سئو چیست، چرا بهینه سازی موتور جستجو برای سایت حائز اهمیت است؟

سئو چیست

سئو ترجمه شده کلمه SEO به فارسی است اما این واژه مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه‌ سازی موتور جستجو می باشد. تلفظ صحیح این واژه اس ای او هست اما سه او خوانده می شود.

اگر موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ را دروازه های ورود به دنیای وب در نظر بگیریم وب سایت ها مانند درب های پشت این دروازه ها هستند که جستجو کننده را به محتوای درخواستی مورد نظر خود پس از اقدام به عمل سرچ می رسانند.

قرار داشتن در صدر نتایج جستجو با کلمه کلیدی جستجو شده توسط یوزر می تواند شانس آن صحفه از سایت را برای رسیدن هر چه بهتر به اهداف بازاریابی افزایش دهد چرا که سئو نوعی تبلیغات بدون واسطه بوده و کاربران وارد صفحه ای می شوند که انتظار ورود به آن را دارند.

هدف سئو

اهداف سئو متعدد اند اما هدف از انجام پروسه سئو در قدم اول افزایش ترافیک به واسطه ارسال ورودی از موتور جستجو است اما این دید نزدیک ترین دیدگاهی است که میتوان از دشت پر رونق سئو داشت.

سئو می تواند در مواقعی که مخطاب سایت هدف برای پیدا کردن خدمات یا محصول مورد نیاز خود اقدام به جستجو در گوگل می کند مفید واقع شود. در مواقعی نیز حتی باعث دگرگون شدن کسب و کار اینترنتی شخص شده و وب سایت را تبدیل به یک ماشین پول سازی می کند.

اهمیت سئو

  • یک وبسایت برای حضور در نتایج جستجو ارگانیک گوگل هزینه ای را به گوگل پرداخت نمی کند همین مسئله سئو را تبدیل به روشی مقرون به صرفه ترین و در حین حال سود بخش برای جذب مخطاب از سطح وب کرده است.
  • حضور در سایت در صفحه اول گوگل به مرور زمان باعث شناخته شدن آن در صنعت یا زمینه فعالیت خود شده و ممکن است پس از مدتی تعیین کننده شرایط بازار اینترنتی شود!
  • شاید عجیب باشد اما در فرهنگ عمومی مردم بسیای از افراد به رتبه اول گوگل بیشتر از سایت های فعال در انجمن ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، دهان به دهان و … اعتماد دارند دارند، همین باعث می شود تا Action خود را در آن صفحات انجام دهند.
  • انجام Task های سئو به صورت خود به خودی باعث بزرگ تر شدن ویترن سایت می شود.
  • نتایج بدست آمده از میزان ورودی، وضعیت رتبه کلمات کلیدی، دستگاه کاربران، موقعیت و بسیاری دیگر از این فاکتورها قابل اندازه گیری بوده و می توان از آن ها در دیگر روش های بازاریابی بهره برد.

انواع روش های سئو

روش های سئو به صورت کلی به دو بخش و نیم قسمت تقسیم می شوند:

Black-Hat SEO: سئو کلاه سیاه

(Black-hat SEO): روش های کلاه سیاه غیر قانونی هستند و برای فریب موتورهای جستجو بر روی سایت انجام می شوند. این روش ها معمولا در کوتاه مدت نتیجه مطلوبی را در به همراه داشته اما پس از گذشت زمانی اندک گوگل متوجه رفتار سایت شده و با آن برخورد می کند.

White-Hat SEO: سئو کلاه سفید

(White-hat SEO): در این روش استاندارد ها رعایت می شوند و انجام صحیح آن ها منجرب به بهبود وضعیت سایت در دراز مدت می شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی ای که توسط موتورهای جستجو منع شده است استفاده نمی شود.

Gray-Hat SEO: سئو کلاه خاکستری

(Gray-hat SEO): ترکیبی از کلاه سفید و سیاه سوپی به نام سئو کلاه خاکستری می پزد. کلاه خاکستری به معنای بهره گیری از هر دو روش بالاست اما به نوعی که گوگل متوجه رفتار غلط نشود، شما می توانید به این تکنیک همانند استفاده از چاقوی آشپزی نگاه کنید!