UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر محدودیتی در قالب محتوا ندارد و به عنوان هر نوع محتوایی تعریف شده است یعنی اینکه میتواند در فرمت گوناگون باشد، این محتوای تولید شده توسط کاربران که توسط مشارکت کنندگان بدون پرداخت هیچ هزینه ای  هزینه و یا با استفاده از پتانسیل طرفداران ایجاد شده است.

محتوای UGC می تواند شامل موارد گوناگونی از قبیل توویت ها و تصاویر ، فیلم ها ، صفت ها ، پست بلاگ و هر در این بین ممکن است باشد و این عمل کاربران است که به جای خود مارک تبلیغ می کنند.

کلمه UGC برگرفته از User Generated Content است این به این معناست که این محتوا در قالب و فرمت‌های گوناگونی صرفا توسط کاربران نوشته شده است.

این UGC  معمولا محتوای دیجیتال است که به یک برند پرداخته است، و از آن برند پولی بابت تبلیغات هزینه ای  دریافت نکرده اند.UGC میتواند مهمترین و بیشتر درصد از سهم رسانه های اجتماعی در دنیای بازاریابی را تثبیت کند.

محتوای UGC که کاربر تولید می کند بر روی دیگر کاربران چه تاثیری می گذارد؟

کاربران اصل بودن را تبلیغ میکنند و این باعث اعتماد دیگر کاربران میشود، مشتریان فعلی ما با UGC  میتوانند بزرگترین بازاریابان ما باشند.

درواقع مشتریان واقعی ایجاد شده توسط تولید محتوا توسط کاربران، حدود ۲ برابر از برند ها و مارکهای گران قیمت هستند، بر فرض من یک مانتو با برند متوسط خریداری کنم ولی هنگام استفاده از این مانتو متوجه کیفیت عالی آن شوم، و این مطلب را به دیگر کاربران انتقال دهم، ارزش این کار بسیار برای برند شدن بالا است و وقتی که در شبکه های اجتماعی تبلیغ میکنم محتوای معتبری برای آن برند تولید کرده ام.
جذابیت ugc در این است که مخاطبین یک حوزه چه حرفه ای و چه مبتدی نظرات و موضوعات خود را پیرامون یک حوزه مطرح می کنند و این واقعا برای گوگل و کاربر و حتی مدیر سایت جذاب است.

اهمیت محتوای UGC تولید شده برای کسب و کارها

همه مدیران تجارت ها و کسب و کارهای تمام تمرکزشان روی جلب رضایت مشتریان است و به هیچ عنوان رضایت و نظرات و بازخوردهای مشتریان را نادید نمیگیرند

نکته قابل توجه این است که  اینکه بسیاری از خریداران پیش از خرید، بخش نظرات کاربران را بررسی می‌کنند و سپس تصمیم به خرید می‌گیرند. ساده ترین محتوای UGC است که هرکاربر میتواند با ایجاد آن نقش تاثیر گذاری در یک کسب و کار داشته باشد، اغلب خریداران  قبل از اینکه محصولی را خرید کنند، به بخش کامنت ها رفته و نظرات انتقادات ،پیشنهادات کاربران را مطالعه میکنند، امتیاز های کسب شده را مشاهده میکنند، و سپس بعد از بررسی ها دست به خرید میزنند، بعنوان مثال من از سایت دیجی کالا قصد خرید پاوربانک یا همان شارژر مسافرتی دارم، برای این کار ابتدا برند های معتبر را انتخاب میکنم، سپس با توجه به بودجه ای که قصد هزینه کردن دارم، به آنالیز محصولات موجود میپردازم، امتیاز هرکالا و نواقص و مزیت هارا از بخش نظرات کاربران انتخاب میکنم

طبق این مسائل محتوای تولید شده توسط کاربران که رایگان  صورت میگیرد، ساده‌ترین محتوایی است که کاربران می‌توانند تولید کنند و از ویژگی محتوا سئو نیز برخوردار است، که همین امر و توضیح در مثال بالا نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به یک کالا ، خدمات یا کسب و کار دارد گاه ممکن است فرد از خرید صرف نظر کند، گاه ممکن است مشتری دائم آن محصول شود، فقط با همان یک نظر مثبت یا منفی کاربر.

