۰۲۱-۲۲۳۲۳۱۷۱
تراست رنک (Trust Rank)

تراست رنک یا امتیاز اعتماد گوگل Google TrustRank چیست

در این مقاله هر آنچه را که درباره TrustRank گوگل نیاز است که بدانید را، یاد خواهید گرفت. امتیاز اعتماد گوگل چیست؟ چگونه کار میکند؟ و از همه مهمتر! چگونه میتوان آنرا بدست آورد ؟

تراست رنک یا امتیاز اعتماد گوگل Google TrustRank چیست؟

در واقع TrustRank به گوگل و سایر موتورهای جستجو در مبارزه با اسپم کمک می کند. به طور ویژه TrustRank سیگنال های قابل اعتماد را اندازه گیری می کند. این سیگنال ها کمک میکنند تا ارزیابی و رتبه بندی موتورهای جست جو قانونمند و بر اساس سیگنال های درست پیش رود. ( مانند لینک ها و محتوا)

با اینکه TrustRank در ابتدا توسط یاهو و مهندسین دانشگاه استفورد ایجاد شد، اما گوگل ثابت کرد آنها نیز در الگوریتم های خود از امتیاز اعتماد استفاده میکنند. برای مثال اختراع “موتور جستجویی که نتایج را بر اساس معیار اعتماد طبقه بندی میکند” را به نام خود ثبت کردند.

اظهار نظرات رسمی گوگل را نیز در اینجا آورده ایم

تاکنون PageRank شناخته شده ترین معیار اعتماد موتور جستجو بوده است، درواقع پیج رنک بیشتر دنبال لینک ها و میزان اهمیت آنهاست. بنابراین اگر لینک های با کیفیت بسیار زیادی دارید، احتمالا دوست دارید اعتماد گوگل را بدست آورید. اما خوب است بدانید که بیش از ۲۰۰ سیگنال مختلف وجود دارد که ما در رتبه بندی خود از آنها استفاده می کنیم.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید و بهتر متوجه مفهوم اعتماد و اینکه چطور کار میکند، شوید. در یک عبارت و با چند کلمه آنرا بیان میکنیم:

  • اعتبار
  • اعتماد
  • اقتدار

به عبارت دیگر گوگل وب سایتهایی را که به آنها اعتماد دارد ارتقا می بخشد و این میزان اعتماد را با الگوریتم های خود اندازه میگیرد.

TrustRank واقعا چطور کار میکند؟

در ادامه جزئیات بیشتری درباره اینکه TrustRank چطور کار میکند خواهیم گفت . شما به آن به عنوان یک فیلتر نگاه کنید. اگر گوگل لینک ها و محتوای شما را قابل اعتماد تشخیص دهد، از فیلتر اعتماد رد میشوید. اما اگر TrustRank شما کم باشد ، یعنی اینکه سیگنال های اعتماد درست به نظر نرسیدند و از فیلتر رد نشدید.

نیازی به گفتن نیست که قطعا شما می خواهید گوگل سایتتان را به عنوان یک مرجع قابل اعتماد بشناسد. اگر اینطور پیش نرود، رتبه گرفتن شما بسیار سخت خواهد شد و زمان زیادی میبرد.

چطور میتوان TrustRank را اندازه گرفت ؟

پاسخ کوتاه : به نحوی این کار انجام میشود.

پاسخ کامل تر : سایت MOZ ابزاری راه برای اندازه گیری به نام MozTrust توسعه داده است. MozTrust ابزاری است که ما با آن اندازه گیری TrustRank را مستقیماً انجام میدهیم. شاید استفاده از این ابزار عالی نباشد و برای شروع بسیار کاربردی و خوب است.

اعداد MozTrust

عدد یک در MozTrust به این معناست که صد در صد لینک های سایت شما اسپم هستند و عدد ۱۰-۱۰ نیز برای سایتی مثال دانشگاه هاروارد محاسبه خواهد شد. بنابراین داشتن امتیازی متوسط مثل ۶.۰۹ بسیار خوب است.در ادامه مقالات به شما خواهیم گفت چگونه امتیاز اعتماد گوگل را برای خود به حداکثر برسانید.

مرحله اول بهینه سازی امتیاز اعتماد در On-page SEO

در این قسمت نحوه بهینه سازی on page سایت را برای کسب امتیاز اعتماد آورده ایم :

۱- لینک دادن به سایت های معتبر :

بدون شک تاکنون برخی از سایت های ضعیف را در گوگل دیده اید، اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که اینگونه سایت ها هیچوقت به سایت دیگری لینک نمیدهند.

کارت قرمز را میبینید؟ اما در واقعیت، سایت ها معتبر از هر طرف به سایت ها لینک میدهند. شما نیز باید همین کار را انجام دهید، لینک خارجی در مطالب یکی از استراتژی های اساسی در سئو on-page میباشد.

به علاوه طبق مطالعات انجام شده، رابطه بین لینک خارجی و بالاتر رفتن رتبه گوگل وجود دارد، این نکته را به خاطر داشته باشید شما به سایت های دیگر لینک میدهید تاثیر و انعکاس آنرا در سایت خود ببینید. بنابراین با عشق به سایت های edu ، .gov و سایر سایت های معتبر و مرتبط لینک بدهید.

۲- اطلاعیه حریم خصوصی :

مطمئن شوید که سایت شما حتما یک اطلاعیه مبنی بر حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از افشا اطلاعات داشته باشد، این صفحات با اینکه محتوا خسته کننده ای دارند اما گوگل به آنها توجه میکند.

