SEO

سئو چیست

سئو چیست و چه تعریفی میتوان از آن داشت؟ در این مقاله از سایت سئو فاکس هر آنچه که برای شروع یادگیری بهینه سازی سایت به آن نیاز دارید را به صورت کامل و شفاف توضیح دهیم.

مفهوم سئو (SEO)

SEO چیست؟ واژه سئو فارسی شده  کلمه SEO است و این واژه خود خلاصه شده Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجوگر نظیر سرچ انجین هایی زیر است: گوگل، بینگ، یاهو و داک‌ داک‌ گو.

تعریف سئو از زبان بزرگان صنعت سرچ

به فرایند تولید محتوا، محتوایی که بتواند توسط خزنده موتور های جستجوگر پیدا و ایندکس شود و رتبه خوبی در گوگل و سایر موتور های جستجوگر دریافت کند گفته می شود.

Barry Schwartz Barry Schwartz
CEO Rustybrick

سئو انجام کار در راستای کسب رتبه برای نمایش بیشتر و قوی سایت در موتور های جستجوگر است. هنگامی که پروسه بهینه سازی به درستی و از طریق بهترین روش ها، آزمایشات و کار سخت پیاده سازی شود، معمولا کار میکند! گاهی اوقات باعث سردرد می شود. ممکن است به دوستی های صنعتی نیز منجر شود.

Nick Eubanks Nick Eubanks
CEO & Founder From the Future

سئو عمل بهینه سازی اطلاعات برای بهبود شرایط دیده شدن در نتایج جستجوی موتور های جستجوگر می باشد. منظور من نوع خاصی از موتور جستجو، محتوا یا حتی وب سایت نیست، اگر شخصی نیاز دارد تا اطلاعاتی را آنلاین پیدا کند و شخصی دیگر قصد دارد تا برای آن جستجو ظاهر شود پس در اینجا سئو می تواند به تولید کننده ی محتوا برای هر چه بهتر ظاهر شدن در SERP یا همان نتایج جستجو کمک کند.

cyrus shepard Cyrus Shepard
Founder Zyppy SEO

در ساده ترین شکل ممکن سئو به معنای راحت کردن کار سرچ انجین ها برای پیدا کردن وب سایت شماست، محتوای سایت خود را درک کنید و به آن بر اساس شاخص های ارتباط با موضوع و محبوبیت بسنجید.

این نتیجه می تواند از طریق فعالیت های مختلفی نظیر: تغییرات تکنیکی و فنی (Technical SEO) بهبود PR Public Relation به معنای ایجاد ارتباط موضوعی با Search Engine و کاربر، UX و ارائه منحصر به فرد ترین خدمات در سطح وب حاصل شود.

Rhea DrysdaleRhea Drysdale
Outspoken Media

تاریخچه پدید آمدن سئو

از سال های 1994 تا 1998 بهینه سازی برای موتورهای جستجو پیچیدگی الان را نداشت چرا که سایت های موجود در اینترنت به 1000 عدد هم نمی رسیدند و زمینه فعالیت اکثر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بود، لذا موتور های جستجوگر نظیر گوگل مشکل زیادی با شناسایی و درک محتوای آن ها نداشتند.

اما از سال 1998 به بعد و افزایش سایت ها، موتور های جستجوگر تصمیم به طراحی الگوریتم ها و فاکتور هایی گرفتند تا سایت های را از نظر قدرت با یکدیگر رتبه بندی کنند تا بتوانند سایت قوی تر را بالای نتایج جستجو و سایت های ضعیف تر را پایین سایت های قوی تر به نمایش بگذارند.

اولین الگوریتم گوگل الگوریتم کبوتر بود که توسط مدیران فعلی گوگل یعنی Larry Page و Surgery Brain طراحی شده بود.

از آن زمان تا به حال تمامی وب سایت ها به دنبال بدست آوردن فاکتور های رتبه بندی موتور های جستوگر هستند تا در سدر نتایج به نمایش در آیند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

هدف از انجام سئو

به طور خلاصه هدف از پیاده سازی استراتژی سئو افزایش مخاطب است واین مخاطب می تواند در هر سایتی به طور متفاوت عمل کند. به طور مثال شما با بهینه سازی سایت فروشگاهی به فروش بیشتر و برندینگ بهتر می رسید، اما با بهینه سازی وب سایت خبری شما تنها به بازدید کننده بیشتر و در نتیجه رتبه السکای بهتر و در آخر برندینگ بهتر دست پیدا می کنید.

 اما این نکته را هم گوشزد کنم که برای افزایش مخاطب سایت به تنهایی کافی نیست و عواملی موئثری دیگری نیز هستند که در رشد و توسعه یک وب سایت نقش بسزایی دارند.

اهمیت سئو در چیست؟

احتمالا پس از مطالعه متن فوق این سوال در ذهنتان پیش آمده باشد که بهبود رتبه سایت و بهتر دیده شدن در نتایج جستجو چه تاثیری می تواند بر روی کسب و کار آنلاین من بگذارد؟

افزایش مخاطب است و این مخاطب می تواند در هر سایتی به طور متفاوت عمل کند. به طور مثال شما با بهینه سازی سایت فروشگاهی به فروش بیشتر و برندینگ بهتر می رسید، و در سایت خبری تنها به بازدید کننده بیشتر و در نتیجه رتبه السکای بهتر و در آخر برندینگ بهتر دست پیدا می کنید. 

اما این نکته را هم گوشزد کنم که برای افزایش مخاطب سایت به تنهایی کافی نیست و عواملی موئثری دیگری نیز هستند که در رشد و توسعه یک وب سایت نقش بسزایی دارند.  

انواع روش های سئو

سئو
سئو کلاه سفید Vs سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری روش های بهینه سازی و سئو هستند. در ادامه به توضیح این سه روش می پردازیم:

سئو کلاه سیاه

(Black-hat SEO): در این روش مدیران سایت یا فرد انجام دهنده پروسه از تکنیک های غیر اصولی و خلاف قوانین موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنند. این روش در کوتاه مدت نتیجه بسیار مطلوبی را برای سایت در بر دارد اما پس از گذشت زمان که ممکن است 1 ماه باشد یا 1 سال و با فهمیدن گوگل سایت پنالتی شده و از نتایج حذف می شود که به صفحات آخر گوگل می رود. بهتر است تا همین حالا صفحات آخر گوگل را بررسی کنید تا به این موضوع پی ببرید.

سئو کلاه سفید

(White-hat SEO): در این روش، کارشناسان بهینه سازی از روش های استاندارد و پایه SEO استفاده می کنند که منجر به افزایش رتبه سایت در دراز مدت می شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی ای استفاده نمی شود.

سئو کلاه خاکستری

(Gray-hat SEO): این روش ترکیبی از کلاه سفید و کلاه سیاه است. برخی از سایت ها که در موضوعات رقابتی مانند: طراحی سایت، تور، هاست و … فعالیت می کنند باید از روش های Black hat که یکی از آن ها خرید لینک و ساخت لینک غیر قانونی است استفاده کنند.