و یک نکته دیگر اینکه تمامی کامنت ها یا همان بازخوردها، نظرات و ذائقه مشتریان می‌تواند تعیین کند که محصول یا خدمت بعدی شما چه باشد یا اینکه با بررسی میزان لایک هرمحصول از خوب بودن آن کالا، یا با میزان کامنت متقاضی محصول متوجه شوید الان چه نیازی در بازار وجود دارد.

کمک دیگری که محتوای UGC به ما میکند این است که گاها در برخی سایت ها که محتوای جدید و موضوع جدید به ذهن مدیران و وبمستران سایت خطور نمیکند، میتوان به کمک همین محتوای تولید شده توسط کاربر که میتواند هر نوع رسانه ای باشد در هر کجا، مانند بش نظرات سایت، یا بخش نظرات و یادداشت های اینستاگرام و ….میتوان به موضوع جدید رسسد.

گاها پیش می آید که  محتوای UGC کمک زیادی به کسب و کار شما می‌کند، موقعی که نمی‌دانید چه محتوایی در سایت خود به انتشار بگذارید، می‌توانید براساس سوالهای پرسیده شده توسط کاربران در چت آنلاین یا بخش تماس باما و فرم تماس و  نظرو پیشنهاد، علاقه مندی و خواسته کاربران را به نحو احسن مدیریت کنید با حجم زیادی از موضوعات برای تولید محتوا بیابید. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان و بازدید بیشتری به سمت خود بیاورید، برای خودتان هم پیش آمده است که وقتی در ساعت غیر اداری یک سوال یا نیازمندی برای شما بوجود آمده و با مراجعه به سایت ها توانسته اید مسئله خود را حل کنید، همین امر برای کاربران دیگر نیز پیش می آید .

مزایای UGC چیست ؟

  • UGCباعث راحت شدن برندسازی و افزایش آگاهی از برند و شناخته شدن برند میشود.
  • اخذ اعتبار بیشتر در بین رقیبانتان
  • رسیدن به استراتژی ایده آل
  • برنامه ریزی بهتر مخصوصا برای بازاریابی
  • کاهش هزینه تبلیغات برای شما (صرفه جویی )
  • محتوای خاص و منحصر به  فرد دارید که رقیبانتان ندارند.
  • فالوئر ها و مخاطبانتان در همه بخش های اینترنت و دنیای مجازی افزایش میابد.
  • بهتر شدن وضعیت پروفایل شما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی
  • بالا رفتن تولید و کیفیت تولید
  • موجب دریافت بک لینک رایگان و واقعی میشود و کمک به بهبود سئو میکند
  • تعامل کاربران با سایت شما بیشتر میشود.
  • تصمیم گرفتن طبق نیاز کاربران افزودن موجودی برخی کالا و کاهش تولید کالاهایی که از نظر کاربر ناموفق بوده
  • امکان بهبود سفارشی‌سازی محصولات و خدمات

ایجاد زمینه برای جذب محتوای UGC

به کار گرفتن مزیت های UGC که پیشتر با آن آشنا شدید،شما باید بتوانید در زمینه تولید محتوا توسط کاربران بهتر عمل کنید و زمینه ای را فراهم کرده و با استفاده از روش ها و راه جل هایی، مشتریان و مخاطبان برند خود را به طور موثر به تولید محتوا تشویق کنید.

چالش برگرار کنید،دعوت به تولید محتوای UGC از طریق برگزاری چالش‌ها یا مسابقات دیجیتال

شما وقتی که چالشی از قبل برنامه ریزی شده، یا مسابقه، یا جایزه برای کاربارن در نظر بگیریدتعامل با مشتری و کشاندن مشتری به تولید محتوا، اجرای چالش‌ها، مسابقات و بازی بالا می رود. وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی نیز کمک به این روش میکند  و میتوان از آنها استفاده کرد،هشتگ ها را فراموش نکنیم ،ایجاد کمپین‌های هشتگ و تولید محتوای تصویری یا ویدیویی توسط کاربران، می‌توانند به بهترین شکل ممکن در UGC به کمک ما بیاید.

با کمی زیرکی شما میتوانید هنگام برگزاری کمپین های هشتک از مخاط بخواهید که محتوای تولید شده‌ کابران خود را با هشتگ مورد نظر شما در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارد. زیرا افراد بیشتری از این کمپین باخبر می‌شوند.

وقتی شما جایزه هنگفتی برای هشتگ انتخاب کنید، هیمن برگزاری مسابقات متنوع دیجیتال، به افراد انگیزه می‌دهد تا شانس خود را برای برنده شدن جوایز امتحان کنند. بنابراین برگزاری مسابقات برای شما فرصت خوبی است تا از مخاطبان خود بخواهید مرتبط با برند شما محتوا تولید کنند

ایجاد انجمن‌ها

طبق صنعتتان به تشکیل انجمن ها و فروم ها بپردازید، و در آن بخشبا فعالیت زیاد به سوالات کاربران پاسخ دهید.

برگزاری نظرسنجی

اعتماد ایجاد کنید با برگزاری نظرسنجی‌های آنلاین (مثلا در قالب استوری اینستاگرام،یا توئیت) می‌توانید در رابطه با  تجربه کاربری، انتظارات مشتریان از محصولات در آینده، نقاط ضعف، نقاط قابل بهبود و چالش‌های آنان در رابطه با صنعت خود سوالاتی مطرح کرده و سپس اطلاعات حاصل را تحلیل کنید.

امکان ایجاد اضافه کردن نظرات کاربران به محصول

اگر شما سایت فروشگاهی دارید حتما در بخش محصولات خود بخشی برای نظرات کاربران را تهیه کنید، در یک سایت فروشگاهی این لازم است که بخشی را برای درج نظرات و امتیازدهی کاربران به محصول ایجاد کنید. نظرات و کامنت‌های کاربران یکی از رایج‌ترین انواع UGC هستند و می‌توانند به بهترین مبلغ و  حامی برندتان  تبدیل شوند.

نتیجه گیری

در عصر تکنولوژی کاربران بسیار تاثیر گذارند، یک پیج اینستاگرامی موفق کمک زیادی به سایت شما برای بهتر دیده شدن میکند، این خلاصه ای تولید محتوا توسط کاربران است که به آن UGC میگویند،این که شما مردمی باشید و تعامل کنید به نفع سایت و کسب و کار شماست.

منبع: ایران سئو


محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

محتوای تولید شده توسط کاربر که به محتوای کاربرساز نیز شناخته می‌شود آنقدر اهمیت دارد که حتی می‌تواند در سطح کلان و تصمیم‌گیری‌های بزرگ کسب و کار شما نقش بسیار زیادی داشته باشد. محتوای تولید شده توسط کاربران به هر شکلی که باشد باید جدی گرفته شود؛ چراکه مزایای زیاد آن می‌تواند منافع بسیاری را برای شما در پی داشته باشد.
در این مطلب می‌خواهیم درباره محتوای تولید شده توسط کاربر، اهمیت آن و بازاریابی محتوایی براساس محتوای کاربرساز بیشتر صحبت کنیم.

UGC مخفف چیست؟

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر در واقع مخفف User Generated Content است که نشان می‌دهد این محتوا در فرمت‌های مختلف توسط کاربران خلق شده است.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم UGC چیست، در واقع محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به انواع محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران خلق و منتشر می‌شود. این محتوا می‌تواند در قالب یکی از فرمت‌های محتوا به صورت مستقل باشد، یا می‌تواند به عنوان یک کامنت زیر پستی باشد که شما منتشر کرده‌اید. اما نکته مهم اینجاست که محتوای کاربرساز به هر شکلی که باشد باید جدی تلقی شود؛ چراکه هیچ چیز به اندازه نظر مخاطبان مهم نیست و براساس محتوای تولید شده توسط آنها می‌توان به ذائقه و نیازهای‌شان پی برد.
به عنوان یکی از انواع محتوای تولید شده توسط کاربر می‌توان به پست‌هایی اشاره کرد که کاربران در سایت‌هایی چون ویرگول، اینستاگرام، مدیوم، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و… منتشر می‌کنند. این پست‌ها می‌توانند به شکل متن، ویدیو، صوت یا عکس باشند. حتی تاییدیه‌هایی که مشتری بعد از خرید یک محصول یا دریافت خدمات برای شما می‌فرست یا نظری که در بخش‌های کامنت‌ها می‌گذارد می‌تواند نوعی از محتوای تولید شده توسط کاربران باشد.
نوع دیگری از UGC سوالاتی است که کاربران می‌پرسند و این بخش می‌تواند در برنامه تولید محتوا به شما کمک شایانی کند. حتی پست‌هایی که می‌خواهید کاربران براساس یک هشتگ یا مسابقه خاص بسازند نیز نوعی از محتوای تولید شده توسط کاربر است.
برخی معتقدند محتوای تولید شده توسط کاربر به هر شکلی که باشد باید سه ویژگی زیر را در بر بگیرد:

  1. در قالب و چارچوب حرفه‌ای تولید محتوا تولید شده باشد.
  2. در فضای آنلاین به صورت عمومی منتشر شده باشد.
  3. حداقل تلاش لازم برای تولید آن را شاهد باشیم.

اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران برای کسب و کارها

اگر بخواهیم اهمیت تولید شده توسط کاربر در کسب و کارها را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم باید بگوییم برای هر مدیر کسب و کاری، هیچ چیز مهمتر از نظرات، بازخوردها، پیشنهادات و انتقادات مشتریانش نیست. بنابراین این ساده‌ترین محتوایی است که کاربران می‌توانند تولید کنند که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به یک کسب و کار دارد. ضمن اینکه بسیاری از خریداران پیش از خرید، بخش نظرات کاربران را بررسی می‌کنند و سپس تصمیم به خرید می‌گیرند.
از سوی دیگر بازخوردها، نظرات و ذائقه مشتریان می‌تواند تعیین کند که محصول یا خدمت بعدی شما چه باشد یا اینکه متوجه شوید الان چه خلأیی در بازار وجود دارد و با پر کردن آن بتوانید هم نیاز مشتریان را برآورده کنید و هم بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.
جای دیگری که UGC کمک زیاد به شما می‌کند، زمانی است که نمی‌دانید چه محتوایی در سایت یا بلاگ خود منتشر کنید و می‌توانید براساس سوالات، نیازها و خواسته‌های مخاطبان و کاربران به راحتی موضوعات زیادی را برای تولید محتوا بیابید. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری جذب کنید و از سوی دیگر بتوانید نرخ تبدیل بیشتری دریافت کنید.
گاهی مهمترین دارایی کسب و کارها و استارتاپ‌ها به ویژه آنهایی که محتوامحور هستند، کاربران آنها هستند. به عنوان مثال می‌توان به سایت ویرگول اشاره کرد که تمام محتوا و به اصلاح چرخ آن با محتوایی می‌چرخد که کاربران تولید می‌کنند. یکی دیگر از محتواهای تولید شده توسط کاربر در این سبک می‌تواند پست مهمان در بلاگ یا سایت شما باشد که نه تنها به استراتژی و برنامه محتوای شما کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد تنوع و افزایش کیفیت نیز می‌شود.

