیرد که میزان آن بستگی به عوامل متعددی داشته که بعدا به آنها خواهیم پرداخت:

۴ عامل موثر در افزایش Crawl Budget:

  • حذف یا ویرایش لینک‌‌های ریدایرکت شده
  • لینک سازی داخلی
  • حذف محتوای کپی و تکراری
  • حذف لینک‌های شکسته

۱۴- وضعیت خزش

ارورهای خزش می توانند آسیب‌های جدی به سئو بزنند؛ صفحات دارای ارور باید شناسایی شوند تا مشکل آنها برطرف شود:

  • ارور ریدایرکت ۳XX 
  • ارور سرور ۵XX
  • ارور کلاینت ۴XX 

۱۴- محتوای کپی یا کوتاه را سریعا حذف کنید

وجود محتوای تکراری می تواند آسیب هایی به وضعیت سئو وارد کند.، این را بدانید که الگوریتم Panda پاندا وظیفه مبارزه با محتوای کپی و کم کیفت را بر عهده دارد. تگ‌‌های عنوان، توضیحات، تیتر سایت را پیدا کرده و آن ها را ویرایش کنید.

۱۵- رندرینگ | Rendering

صفحاتی که کد خروجی Javascript دارند پس از خزش برای درک محتوا رندر می شوند به این پروسه تجزیه و تحلیل صفحه گفته می شود. دو روش رندر وجود دارد: ;کلاینت ساید و سرور ساید.

  1. سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم سئو تکنیکال با وجود این قالبهای یواست وود مارت و… و افزونه های یواست و … رعایت میشه یا حتما باید خودمان هم کد هارو اضافه و کم کنیم؟؟؟

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹
    • سلام، متشکر.
      افزونه یواست ارتباطی به سئو تکنیکال نداره در مورد قالب هام بدون بررسی نمیتونم نظر تخصصی بدم.
      موفق باشید

      ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  2. سجاد

    سلام واقعا دمتون گرم عالی بود
    در ارتباط با مورد ۱۵ سوالی دارم خدمتتون
    من یک مقاله توی سایتم دارم که ۲ ماهه اصلا توی گوگل بالا نمیاد توی هیچ صفحه ای حتی فچ هم کردم سرچ کنسول
    الان چیکار کنم به نظر شما؟؟

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    • چک کنید ببینید نو ایندکس نباشه یا کنونیکال نداشته باشه اگر از نظر تکنیکال مشکلی نداشت چند بک لینک براش ایجاد کنید ایندکس میشه.

      ۲۶ تیر ۱۳۹۹
  3. ممنون از وقتی که گذاشتید

    ۸ خرداد ۱۳۹۹
    • احسان اسکندری

      خواهش می کنم.

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *