سئو چیست، چرا بهینه سازی موتور جستجو برای سایت حائز اهمیت است؟

تعریف مفهوم سئو

سئو فارسی شده SEO و مخفف واژه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جسجتو می باشد.

اگر موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ را دروازه های ورود به دنیای وب در نظر بگیریم وب سایت ها مانند درب های پشت این دروازه ها هستند که جستجو کننده را به محتوای درخواستی مورد نظر خود پس از اقدام به عمل سرچ می رسانند.

قرار داشتن در صدر نتایج جستجو با کلمه کلیدی جستجو شده توسط یوزر می تواند شانس آن صحفه از سایت را برای رسیدن هر چه بهتر به اهداف بازاریابی افزایش دهد چرا که سئو نوعی تبلیغات بدون واسطه بوده و کاربران وارد صفحه ای می شوند که انتظار ورود به آن را دارند.

بررسی هدف از انجام سئو

اهداف سئو متعدد اند اما هدف از انجام پروسه سئو در قدم اول افزایش ترافیک سایت به واسطه ارسال ورودی از موتور جستجو است اما این دید نزدیک ترین دیدگاهی است که میتوان از دشت پر رونق سئو داشت.

سئو می تواند در مواقعی که مخطاب سایت هدف برای پیدا کردن خدمات یا محصول مورد نیاز خود اقدام به جستجو در گوگل می کند مفید واقع شود. در مواقعی نیز حتی باعث دگرگون شدن کسب و کار اینترنتی شخص شده و وب سایت را تبدیل به یک ماشین پول سازی می کند.

اهمیت سئو

اهمیت سئو

یک وب سایت برای حضور در نتایج جستجو ارگانیک گوگل هزینه ای را به گوگل پرداخت نمی کند همین مسئله سئو را تبدیل به روشی مقرون به صرفه ترین و در حین حال سود بخش برای جذب مخطاب از سطح وب کرده است.

حضور در سایت در صفحه اول گوگل به مرور زمان باعث شناخته شدن آن در صنعت یا زمینه فعالیت خود شده و ممکن است پس از مدتی تعیین کننده شرایط بازار اینترنتی شود!

شاید عجیب باشد اما در فرهنگ عمومی مردم بسیای از افراد به رتبه اول گوگل بیشتر از سایت های فعال در انجمن ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، دهان به دهان و … اعتماد دارند دارند، همین باعث می شود تا اقدام خود را در آن صفحات انجام دهند.

انجام امور سئو به صورت خود به خودی باعث بزرگ تر شدن ویترن سایت می شود.

نتایج بدست آمده از میزان ورودی، وضعیت رتبه کلمات کلیدی، دستگاه کاربران، موقعیت و بسیاری دیگر از این فاکتورها قابل اندازه گیری بوده و می توان از آن ها در دیگر روش های بازاریابی بهره برد.

انواع روش های سئو

تفاوت میان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

روش های سئو به صورت کلی به دو بخش و نیم قسمت تقسیم می شوند:

۱- سئو کلاه سیاه

روش های کلاه سیاه غیر قانونی هستند و برای فریب موتورهای جستجو بر روی سایت انجام می شوند. این روش ها معمولا در کوتاه مدت نتیجه مطلوبی را در به همراه داشته اما پس از گذشت زمانی اندک گوگل متوجه رفتار سایت شده و با آن برخورد می کند.

۲- سئو کلاه سفید

در این روش استاندارد ها رعایت می شوند و انجام صحیح آن ها منجرب به بهبود وضعیت سایت در دراز مدت می شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی ای که توسط موتورهای جستجو منع شده است استفاده نمی شود.

۳- سئو کلاه خاکستری

ترکیبی از کلاه سفید و سیاه سوپی به نام سئو کلاه خاکستری می پزد. کلاه خاکستری به معنای بهره گیری از هر دو روش بالاست اما به نوعی که گوگل متوجه رفتار غلط نشود، شما می توانید به این تکنیک همانند استفاده از چاقوی آشپزی نگاه کنید!

مراحل انجام سئو سایت به ترتیب

مراحل سئو

بهترین زمان برای چیدن طرح یا استراتژِی سئو زمانیست که تازه کار را شروع می کنید. اگر هنوز در مراحل اولیه طراحی وب سایت هستید این بخش از محتوا به دردتان میخورد پس خوب توجه کنید، چند مرحله وجود دارد که باید آنها را به ترتیب انجام دهید؛ عبارتند از:

۱- ثبت دامنه را با دقت انجام دهید

ثبت دامنه

موتور های جستجو برای متوجه شدن موضوع محتوای سایت از نام دامنه که یکی از فاکتور های سئو است استفاده می کنند. نام دامنه ای را انتخاب کنید که مرتبط با کلمه کلیدی باشد، در ذهن بماند و در صورت امکان اگر کلمه کلیدی اصلی یا مخفف آن را شامل باشد فوق العاده است. ابزار هایی در وب وجود دارند که می توانند برای پیدا کردن ایده نام دامنه به شما کمک کنند.

۲- یک هاست با کیفیت انتخاب کنید

هاست

گوگل پشگام وب است، با لود شدن سریعتر صفحات کاربران رضایت بیشتری نسبت به گوگل پیدا میکنند لذا سرعت لود صفحه از آن دسته فاکتور های سئو است که تاثیر آن در رتبه بندی مستقیما توسط گوگل تایید شده است.

کاربران حوصله باز کردن صفحات کند را ندارند و انتظار دارند که صفحه وب ظرف چند ثانیه (یا کمتر) لود شود، بنابراین گوگل تلاش می کند به سایت هایی که سرعت بارگذاری پایین تری دارند توجه بیشتری کند.

شما می توانید در حین پیاده سازی دیگر استراتژی ها به مرور زمان سرعت لود وب سایت خود را سریعتر کنید. یکی از بهترین اقداماتی که باید در روز اول انجام شود، انتخاب شرکت میزبانی وب است که بتواند سرعت ثابت و آپتایم ۹۹ درصدی را تضمین کند.

۳- تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی بخش بزرگی از سئو است. به منظور انجام سایر موارد دیگر در این لیست به طور مؤثر ، ابتدا باید ایده روشنی را در مورد اصطلاحات اصلی و زمینه های مورد نظر خود داشته باشید تا تلاش های سئوی خود را روی آن متمرکز کنید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت و یا صنعت خود باید ایده، استقلال فکری و یک شخصیت رفتاری داشته باشید شاید فکر کنید آخری بی ربط است اما اینطور نیست.

تعدادی زیادی ابزار سئو برای این کار در بازار موجود است؛ عمده آنها قابلیت پیشنهاد کلمات کلیدی را با در نظر گرفتن میزان ترافیک و رقابت شامل می شوند مانند: گوگل کیورد پلنر، KWFinder، Ahrefs, Semrush.

گوگل کیورد پلنر

ابزار های ذکر شده رایگان نیستند و برای استفاده از آنها باید اشتراک ماهانه پرداخت کنید اما برای شروع می توانید از ابزار رایگان کلید واژه گوگل یعنی کیورد پلنر استفاده کنید.

بهتر است در هنگام انتخاب کلمات کلیدی واقع بین باشید. سئو رقابتی است و یک وب سایت جدید کاملاً مناسب برای رقابت در هر سطحی نیست. کلمات کلیدی خاص و دنباله دار را پیدا کنید و هدف قرار دهید. به عنوان مثال ، چیزی مانند “فروش اینترنتی پوشاک مدرن”.

۴- معماری و ساختار سایت خود را پایه ریزی کنید

ساختار سایت

همه چیز راجب نحوه خزیدن در اینترنال لینک ها است یعنی لینک سازی داخلی؛ اگر با یک سایت ساده شروع می کنید که فقط چند صفحه دارد، ممکن است در حال حاضر این بخش به کارتان نیاید. اما هنوز باید از قبل معماری برای سایت خود در نظر بگیرید.

برای اکثر وب سایتها، معماری سایت از ساختار هرمی برخوردار باشد. صفحه اصلی شما به عنوان شروع در نظر گرفته می شود و صفحات پخش (به طور معمول دسته بندی، آرشیو یا برچسب) درست در زیر آن قرار می گیرند.

در آخر، زیرشاخه ها، صفحات و پست ها باید جداگانه ای از صفحه اصلی یا سرشاخه لینک شوند. وقتی از قبل معماری سایت خود را برنامه ریزی می کنید و مطمئن شوید که وب سایت شما ساختاری بهینه شده دارد کار اولویت دادن به مهمترین صفحات از نظر میزان دسترسی آنها برای بازدید کنندگان آسان می شود و حرکت بین صفحات در سایت برای بازدید کنندگان و خزنده گوگل آسان تر می شود.

۵- طراحی سایت موبایل فرندلی فراموش نشود

موبایل فرندلی

بسیاری از به روزرسانی های الگوریتم گوگل در سالهای اخیر اعلام کرده است همه چیز در مورد موبایل در حال تغییر است. تعداد افرادی به تلفنهای همراه خود برای انجام امور روزمره روی می آورند روز به روش در حال افزایش است، لذا بحث اهمیت نسخه موبایل در اینجا مطرح می شود.

اگر در حال طراحی سایت جدید هستید ، باید نکات طراحی موبایل فرندلی را در آن رعایت کنید و در انتها برای آزمایش سایت را در ابزار تست داده های ساختار یافته گوگل تست کنید.

۶- از انواع متا تگ های مهم استفاده کنید

متا تگ

به طور کلی ۷ متا تگ مهم در سئو وجود دارد که موتور های جستجو از آنها برای درک محتوای صفحه استفاده می کنند این متا تگ ها عبارتند از: توضیحات، کنونیکال، کلمه کلیدی، روبوتز، موقعیت جغرافیایی و اپن گراف ها.

۷ – یک کلمه کلیدی برای هر صفحه در نظر بگیرید

کلمه کلیدی

تحقیقات اولیه در مورد کلید واژه می تواند به شما کمک کند تصوری کلی از زبان گفتاری سایت بدست آورید که معمولا حاصله از هدف برند است. باید حداقل یک کلمه کلیدی هدف برای هر صفحه انتخاب کنید. برای جلوگیری از گل به خودی، از قرار دادن کلمات کلیدی مشابه به هم در تگ کیورد و محتوا خودداری کنید.

۸- آدرس صفحه را بهینه سازی کنید

آدرس صفحه

به بهترین شکل ممکن URL هر صفحه را در وب سایت خود شخصی سازی کنید. URL باید به راحتی به یاد بماند و مرتبط با آنچه باشید که صفحه قرار دارد در صورت امکان از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کنید.

در ساختار معماری سایت شما باید به آدرس دهی اهمیت دهید به طوری که برگه های زیر شاخه زیر آدرس برگه اصلی قرار بگیرند به طور مثال: site.com/shoes/nike/.

۹- عنوان صفحه را جذاب بنویسید

بهینه سازی تصاویر

برچسب عنوان بخشی از وب سایت است که گوگل برای یادگیری این صفحه در مورد آن جستجو می کند ، و این باعث می شود مکان خوب دیگری برای استفاده از کلید واژه هدف شما باشد.

سئو چیستEhsan 5