UGC چه مزایایی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) می‌تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها و دیگر کاربران داشته باشد. این نوع محتوا نه‌تنها در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان به مدیران مشاغل کمک ویژه‌ای می‌کند، بلکه می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • برندسازی و افزایش آگاهی از برند
  • افزایش اعتبار شما به عنوان رهبر بازار
  • بهبود وضعیت متریک‌های پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید لیدهای باکیفیت
  • دریافت بک لینک و بهبود سئو
  • افزایش تعداد مخاطبان و فالوئرها
  • افزایش میزان مشارکت و تعامل
  • تصمیم‌گیری برای اضافه کردن محصولات و خدمات جدید یا حذف نمونه‌های بدون طرفدار
  • تولید محتوای منحصربه‌فرد
  • امکان بهبود سفارشی‌سازی محصولات و خدمات
  • تقویت روابط با مخاطبان
  • بهبود استراتژی و برنامه بازاریابی محتوایی
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع مصرفی
  • افزایش نرخ تبدیل

بازاریابی محتوایی از طریق UGC

همانطور که می‌دانید ساده‌ترین تعریف بازاریابی محتوایی استفاده از محتوای کاربردی و جذاب در راستای تحقق اهداف بازاریابی و تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل است. پس در این مسیر چه چیزی بهتر از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) که باعث می‌شود مخاطبان بیشتر درگیر شما بمانند، خریداران خرید بیشتری کنند و کاربران دیگر نیز با استفاده از نظرات خریداران قبلی به مشتریان شما تبدیل شوند.
یکی از مشهورترین و موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی محتوایی مبتنی بر UGC را باید کمپین Share a Coke کوکاکولا بدانیم که اولین بار سال ۲۰۱۱ برگزار شد و توانست به موفقیت چشمگیری برسد. در این کمپین کوکاکولا روی یک طرف برچسب نوشابه‌هایش نام برند خود و یک طرف دیگر یکی از ۲۵۰ نام پرطرفدار آمریکایی‌ها را زده بود تا مخاطبان با پیدا کردن نام خود، تصویر نوشابه کوکاکولا را به اشتراک بگذارند.
از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان پیش از خرید محصول، نقد و بررسی آن توسط کاربران دیگر را می‌خوانند، شما می‌توانید از این طریق اعتماد آنها را جلب کنید و ترافیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهید.
ویدیوهای UGC نیز دید بسیار خوبی نسبت به برند، محصولات و خدمات شما ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود آگاهی از برند و اعتبار برندتان افزایش پیدا کند. ویدیوهایی که توسط کاربران تولید می‌شوند بهترین نوع محتوایی هستند که آنها می‌توانند در اختیار شما قرار دهند یا در رسانه‌های دیگر به اشتراک بگذارند تا کاربران دیگر با خیال راحت تبدیل به مشتریان‌تان شوند.
گمیفیکیشن یکی دیگر از بهترین روش‌های تشویق کاربران به تولید محتواست که باعث می‌شود تاثیرات مثبت زیادی روی بازاریابی محتوایی شما داشته باشد. در این حالت جوایزی را برای کاربران در نظر می‌گیرید که در صورت تکمیل کردن یک سری کارها به آنها تعلق می‌گیرد.
مهمترین هدف گیمیفیکیشن این است که کاربران مدت زمان طولانی درگیر شما بوده و تعامل و مشارکت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل می‌توانید با گذشت زمان، فالوئرها و مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید تا تشویق شوند دوباره از شما خرید کنند.
جمع بندی
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) که به محتوای کاربرساز نیز شناخته می‌شود یکی از با ارزش‌ترین انواع محتواست که نه تنها برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد، بلکه می‌تواند برای کاربران دیگر نیز مفید باشد. محتوای تولید شده توسط کاربر آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند مستقیما در تصمیمات خرد و کلان کسب و کار تاثیر بگذارد. ممکن است تقاضا و نیاز کاربران این سرنخ را به شما بدهد که محصولات جدید اضافه کنید یا محصولات قبلی را دیگر تولید نکنید.
از سوی دیگر می‌توانید با شناخت نیازهای بازار سریع‌تر از رقبا نسبت به پرکردن آن بخش اقدام کنید. ضمن اینکه محتوای تولید شده توسط کاربر با افزایش آگاهی نسبت به برند، تایید محصولات و خدمات، و افزایش اعتبار شما می‌تواند در موفقیت بازاریابی محتوایی نقش مهمی داشته باشد.

منبع: یکتانت