علاوه بر این همه افرادی از گوگل ادسنس استفاده میکنند باید این اطلاعیه را در سایت خود داشته باشند، پس قطعا وجود آن برای گوگل مهم است.

۳- سایت های دارای بانس ریت و بلاک شده

الگوریتم رنک برین گوگل میزان تعامل کاربر با سایت را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر میگیرد. در حقیقت ، گوگل تا جایی پیش رفته که حتی تعداد افرادی که سایت شما را با مرورگر کروم بلاک کرده اند را نیز میداند.

۴- استفاده گوگل از سایت های بلاک شده در کروم

یتوانید تصور کنید چه سایه سیاهی بر یک سایت میفتد وقتی اکثر کاربران آنرا بلاک میکنند ؟
همین موضوع درمورد سایت هایی که بانس ریت بالایی دارند نیز صدق میکند.

درواقع این سوال پیش می آید که اگر کاربر اطلاعات سایت شما را موثق و معتبر میداند چرا باید برای ترک آن عجله کند ؟ بنابراین در Google Analytics حواستان به بانس ریت و نرخ ماندگاری کاربر در سایت باشد.

۵- سیگنال های تجربه کاربری و منابع

در نهایت برای بهبود تجربه کاربری هر حرکتی که کاربر را درگیر و به سایت وابسته کند ، انجام دهید. در پایان هر مقاله لیستی از منابع استفاده شده را ذکر کنید. اینکار به گوگل نشان می دهد ، برای نوشتن محتوا به خوبی تحقیق کرده اید و محتوای شما معتبر و قابل اطمینان است.

۶- شبیه یک برند بزرگ رفتار کنید

گوگل اخیرا روی برند ها بسیار مترکز شده است. چطور ممکن است شخصی سایت وردپرسی خود را پنهان کند ؟ آیا این رفتار یک برند بزرگ است ؟ حتی اگر شما آن فردی هستید که سایتتان از دید همه پنهان است ، جای نگرانی نیست ، سیگنال های برندینگ را بسازید!

این نکته را به خاطر داشته باشید که گوگل صرفا یک ماشین رتبه بندی است و به عنوان یک الگوریتم هم شناخته میشود. برای روشن شدن مطلب گوگل متوجه نمی شود که پپسی یک برند است چون تجارت Super Bowl آنها را در سال گذشته رصد کرده است بلکه از روی سیگنال های آنلاین متوجه حضور یک برند میشود.

گوگل یک برند را بسیار جدی و مهم در نظرمیگیرد، زیرا به برند ها و مارک های تجاری اعتماد میکند. نظر اریک اشمیت مدیرعامل گوگل درباره برند های این است :

برندها راه حل هستند ، نه مشکل …آنها شما را از چاه بیرون میکشند.

Eric Schmidt

در اینجا نحوه بیرون آمدن از چاه، یک دوش طولانی و تبدیل شدن به یک برند را آورده ایم:

۱- دامنه برند- نام سایت

مطابقت دقیق کلمه را در اسم برند و دامنه فراموش کنید ! آپدیت emd گوگل خیلی واضح برای ما مشخص کرد که وجود تطابق عبارت در دامنه به هیچ وجه شما را بالا نمی آورد . پس به جای MostComfortableMaleThongsX.com از ComfyThongs.com استفاده کنید .

کار روی دامنه برند این پیام را ارسال میکند که شما یک برند منحصر به فرد بوده و شبیه برخی از سئو سایت کاران بازنده وسواسی نیستید که فقط برای رتبه گرفتن یک کلمه کار میکنند.

۲- صفحه درباره ما

برای صفحه درباره ما سایت کم نگذارید و آنرا کامل کنید. برندهای واقعی صفحات درباره ما بسیار کامل و بزرگی دارند که در آن جا درباره کمپانی ، ماموریت ها و…صحبت میشود. پس یک صفحه درباره ما حماسه آفرین بسازید که داستان شما را بیان کند.

۳- اکانت های فعال در شبکه های اجتماعی

همه برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ، لیندکین ، پینترست و ..فوق العاده فعال هستند ، حتی اگر یک سایت کوچک دارید برای آن در شبکه های اجتماعی اکانت بسازید .

۴- جستجوی برند ها در گوگل

مردم در گوگل برند را جستجو میکنند ، حالا این برند ممکن است یوتیوب ، ایکیا و یا هر سایت دیگری باشد. باید بدانید وقتی که گوگل سایت شما را به عنوان یک برند بشناسد برای آن “سایت لینک” ایجاد میکند.
لازم نیست برای برند شدن حتما خیلی ثروتمند باشید . “سایت لینک ها” زمانی ایجاد میشوند که شما بک لینک های قوی بسازید و افراد را وادار به جستجوی نام برند خود در گوگل کنید.

سوال اینجاست ، چطور این کار را انجام دهیم ؟
پاسخ ساده : یک سایت عالی بسازید.

۵- متن لینک با نام برند

افراد به صورت طبیعی با ذکرنام برند به سایت لینک میدهند. پس برای مثال اگر سایت شما Thongs4Less.com است ، بهتر است با متن “Thongs 4 Less” لینکسازی را انجام دهید.

ادامه دارد …

منبع: شهرام رهبری

  1. احسان اسکندری

    سام شهرام جان، انجام شد.

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
  2. شهرام رهبری

    سلام احسان جان وقت بخیر خسته نباشید
    بنده رهبری هستم و سایتم راه اندازی کردم اگر ممکن هست منبع رو به اسم سایتم بزنید ممنونم از شما
    با تشکر و احترام

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *